3تیر 1398
شمال از شمالغربی
شانزدهم مردادماه سالجاری بود که یکبار دیگر، قطار تهران به آنکارا، به صورت رفت و برگشت راه افتاد. حالا همه میتوانستند بهطور زمینی و با قطار، به ترکیه بروند. گردشگران ایرانی هم که علاقه زیادی به ترکیه دارند. البته این یک خوشبینی مفرط اولیه بود. این قطار مشکلاتی هم داشت. مثل اینکه شما باید 60ساعت در راه باشید تا به آنکارا برسید. حتماً میدانید که ترکیه، بیشتر یک کشور عریض است تا طویل، یعنی عرض این کشور زیاد است و همین، مسافرتهای زمینی را در آن سخت میکند. عملاً شما چهارشنبه که راه بیفتید، شنبه صبح آنکارا هستید. قیمت بلیت آن نیز حدود 770هزار تومان تعیین شد. جالب اینکه مسافران در طول مسیر، آنجا که به دریاچه وان میرسند، باید پیاده شده و با کشتی به آن سوی دریاچه بروند و قطار عوض کنند. ظرفیت اولیه این قطار 250نفر درنظر گرفته شده بود که تا 370نفر هم قابلیت افزایش داشت.
نخستین قطاری که به سمت ترکیه حرکت کرد، سوم تیرماه بود که افتتاح شد؛ قطاری که عملاً وان را بهعنوان مقصدش انتخاب کرده بود. بعدتر در شانزدهم مردادماه، این قطار تبدیل به قطار تهران به آنکارا شد. میگویند که اگر مشکلی نباشد بهزودی قطار تهران به استانبول هم راهاندازی خواهد شد. این قطارها از نوع 5ستاره درنظر گرفته شدهاند. این پروژه از سال 80شمسی کلید خورده بود و سرانجام بعد از نزدیک به 2دهه، به طور منظم و درست و حسابی راه افتاده است.