• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 24 اسفند 1398
کد مطلب : 97000
+
-

انتقاد مجلسی‌ها از شیوه مدیریت کرونا

«مردم را متوجه عمق بحران کنید.»؛ این پرتکرار‌ترین درخواستی است که نمایندگان دور از دایره تصمیم‌گیری در مورد ساماندهی و مدیریت بحران کرونا بر آن تأکید می‌کنند. اعلام آمار دقیق مبتلایان و فوت‌شدگان کرونا، دادن اطلاعات شفاف به مردم، شرح عمق فاجعه و جلوگیری از حضور مردم در اجتماعات با استفاده از قوه قهریه نیز جزو تاکیدات آنان است که این روزها رسانه‌ای می‌شود؛ درخواست‌هایی که عمدتا بی‌پاسخ مانده‌اند و به کانال یک‌سویه مجلس و مسئولان امر بدل شده‌اند. البته بی‌پاسخ ماندن این درخواست‌ها سبب عقب‌نشینی نمایندگان به‌عنوان مسئولان بلاواسطه با مردم نشده است و آنها هر روز در موضع‌گیری‌های رسانه‌ای‌شان بر آن تأکید می‌کنند.

 در همین راستا محمدرضا نجفی، نماینده تهران دست به قلم شده و در سومین نامه‌اش به رئیس‌جمهور در انتقاد از سبک و چگونگی مدیریت بحران کرونا در 3هفته اخیر، با تاکید بر اینکه به مرحله کنترل ساعتی بحران نزدیک می‌شویم، سبک اطلاع‌رسانی ستاد مقابله با کرونا و مراجع رسمی را زیر سؤال برده و پرسیده است: «رویکرد مدیریتی ما در فاجعه اخیر چیست؟ چرا به مردم صریحا نمی‌گویید که خود را برای روزهای سخت مهیا کنند؟ آیا به آماری که در اختیار عموم قرار می‌گیرد اعتماد دارید؟ آماری که بیرون می‌آید آمار تست مثبت‌هاست.» این عضو فراکسیون امید همچنین در لوای انتقاداتش به مدیریت بحران کرونا پیشنهاد داده است که سازمان‌های بزرگ داوطلبی مانند هلال احمر، شورایاری‌ها، بسیج و سازمان بازنشستگان حوزه سلامت (کشوری و لشکری) را جهت انجام حفاظت از بیش از 10میلیون ایرانی پرخطر (سالمندان و بیماران‌زمینه‌ای) و مراقبت از بیماران قرنطینه در منزل، به‌ویژه در اقشار آسیب‌پذیر و محروم، سازماندهی کنید. او در این نامه که به‌صورت مشترک برای علی لاریجانی، رئیس مجلس و سعید نمکی، وزیر بهداشت ارسال کرده، تأکید کرده است: با چنین رویکردی در پیشگیری از ابتلا و مدیریت بحران، نظام سلامت ایران هر روز خسته‌تر و خمیده‌تر می‌شود. هم‌اکنون به‌عنوان نماینده مردم هشدار می‌دهم، چنانچه عاجلا به بهسازی ستاد بحران، تقویت نظام سلامت و انتقال وظایف غیرذاتی آن به سازمان‌های یاریگر به‌ویژه نهادهای مردمی نپردازید، به نقطه برگشت‌ناپذیر نزدیک می‌شویم. نجفی هشدار داده که آقای رئیس‌جمهور، تنها با سبک‌کردن بار نظام سلامت و بقا و کارآمدی آن در روزهای سخت آینده می‌توانیم از فاجعه گذر کنیم. نجفی پیش از این نیز - طی 10روز گذشته - 2نامه خطاب به رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و وزیر بهداشت نوشته و نسبت به باید‌ها و شاید‌های کنترل بحران هشدار داده بود.

مردم بندرعباس نگران مسافرانند
اعلام نگرانی و طرح گلایه‌های مطرح در مدیریت بحران روند مرسوم مجلسی‌ها شده است که این روزها از بهارستان جا مانده‌اند، همچنین احمد مرادی، نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی‌آباد، بندر خمیر و ابوموسی در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور با اشاره به شیوع ویروس کرونا خواستار جلوگیری از ورود مسافران و گردشگران به استان هرمزگان در این ایام شد. او در نامه‌اش تأکید کرده است که مردم استان هرمزگان به‌شدت نگران هستند که اگر جلوی مسافران تحت هر عنوان گرفته نشود به بلای استان‌هایی مانند قم، تهران، مازندران، گیلان و... گرفتار  می‌شوند و به همین دلیل از مسئولین و دست‌اندرکاران گلایه‌مندند. لذا باعنایت به اهمیت موضوع اعلام می‌شود تا دیر نشده دستور فرمایید استاندار هرمزگان به‌عنوان رئیس شورای تامین استان با استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود از ورود هرگونه خودرو تحت عنوان مسافر و گردشگر به استان هرمزگان جلوگیری کند. موضوع برحذر داشتن مردم از سفر و حضور در اجتماعات پر تکرار‌ترین درخواست مجلسی‌هاست؛ چنان که طیبه سیاووشی، نماینده تهران نیز به آن اشاره کرده و با بیان این  موضوع که مردم متوجه عمق بحران نشده‌اند در گفت‌وگو با ایسنا گلایه کرده که نهادهای مسئول آنطور که باید و شاید مردم را به حضور در خانه‌هایشان ترغیب نکرده‌اند و می‌بایست همچون دیگر کشور‌های درگیر از قوه قهریه برای خانه‌نشینی مردم استفاده کرد.
ابوالفضل سروش، نماینده تهران نیز دیگر نماینده‌ای است که دیروز دست به قلم شد و او نیز برای کنترل بحران، دولت را هدف گرفت. سروش در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشته است: «پیامدهای‌ اجتماعی ‌و ‌اقتصادی کرونا در سطح خرد ‌و کلان جدی‌ است. باید‌ برای بهبود روابط ‌اجتماعی فکر اساسی کرد. تلویزیون و رسانه‌های ارتباط جمعی نقش حیاتی دارند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید