• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 21 اسفند 1398
کد مطلب : 96844
+
-

همشهری در گفت‌وگو با نمایندگان پزشک در مجلس نقش دیپلماسی سلامت در مقابله با کرونا را بررسی کرد

پشتیبانی دیپلماسی از سلامت


دستگاه دیپلماسی کشور به‌عنوان یکی از اعضای ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا وظایف مهمی در ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی، جذب کمک‌های خارجی و کنترل بیماری از مجاری نقل و انتقالات خارجی برعهده دارد. ارائه درخواست کمک‌های مالی از حق منابع پرداختی کشورها به سازمان ملل از یک‌سو و ساماندهی جمع‌آوری اقلام و ملزومات، بحث‌های اصلی بر سر ایفای نقش وزارت امور خارجه در این خصوص بوده‌اند.

بنیادی: 

این روزها سفرای ایران برای جمع آوری کمک های بشردوستانه باید تمام هنر خودشان را به کار بگیرند


قربانی: 



کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های ایران در همه نقاط دنیا، فعال و کمک‌های ایرانیان خارج از کشور جمع آوری شود

مره صدق: 



ما به خاطر توانمندی هایی که از نظر انسانی داریم می‌توانیم به مرکز فعالیت‌های بهداشتی منطقه تبدیل شویم


نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در مدیریت کرونا در گیلان درخصوص دیپلماسی سلامت و نحوه بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن به همشهری گفت: ما در یک بحران جدی هستیم و ایرانیان مقیم خارج از کشور قطعا دغدغه‌هایی دارند. طی 3-2 روز اخیر که این مسئولیت بر دوش من گذاشته شد، بسیاری از ایرانیان مقیم خارج از کشور از اقصی نقاط دنیا به من زنگ می‌زدند و می‌گفتند ما می‌خواهیم کمک کنیم ولی نمی‌دانیم چطور باید این کار را انجام بدهیم.
محمدحسین قربانی گفت: من از آقای ظریف می‌خواهم درخواست کنم کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های ایران را در همه نقاط دنیا فعال کنند تا برای ایرانیان متمول ساکن این کشورها امکان ارسال کمک‌های نقدی و غیرنقدی فراهم شود. از این حیث مراجعات بسیاری وجود داشته و مشخص است دستگاه خارجی خیلی نتوانسته فضا را فراهم کند.
او در پاسخ به این سؤال که آیا مشکل ایجادشده در ارسال کمک‌های مالی به‌خاطر تحریم‌هاست، توضیح داد: ما انتظار لغو تحریم‌ها را نداریم. وزارت امور خارجه باید حتی‌المقدور حداقل‌ها را برای ما فراهم کند. کارهای انسان‌دوستانه ربطی به تحریم‌ها ندارد. این کمک‌ها هدایای ایرانیان مقیم خارج از کشور است.
قربانی در پاسخ به این سؤال که چرا ایران از حداکثر ظرفیت کمک‌های خارجی استفاده نمی‌کند گفت: به‌رغم اینکه آمریکا وارد یک فضای تبلیغاتی رسانه‌ای غیرشفاف شد که ما می‌خواهیم کمک کنیم ولی ایران قبول نمی‌کند، این تبلیغات شکست خورده است. ایران در همه بحران‌های بین‌المللی در کنار کشورهای نیازمند خدمت قرار داشت. در همین بحران کرونا در چین در کنار مردم چین بود. ما دروازه‌های کشور را برای دریافت هدایای کشورهای دیگر نبسته‌ایم ولی از بهره‌برداری‌های سیاسی نگرانیم. اگر آمریکا واقعا دلش برای مردم ایران می‌سوزد، ما نیازمند کمک‌های بسیار ناچیزشان نیستیم. درخواست ما این است که چرا باید در این جنگ که خلاف همه پروتکل‌های بین‌المللی است تحریم شویم؟ مگر مردم ایران چه کرده‌اند که در این بحران که نیاز به دارو دارند، آقایان کشور را تحریم کنند؟ 

پیشرفته‌ترین سیستم درمانی منطقه را داریم
سیامک مره‌صدق، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با بیان اینکه وقتی یک بیماری در سطح جهان پخش می‌شود، تنها یک کشور نمی‌تواند آن را ریشه‌کن کند، به همشهری گفت: برای کنترل بیماری، هم مشاوره‌های علمی و هم استفاده از تجربه کشورهای دیگر لازم است، اما باید مراقب باشیم کشورهایی که دوست مردم ما نیستند از این جو به‌عنوان وسیله‌ای برای نفوذ و پیدا کردن جای پا استفاده نکنند. باید حواس‌مان باشد که کمک‌ها را از چه‌کسی می‌گیریم و در جوار این کمک‌ها چه خواسته‌هایی از طرف مقابل مطرح می‌شود.
مره‌صدق درباره جذب منابع مالی خارجی در کشور در زمینه مواجهه با بیماری‌ها گفت: ما می‌توانیم به مرکز فعالیت‌های بهداشتی منطقه تبدیل شویم، به‌خاطر توانمندی‌ای که از نظر نیروی انسانی داریم، می‌توانیم پوشش مناسبی را برای منطقه ایجاد کنیم که تخصص آن هم در کشورمان وجود دارد. سازمان بهداشت جهانی هم در برابر آن باید متعهد شود که از نظر مالی این طرح را پشتیبانی کند و ما این خدمت را نه‌تنها به مردم خودمان بلکه به مردم منطقه ارائه کنیم. با توجه به اینکه ایران باثبات‌ترین و تواناترین کشور منطقه است و به‌راحتی با آب‌های آزاد دنیا ارتباط دارد و از نظر ترابری و ترانسپورت کشوری پیشرفته با معیارهای منطقه‌ای به‌حساب می‌آید، محل خیلی خوبی برای تبدیل شدن به پایگاه مرکزی بهداشت در منطقه است تا بتواند کمک‌های جهانی را که قرار است به منطقه اعزام شود، از طریق خودش در منطقه بازتوزیع کند. این یکی از توانایی‌هایی است که ما در عرصه بهداشتی داریم. ما هم در عرصه درمان توانایی خیلی بالایی داریم. همین الان هم خیلی از بیماران منطقه از کشورهای مختلف برای درمان به ما مراجعه می‌کنند و حتی برخی پزشکان کشور ما هفته یا ماهی یک‌بار و بیشتر به کشورهای منطقه می‌روند و برای خدمت دادن به آنها نوبت‌های طویل‌المدتی وجود دارد که نشان‌دهنده اعتماد بالای کشورهای منطقه به بخش درمانی ماست.
او اضافه کرد: ایران در منطقه یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های درمانی و بهداشتی را دارد. این تیم بهداشتی و درمانی در همه ابعاد پیشرفت کرده است. سیستم بهداشتی و اصول اولیه بهداشتی همه‌گیر در سطح کشور وجود دارد و همه مردم در تمام نقاط از پوشش مناسب بهداشتی و بیمه‌ای برخوردارند، به‌طوری که هیچ‌کس در ایران به‌خاطر مشکلات مالی از درمان محروم نمی‌شود. این افتخاری در جمهوری اسلامی ایران است.
مره‌صدق درباره عملکرد کشورهای منطقه در کنترل بیماری‌های شایع گفت: بسیاری از کشورهای منطقه که تظاهر به داشتن سیستم‌های درمانی پیشرفته می‌کنند، تنها یک سیستم درمانی لوکس و تشریفاتی برای افراد برخوردار، ثروتمند، نخبه و بدنه جامعه‌شان دارند و گروه‌های حاشیه‌نشین از هر نوع خدمات بهداشتی در این کشورها محرومند. به اذعان سازمان جهانی بهداشت تنها کشوری در منطقه که آمار بهداشتی آن قابل اتکاست ایران است. شاید برخی کشورهای منطقه آمارهایی ارائه دهند که خیلی بهتر باشد، ولی این آمارها قابل اتکا نیست، چون آنها بسیاری از مرگ‌ومیرهایشان را گزارش نمی‌دهند و من این را بارها در سمینارهای سازمان بهداشت جهانی (WHO)، بین‌المللی و منطقه‌ای مطرح کرده‌ام و مسئولان WHO همیشه به این اقرار کرده‌اند که ایران تنها کشوری در منطقه است که آمارهای بهداشتی آن قابل اتکاست.

ظرفیت ایرانیان خارج از کشور فعال شود
بهروز بنیادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان که از سوی این کمیسیون ماموریت یافته است اخبار مربوط به کرونا را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد، درباره تلاش‌های دیپلماتیک برای مقابله با کرونا به سختی کار دستگاه دیپلماسی اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به اینکه بیش از 100کشور جهان درگیر این بیماری هستند کار وزارت خارجه برای دریافت کمک‌های بشردوستانه از کشورهای دوست سخت شده است و این هنر دستگاه دیپلماسی است که در این شرایط بتواند بخشی از نیازهای درمانی ما را تامین ‌کند.
بنیادی به وظیفه‌ای که بر دوش سفیران ایران در کشورهای مختلف است اشاره می‌کند و تأکید دارد که این روزها سفرای ایران برای جمع‌آوری کمک‌های بشردوستانه باید تمام هنر خودشان را به‌کار بگیرند و امکانات پیشگیرانه و محافظتی را برای بخش بهداشت و درمان کشور مهیا کنند. این نماینده اصلاح‌طلب مردم کاشمر با اشاره به سازوکاری که مجامع بین‌المللی مثل بانک جهانی یا سازمان بهداشت جهانی(WHO) برای کمک به کشورهای درگیر کرونا در نظر گرفته است، گفت: اگرچه موانعی مثل تحریم‌ها در دریافت کمک‌های مالی بر سر راه ایران قرار دارد اما سازوکار مجامع بین‌المللی برای کمک روشن است، ایران در این مجامع سهم دارد و سالانه حق عضویت پرداخت می‌کند و این مجامع موظف هستند در مواقع بحران در کنار ایران باشند. بنیادی گفت: در شرایط فعلی وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی می‌تواند از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور هم استفاده کند و کمک‌های آنان را به داخل کشور سوق دهد. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در عین حال به نقش دیپلماسی پارلمانی هم برای مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: انتظار این است که دیپلماسی پارلمانی هم به پشتیبانی دیپلماسی عمومی بیاید. با توجه به توقف پروازها از اقصی نقاط جهان به ایران و بالعکس دیپلماسی پارلمانی می‌تواند از ظرفیت کمک‌های زمینی و آبی کشورهای اسلامی همسایه برای مقابله با کرونا بهره بگیرد.


سایه تحریم‌ها بر کنترل بلای کرونا
ابوالفضل سروش ـ نماینده تهران


کرونا ویروس به سرعت در جهان در حال شیوع است و فعلا برای ابتلای انسان‌ها راه فراری نیست جز مقابله درمانی و بهداشتی به این بلای جهانی که در کمترین زمان ممکن جهان را در نوردیده است.
ایران نیز مانند خیلی از کشورها به این بلا دچار شده وبرای کنترل و مبارزه با شیوع آن بی‌وقفه در تلاش است، مجاهدت‌ها و تلاش‌های بی‌وقفه مسئولان و در خط مقدم آن کادر درمان یعنی پزشکان و پرستاران و دیگر خدمتگزاران عرصه سلامت ستودنی و قابل تقدیر است، ضرورت وجود امکانات و تجهیزات بهداشتی ازجمله داروها، الکل، ماسک، دستکش و لباس‌های ویژه و دسترسی به موقع و به میزان لازم این این امکانات غیرقابل کتمان است.
در کنار تدابیر مدیریتی‌ای چون قرنطینه شهرها، تعطیلی ادارات و کاهش ساعت کاری و غیره که در دستور کار مسئولان مربوطه است، تامین امکانات بهداشتی و درمانی مقابله مبارزه با کرونا ویروس است.
متأسفانه به‌دلیل تحریم‌های ضد‌انسانی آمریکا در حوزه بهداشت و درمان ودارویی علیه نظام جمهوری اسلامی تامین امکانات درمانی و دارویی و حتی بهداشتی در این موقعیت بحرانی برای ایران دشوار شده است و مسئولان به راحتی به این امکانات دسترسی ندارند و همین امر سبب می‌شود این امکانات به موقع و در حجم مناسب در اختیار مردم قرار نگیرد، عدم‌تامین به موقع این امکانات حتما روی کنترل به موقع و با کمترین میزان آسیب به کشور تأثیر می‌گذارد، همین مهم سبب شده است تا بحث پیگیری لغو تحریم‌ها از مسیر دیپلماسی پارلمانی مورد توجه قرار گیرد.
توجه به دیپلماسی پارلمانی و ارتقای آن در موقعیت بحرانی که کرونا ویروس برای سلامت مردم عزیز ایران اسلامی ایجاد کرده است اصل مهمی است که در نشست اخیر کمیسیون بهداشت با رئیس مجلس و دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان مورد تأکید قرار گرفت و نمایندگان موکدانه از این دو مسئول در خواست داشتند ازاین ظرفیت برای لغو تحریم‌های دارویی بهره ببرند و آن را هرچه سریع‌تر و بدون فوت وقت ارتقا دهد، درهمین راستا هم رئیس مجلس بدون درنگ درنامه‌هایی به رئیس اتحادیه بین المجالس و روسای مجالس کشورهای اسلامی و آسیایی خواستار لغو تحریم‌ها علیه ایران شد
امیدواریم با توجه پارلمان‌های دنیا به مشکلات درمانی و بهداشتی ایران تحت‌تأثیر تحریم‌های غیرانسانی و ظالمانه آمریکا علیه مردم ایران به‌زودی شرایط بهتر شود و دنیا با همصدایی علیه آمریکا سبب شوند حداقل تحریم‌های دارویی علیه ایران را لغو شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید