• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 24 اسفند 1398
کد مطلب : 97035
+
-

طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی چه شد؟

رونمایی از سامانه املاک و اسکان کافی نیست

رونمایی از سامانه املاک و اسکان کافی نیست

طرح مالیات گرفتن از خانه‌های خالی بارها و بارها مطرح و در نهایت نیمه‌کاره رها شد. بر اساس آخرین آماری که مرکز آمار ایران منتشر کرد، 2.6میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور شناسایی شده که 500هزار واحد آن در تهران قرار دارد و نکته تراژیک ماجرا از جایی آغاز می‌شود که این آمار بیش از 3سال است به‌روز‌رسانی نشده! 
یکی از مهم‌ترین وعده‌های محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی که سکان هدایت این وزارتخانه را مهر‌ماه سال گذشته در دست گرفت، اخذ مالیات از این خانه‌های خالی و به سامان رساندن این طرح بود. طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بررسی و آبان ‌۱۳۹۷ با کلیات آن موافقت شد، اما در جریان بررسی جزئیات طرح مذکور به‌دلیل وعده دولت برای ارائه‌ لایحه‌ای جامع متوقف ماند و پیشروی آن به کندی انجام شد. قرار شد این طرح در قالب راه‌اندازی یک سامانه و تهیه بانک اطلاعاتی صورت گیرد.
بیست‌و‌ششم آذر‌ماه امسال، وزیر راه در برنامه زنده تلویزیونی صراحتا اعلام کرد سامانه املاک و اسکان تا پایان امسال راه‌اندازی شده و به سازمان امور مالیاتی کشور تحویل داده می‌شود. .
در نهایت اما، در حاشیه همایشی، در بیست‌و‌نهم بهمن‌ماه 98، از سامانه املاک و اسکان رونمایی شد تا بعد از حدود 5سال نخستین گام برداشته شود؛ گامی که به‌نظر می‌رسد صرفا آزمایشی و نرم‌افزاری است. کارشناسان می‌گویند که با توجه به آنچه در قانون درباره سامانه ملی املاک و اسکان پیش‌بینی شده، تهیه موارد مذکور(اطلاعات مربوط به مالک، نوع ملک، محل قرار گرفتن، پلاک ثبتی و بسیاری اطلاعات ریز و درشت دیگر) برای محتوای سامانه بسیار مشکل است که در نتیجه اجرای قانون را با تشکیک جدی مواجه می‌کند. آیا بعد از رونمایی از این سامانه می‌توان به جمع‌‌‌آوری اطلاعات و بارگذاری آنها در سامانه هم امیدوار بود؟ 

این خبر را به اشتراک بگذارید