• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 19 اسفند 1398
کد مطلب : 96746
+
-

آنچه باید درباره کرونا بدانیم

مهارت
آنچه باید درباره کرونا بدانیم


کرونا در بسیاری از موارد کشنده نیست و می‌تواند مانند یک آنفلوآنزا پس از دوره مشخصی درمان شود، اما این مسئله برای گروه‌های حساس به این سادگی نیست. الگویی که در آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا مشاهده می‌شود این است که این بیماری برای افراد مسن، کسانی که دارای فشار خون بالا هستند یا از بیماری مزمن ریوی رنج می‌برند (مانند کسانی که سال‌ها سیگار می‌کشند)، مبتلایان به دیابت و بیماران قلبی و عروقی خطرناک‌تر است. پس اگر جزو این دسته هستید باید بیش از دیگران نکات ایمنی را رعایت کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
کرونا علائمی مشابه سرماخوردگی دارد و بدون انجام آزمایش، تشخیص آن مشکل است. اگر دچار سرفه، تب یا تنگی نفس هستید باید به پزشک مراجعه کنید و کسانی که مشکوک به این بیماری هستند باید ترجیحا به‌مدت ۲هفته از حضور در اماکن عمومی خودداری کنند. هم‌اکنون واکسنی برای ویروس کرونای جدید وجود ندارد، در نتیجه افراد آسیب‌پذیر باید بیش از سایرین موارد بهداشتی مانند شستن دست و اجتناب از حضور در اماکن عمومی را رعایت کنند.

باید وحشت کنیم؟
گسترش این بیماری در خارج از چین نگران‌کننده است اما غیرمنتظره نیست. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای کرونا وضعیت اضطراری بهداشت جهانی اعلام شده است. اما مسئله مهم این است که این بیماری چقدر می‌تواند به آسانی منتقل شود و برای چه افرادی خطرناک به شمار می‌رود؟ فراموش نکنید که بیشتر بیماری‌هایی که تا حد زیادی قابل انتقال هستند عوارض کمتری دارند. بنابراین نکات بهداشتی را رعایت کنید و هراس نداشته باشید. ترس و نگرانی ایمنی بدن را کاهش می‌دهد.

ماسک بزنیم یا نزنیم؟
تاکنون شواهد اندکی مبنی بر مفیدبودن استفاده از ماسک منتشر شده است. محققان اعتقاد دارند که شستن مداوم دست‌ها اثر بیشتری دارد. فقط درصورتی که مبتلا به کرونا هستید، علائم تنفسی(سرفه یا عطسه) دارید یا از فرد مبتلا به این بیماری مراقبت می‌کنید استفاده از ماسک برای شما توصیه می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید