• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 24 اسفند 1398
کد مطلب : 97077
+
-

26تیر 1398

گنبدها در آتش

گنبدها در آتش

میدان حسن‌آباد را باید یکی از قدیمی‌ترین اماکن و میادین تهران بدانیم؛ نقطه‌ای که حتی بخشی از اولین‌ها در آن واقع شده؛ ازجمله نخستین ایستگاه آتش‌نشانی تهران که در محل یک گورستان قدیمی ایجاد شده. این میدان ثبت ملی هم شده و پیش از این، حتی به میدان ملک‌المتکلمین و میدان هشت گنبد و میدان پهلوی و میدان 31شهریور هم شهرت داشته است. هم‌اکنون هم که بورس ابزارآلات و کاموا و میز و صندلی و ادوات اداری و... است. این میدان، نزدیک به خیابان سی‌ام تیر و نزدیک به بسیاری از بناها و موزه‌های تاریخی ایران قرار دارد که اهمیتش را بالاتر برده است.
قدمت میدان به تهران قاجاری برمی‌گردد. گنبدهای شکل‌گرفته در آن، عملا چهره‌ای اروپایی به این میدان بخشیده بود که بعد از مرمت و بازسازی، کمی ابهت گذشته خودش را پیدا کرده. عملا این میدان، 4 ساختمان بزرگ و 8 گنبد دارد.
تا قبل از اینکه این میدان ساخته شود، باغ بزرگی در آنجا وجود داشته که متعلق به میرزا یوسف آشتیانی بوده. او هم این منطقه را به لطف پسرش که حسن نام داشته، حسن‌آباد نام کرد.آتش‌سوزی این میدان، در بیست و ششم تیرماه امسال بود که اتفاق افتاد. در ضلع شمال غربی، ابتدا حریق در یک انبار اتفاق افتاد و گسترش پیدا کرد. دقیقاً پشت این ضلع، یک ایستگاه بزرگ آتش‌نشانی قرار دارد که به موقع وارد عمل شد. هرچند که در این عملیات، جمعا 5 ایستگاه آتش‌نشانی شرکت داشتند. در این آتش‌سوزی، جداره ضلع شمال غربی سیاه شد و سقف طبقه بالای جداره کاملا فرو ریخت. آب‌هایی هم که آتش‌نشانان برای اطفای حریق استفاده کردند، طبقات پایینی را در معرض تهدید قرار داد. در نتیجه این آتش‌سوزی، یکی از کلاه‌فرنگی‌های شمال غربی ریخت. البته بازسازی آن، بعد از مدتی شروع شد که قرار شد برای بازسازی‌های اساسی‌تر، مجوزهای میراث فرهنگی هم اخذ شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :