• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 20 اسفند 1398
کد مطلب : 96819
+
-

کلاف سردرگم انتخابات اسرائیل

کاهش کرسی‌های اردوگاه نتانیاهو و توافق مخالفان وی ممکن است زمینه را برای دور چهارم انتخابات پارلمانی فراهم کند

خاورمیانه
کلاف سردرگم انتخابات اسرائیل


ماجرایی عجیب اما واقعی؛ معادله تشکیل دولت در رژیم صهیونیستی به اندازه‌ای پیچیده شده که حتی ممکن است بعد از برگزاری سومین انتخابات پارلمانی هم به نتیجه نرسد! درحالی‌که انتظار می‌رفت وضعیت اردوگاه راست افراطی به رهبری نتانیاهو با شمارش 3درصد باقیمانده از آرا بهتر شود این جریان یک کرسی دیگر را هم در آخرین ساعات از دست داده و سرانجام به 58کرسی از مجموع 120کرسی کنست دست یافت. بر این اساس نتانیاهو 3کرسی تا نخست‌وزیری و تشکیل دولت فاصله دارد؛ 3کرسی که ممکن است کار را به برگزاری انتخابات چهارم بکشاند! در چنین شرایطی 2نفر از اصلی‌ترین رقبای نتانیاهو، یعنی بنی‌گانتز و آویگدور لیبرمن در روز یکشنبه به توافقی مهم برای تشکیل دولت دست یافته‌اند؛ توافقی که اگرچه شاید در عمل منجر به تشکیل دولت نشود اما بدون شک کار را برای نتانیاهو بسیار دشوار می‌کند. این توافق براساس موافقت کامل بنی‌گانتز با شروط پنج‌گانه لیبرمن برای تشکیل دولت صورت گرفت که عبارتند از؛ افزایش حقوق بازنشستگان، افزایش جدی اختیارات شوراهای محلی در امور تجاری، تصویب سن قانونی برای سربازی طلاب دینی، قانونی‌شدن ازدواج مدنی و همچنین تشکیل دادگاه‌های یهودی در شهرک‌ها به‌عنوان گامی مهم در مسیر یهودی‌سازی سرزمین‌های اشغالی.
در معادله کنونی انتخابات اسرائیل با توجه به کم‌شدن فاصله حزب لیکود و آبی-سفید، عملا حزب لیبرمن (اسرائیل خانه ما با 7کرسی) و همچنین ائتلاف مشترک احزاب عربی (با 15کرسی) به کلید حل بحران تبدیل شده‌اند. نکته قابل توجه اما این است که حضور حزب لیبرمن و ائتلاف عربی به‌طور همزمان در یک اردوگاه، کار آسانی نیست و ممکن است به‌دلیل اختلاف شدید در مواضع، منجر به فروپاشی کامل اردوگاه شود. بر این اساس است که احتمال شکست مجدد هر 2اردوگاه در تشکیل دولت و حرکت به سوی انتخابات چهارم افزایش یافته است؛ امری بی‌سابقه که نشان از بحرانی عمیق در صحنه سیاسی رژیم صهیونیستی دارد. تمام اینها در حالی است که دادگاه محاکمه نتانیاهو به‌دلیل 3پرونده فساد تا کمتر از یک‌هفته دیگر آغاز می‌شود. روز گذشته روزنامه هاآرتص مدعی شد وکلای نتانیاهو از دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی خواسته‌اند با توجه به تأثیر احتمالی محاکمه بر روند تشکیل دولت و مذاکرات پارلمانی، موعد برگزاری دادگاه را به تعویق بیندازد؛ درخواستی که بعید است با موافقت قضات اسرائیلی همراه شود. شبکه الجزیره در این‌باره می‌نویسد: تغییر لحن نتانیاهو و تیم سیاسی وی نشان می‌دهد انتظارات آنان از نتایج انتخابات برآورده نشده و به همین دلیل، از تأثیر منفی دادگاه بر جریان رقابت‌های وی با بنی‌گانتز نگرانند.
با وجود این بنیامین نتانیاهو همچنان فاصله زیادی تا پایان راه دارد؛ چراکه علاوه بر فرسایشی بودن روند دادگاه، ممکن است در ایجاد انشقاق و چندپارگی در اردوگاه مخالفان خود نیز موفقیت‌هایی داشته باشد. اهمیت این مسئله زمانی بیشتر روشن می‌شود که بدانیم بخش مهمی از اعضای ائتلاف بنی‌گانتز به‌دلیل گرایش‌های راست‌گرایانه، تا چند سال قبل ازجمله نیروهای نزدیک به بنیامین نتانیاهو و حزب لیکود بوده‌اند و به این ترتیب، جدایی احتمالی آنها از آبی-سفید برای پیوستن به حزب لیکود در ازای امتیازات سیاسی یا اقتصادی امر بعیدی به‌شمار نمی‌رود.

رقابت‌های انتخاباتی زیر سایه کرونا
همزمان با گره‌خوردن کار تشکیل دولت اسرائیل، وضعیت ویروس کرونا نیز در سرزمین‌های اشغالی به‌تدریج بحرانی‌تر می‌شود. براساس آخرین آمار رسمی، ابتلای بیش از 40شهرک‌نشین به ویروس کرونا تأیید شده است. از سوی دیگر، بیش از 70هزار شهرک‌نشین، ازجمله 1200سرباز ارتش به درخواست دولت اسرائیل باید دست‌کم 2هفته در قرنطینه باشند. به‌گفته یدیعوت احرونوت، این حکم وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی به‌دلیل سفرهای خارجی این اشخاص یا ارتباطشان با توریست‌ها صادر شده و عدم‌رعایت آن، برخورد قانونی به‌دنبال خواهد داشت. همچنین به‌دستور نفتالی بنت، وزیر دفاع، تقریبا تمام منافذ ارتباطی میان شهرک‌های اسرائیلی با مناطق کرانه غربی، به‌استثنای 2منفذ (به‌شکل محدود) تا اطلاع ثانوی مسدود شده است. به این ترتیب، ورود روزانه بیش از 120هزار کارگر فلسطینی به سرزمین‌های اشغالی متوقف می‌شود. برخی مخالفان نتانیاهو اما مدعی شده‌اند حساسیت بالای دولت برای اتخاذ تدابیر اضطراری با هدف به حاشیه راندن دادگاه وی از توجه رسانه‌ها و افکار عمومی صورت می‌گیرد. هاآرتص در این‌باره نوشت: برخلاف اظهار نگرانی‌های مکرر و حساسیت شدید دولت، نتانیاهو با ممنوعیت ورود پروازهای آمریکایی به سرزمین‌های اشغالی مخالفت کرده است. تمام اینها در حالی است که روند انتشار ویروس در کرانه غربی و نوار غزه با سرعت بالایی ادامه دارد؛ آن هم در شرایطی که این مناطق فاقد زیرساخت‌های بهداشتی-درمانی لازم مقابله با چنین بحرانی هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید