• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 22 اسفند 1398
کد مطلب : 96948
+
-

تدابیر ویژه پایتخت برای مقابله با کرونا

امحای پسماند کرونایی با تدابیر شدید بهداشتی

گزارش
تدابیر ویژه پایتخت برای مقابله با کرونا


محمود مولایی ـ خبر‌نگار

امحای پسماند مرتبط با بیماران کرونایی شدیدتر از زباله‌های بیمارستانی است. اگر تا پیش از شیوع ویروس کرونا در شهر تهران امحای زباله‌های بیمارستانی به‌صورت جداگانه از زباله‌های دیگر در مرکز آرادکوه انجام می‌شد، اکنون زباله‌های کرونایی جدا از دیگر زباله‌های بیمارستانی دفن می‌‎شوند. حساسیت‌ها برای امحای اینگونه زباله‌ها بالا رفته است و تدابیر ویژه‌ای برای نحوه انتقال و امحای آن صورت می‌گیرد. 
مدیرعامل سازمان پسماند شهر تهران در این رابطه به همشهری می‌گوید: «دو، سه هفته است که با توجه به شیوع ویروس کرونا پسماند بیمارستانی مورد بحث است. از نخستین بحث‌هایی که در کشور داشتیم، سعی کردیم ناوگان جمع‌آوری افرادی را که به این موضوع مرتبط هستند، با ظرفیت بیشتری تکمیل کنیم؛ به این دلیل که هم تعداد دفعات جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی بیشتر شود و هم یک ناوگان جداگانه‌ای برای بیمارستان‌هایی که ایزوله هستند و مستقیم با زباله‌های مرتبط با بیماران کرونایی بستری می‌شوند، جداگانه جمع‌آوری شوند.» 
صدرالدین علی‌پور ادامه داد: «برای جمع‌آوری زباله‌های مرتبط با بیماران کرونایی حساسیت ویژه‌ای داریم و نحوه دفع این نوع زباله‌ها با یک درجه بالاتر انجام می‌شود. این موضوع هم در مورد کارگران و هم در مورد نحوه دفع زباله‌ها رعایت می‌شود.» 

فقط دفع
مرکز پردازش و دفع آرادکوه جایی است که زباله‌های کرونایی هم به آنجا می‌رود. با این تفاوت که این روزها به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و بنا به کنترل آن واژه «پردازش» از آن برداشته شده است. علاوه بر پسماند بیمارستانی اعم از زباله کرونایی و غیره تمام زباله‌های خانگی تنها «دفع» می‌شوند. علی‌پور در این رابطه می‌گوید: «برای دفع زباله‌های بیمارستانی سایت جداگانه‌ای در مرکز آرادکوه داریم ولی برای زباله‌های مرتبط با ویروس کرونا نیز سایت جداگانه‌ای درنظر گرفته‌ایم. در واقع در سایت جدید عمق بیشتری برای زباله‌های کرونایی حفاری می‌شود و نسبت به سایت زباله‌های بیمارستانی حدود 2متر عمق بیشتری دارد.» مدیرعامل سازمان پسماند تأکید می‌کند: «به لحاظ ایزوله و آهک‌پاشی درجه‌ سخت‌تری را درنظر گرفتیم. در واقع آهک‌پاشی بیشتری انجام می‌شود و این اقدام انجام شده است. علاوه بر آن کف محل دفع زباله‌های کرونایی پوشش‌های نفوذناپذیری تعبیه می‌شود تا نفوذ شیرابه نداشته باشد. سطح خاکی هم که روی این زباله‌ها ریخته می‌شود، شاید دو برابر حالت عادی باشد.» 
خودمراقبتی تک‌تک افراد حتی در خانه سبب شده که پد الکلی، دستکش و دستمال‌های ضدعفونی برای سطوح که تبدیل به زباله می‌شود، حساسیت‌ها را برانگیزد. او می‌گوید: «پد الکلی و دستکش که در خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و رها می‌شود، به‌دلیل شیوع این بیماری،  بعد از جمع‌آوری زباله‌های خانگی آن را دفع می‌کنیم. در واقع در این هفته‌ها مرکز پردازش و دفع نداریم و این زباله‌ها هم با زباله‌های معمولی به‌طور مستقیم دفن می‌شوند.» 

نحوه انتقال از بیمارستان تا آرادکوه
نیروی کار برای جمع‌آوری و انتقال زباله‌های کرونایی از بیمارستان‌ها نیز مورد توجه است. چنان‌که بیمارستان‌هایی که بیماران کرونایی را پذیرش کردند، زباله‌های مرتبط با این بیماری را به‌صورت جداگانه بسته‌بندی می‌کنند و تحویل کارگران سازمان پسماند می‌دهند. علی‌پور چنین توضیح می‌دهد: «یکسری کارگر داریم که به بیمارستان می‌روند و زباله‌های مرتبط با بیماران کرونایی را دریافت می‌کنند که پوشش کامل لباس مخصوص، ماسک و دستکش دارند. در محل دفن زباله نیز کارگران گان یکبار‌مصرف و یکسره به تن دارند و ما هم تأکید داریم که چنین کاری انجام شود. در بیمارستان نیز زباله‌ها بسته‌بندی نفوذناپذیری دارند و به این شکل تحویل کارگران ما قرار می‌گیرد. طوری که زباله‌های مرتبط با بیماران کرونایی با زباله‌های دیگر بیمارستان قاطی نشود. برای این کار پروتکل‌هایی وجود دارد که هم سازمان محیط‌زیست و هم وزارت بهداشت دارد که بیمارستان‌ها ملزم به انجام آن هستند. حالا من تأکید دارم که اجرای آن با دقت بیشتری انجام شود و چند لایه باشد تا سبب درگیرشدن کارگران با این بیماری نشود. در بیمارستان‌هایی که بیماران کرونایی را پذیرش می‌کنند، امکان انتشار ویروس زیاد است و ما هم دقت بیشتری برای دفع زباله داریم.» علاوه بر این چندین دستگاه خودروی جداگانه برای این کار درنظر گرفته شده است.

توصیه‌های کرونایی برای شهروندان
تبعات استفاده مردم از ماسک و دستکش خیلی زود محیط‌زیست و خیابان‌ها را مورد هدف قرار داد. رهاکردن ماسک و دستکش در خیابان‌ها صدای برخی‌ها را درآورد و انتقال بیماری کرونا به این شکل تقویت کرد. مدیرعامل سازمان پسماند درباره این موضوع می‌گوید: «در چنین شرایطی مردم باید هر کاری که باعث شود این چرخه انتقال ویروس قطع و آن را تقویت نکند، انجام دهند. اینکه ماسک و دستکش در محیط‌زیست و خیابان‌ها رها شود و کارگرانی که شبانه برای تمیزکردن شهر و رفت و روب و خالی‌کردن مخازن آشغال با ماسک و دستکش استفاده شده رو به رو شوند زمینه را برای ابتلای آنها فراهم می‌کند. توصیه ما این است که مردم پلاستیک‌های جداگانه‌ای در خانه درنظر بگیرند و زباله‌های اینچنینی را داخل آن قرار دهند و درِ آن را گره بزنند. این زباله‌ها را بعد در داخل کیسه اصلی زباله خانگی قرار دهند و در مخزن زباله بگذارند.» علی‌پور توصیه دیگری هم برای شهروندان دارد و ادامه می‌دهد: «مردم در این شرایط باید در حوزه آب و فاضلاب دقت بیشتری داشته باشند، اما موضوعی که به حوزه ما مربوط است، توصیه به تولید پسماند کمتر است. در این روزها بهتر است به خانه‌تکانی معمولی کفایت کنند و از ظروف یکبارمصرف استفاده نکنند. همچنین در مورد پسماند غذایی سعی کنند غذا بیش از حد نباشد که بخواهند بخشی از آن را دور بریزند. زیرا خودِ پسماند ‌تر مشکلات را بیشتر می‌کند. همچنین آب و شیرابه را در داخل کیسه زباله قرار ندهند، چون این کار احتمال انتقال ویروس را بیشتر می‌کند. اگر چنین موضوعاتی اطلاع‌رسانی شود و مردم همکاری لازم را انجام دهند، یکی از شاخص‌های آن بهداشت محیط است که می‌تواند سرعت انتقال این بیماری را کاهش دهد.» 


 ۴۳۰۰ بسته بهداشتی در گرمخانه‌های پایتخت توزیع شدند
4300بسته بهداشتی شامل ماسک، صابون و اسپری ضدعفونی‌کننده بین مددجویان 21گرمخانه شهرداری تهران توزیع شد.
به گزارش شهرنوشت، سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی، از زمان شیوع ویروس کرونا علاوه بر اینکه گرمخانه‌ها را 3بار در روز ضدعفونی می‌کند، به افراد حاضر در این اماکن درباره پیشگیری از ابتلا به این ویروس آموزش‌های فردی و گروهی ارائه می‌دهد. همچنین گشت‌های فوریت‌های اجتماعی به‌صورت 24ساعته در راستای جذب افراد بی‌سرپناه در خیابان‌های پایتخت فعالیت می‌کنند و پس از جذب این افراد در بدو ورود سنجش سلامتی از تمام مددجویان انجام می‌شود. این سنجش شامل تب‌سنجی، کنترل اکسیژن خون و بررسی وضعیت جسمانی مددجویان است. در این روزهای بحرانی، 21گرمخانه به‌صورت شبانه‌روزی آماده خدمت‌رسانی به افراد بی‌خانمان هستند. حفظ سلامتی تمامی مددجویان اولویت سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران است.

سوله‌های ورزشی برای مقابله با کرونا تخلیه شد
سوله‌های ورزشی الزهرا(س) برای تحویل به سازمان مدیریت بحران شهر تهران به‌منظور استفاده احتمالی در اقدامات مقابله با شیوع ویروس کرونا در حال تخلیه و آماده‌سازی‌ است. به گزارش همشهری، ۵۲ سوله ورزشی الزهرا(س) که برای فعالیت‌های ورزشی بانوان استفاده می‌شود، به‌دنبال دستور شهردار تهران در حال آماده‌سازی‌ برای تحویل به ستاد مدیریت بحران است. طی روزهای اخیر ۱۳مجموعه در اختیار ستاد مدیریت بحران قرار گرفته تا در اقدامات مقابله با ویروس کرونا و گذران دوران نقاهت بهبودیافتگان این ویروس مورد استفاده قرار گیرد. براساس این گزارش، این سوله‌ها تحت نظر سازمان ورزش شهرداری تهران است.

ضدعفونی ساختمان‌های سازمان مدیریت پسماند برای مقابله با ویروس کرونا
15ساختمان سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران برای مقابله با ویروس کرونا به‌صورت روزانه ضدعفونی می‌شود. قنبر آدینه‌وند، مدیر نظارت و ارزیابی امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه روزانه ۱۵ساختمان تحت پوشش سازمان ضدعفونی می‌شوند، گفت: به‌صورت روزانه ۱۰ایستگاه میانی خدمات شهری، 2ساختمان اداری، یک ساختمان لجستیکی و مرکز کهریزک با ۱۵هزار لیتر محلول ضدعفونی‌کننده شست‌وشو می‌شوند. او با اشاره به تعدادی از این ساختمان‌ها اضافه کرد: ساختمان اداری شوش و ایستگاه‌های خدمات شهری، سکوهای پسماند تخلیه دارآباد، حکیمیه، زنجان، کوهک، یاران، جهاد، صالح‌آباد، آزادگان، شهید آوینی، بیهقی و هرندی ازجمله فضاهایی هستند که به‌صورت روزانه ضدعفونی می‌شوند. آدینه‌وند با بیان اینکه این اقدام از ۱۰روز قبل آغاز شده است و تا زمان رفع خطر شیوع ویروس کرونا ادامه خواهد داشت، عنوان کرد: روزانه بالغ بر ۶۰نیروی سازمان پسماند مسئولیت ضدعفونی ساختمان‌ها را برعهده دارند تا کارمندان و مراجعان به این ساختمان‌ها با حداقل خطر درخصوص ابتلا به ویروس کرونا مواجه باشند.


مکث
متوفیان ویروس کرونا شرعی دفن می‌شوند


متوفیان ویروس کرونا همانند سایر متوفیان با رعایت همه مسائل شرعی به خاک سپرده می‌شوند. سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) تهران در گفت‌وگو با شهرنوشت با توجه به شیوه دفن متوفیان ناشی از ویروس کرونا گفت: همه مسائل شرعی درباره متوفیان با ویروس کرونا در بهشت‌زهرا(س) ‌رعایت شده و برای همه متوفیان موارد شرعی با نظارت کامل انجام می‌شود. در این‌باره با توجه به‌نظر مراجع و با دقت کارها انجام می‌شود و متوفیان در هر قطعه‌ای که بازماندگان بخواهند دفن می‌شوند.
خال با تأکید بر اینکه تمام اماکن عمومی و امکانات بهشت زهرا(س) به‌صورت روزانه و در چندین نوبت ضدعفونی می‌شود، افزود: ناوگان حمل‌ونقل بهشت زهرا(س)، پرسنل و همه لوازم مصرفی هر روز و پس از هر مأموریت مورد گندزدایی و ضدعفونی قرار می‌گیرد. همچنین لوازم و تجهیزات فردی مورد نیاز پرسنل سازمان بهشت زهرا(س) در اختیارشان قرار گرفته تا بتوانند از خود در برابر بیماری‌های احتمالی محافظت دقیقی داشته باشند. او با بیان اینکه سازمان بهشت زهرا(س) یکی از سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری تهران است که بدون توقف در کنار خانواده‌های متألم و دردمند قرار دارد، تأکید کرد: این سازمان از همان ساعات اولیه با تشکیل ستاد بحران و تدوین دستورالعمل‌های لازم و همچنین هماهنگی با دستگاه‌های ذیربط به‌ویژه وزارت بهداشت با آمادگی کامل در کنار سایر نهادهای خدماتی کنار شهروندان بوده است.
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) درباره آیین عزاداری مردم در پنجشنبه و جمعه پایانی سال نیز گفت: سازمان بهشت زهرا(س) از ماه‌ها پیش برای این مراسم و آیین ایرانی اسلامی خود را آماده کرد، ولی در این شرایط و با توجه به اهمیت رعایت نکات بهداشتی و توصیه‌ها و اقدامات لازم جهت پیشگیری از بیماری کرونا به شهروندان توصیه می‌کنیم که بعد از سپری شدن این بحران و فروکش کردن ویروس کرونا در ماه‌های اردیبهشت و بعد از آن به بهشت زهرا(س) برای گرامیداشت درگذشتگان خود بیایند. خال تأکید کرد: توصیه همیشگی ما در این ایام رعایت نکات بهداشتی و ماندن در منزل و کاهش عملی سفرهای درون و برون‌شهری است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید