• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 17 اسفند 1398
کد مطلب : 96609
+
-

دیپلماسی علیه کرونا


با افزایش شیوع کرونا در جهان وزارت خارجه رایزنی‌های دیپلماتیک در این رابطه را افزایش داده است. وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار مطلبی در توییتر، از دیگر کشورها خواست تا برای مقابله با ویروس کرونا همکاری کنند. او نوشت: ما یا با همدیگر می‌بریم یا با همدیگر می‌بازیم.
محمدجواد ظریف تأکید کرد: ما همکاری نزدیکی با سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با ویروس کووید۱۹ در ایران و اطمینان‌یافتن از دریافت مراقبت‌های مناسب برای کسانی که آلوده گشته‌اند، داریم. اقدامات پیشگیرانه قاطع -همانند غربالگری مسافران هوایی در گیت فرودگاه- در حال اعمال‌شدن است.
ظریف روز جمعه یک‌بار دیگر دست به توییت شد و با اشاره به گرفتاری‌های شهروندان ایرانی که به‌دلیل لغو پرواز‌ها نتوانسته‌اند به کشور برگردند از دولت‌ها و خطوط هوایی خواست طبق دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی عمل کرده و به این افراد کمک کنند.
در هفته‌های اخیر چین چند محموله کمک‌های پزشکی و بهداشتی به ایران اعزام کرده و هیأت‌های سازمان بهداشت جهانی هم به ایران رفت‌وآمد داشته‌اند. ایران آمار بالایی در میان مبتلایان به ویروس کرونا ثبت کرده اما میزان فضا‌سازی‌ نسبت به ایرانیان بیشتر از شرایط واقعی است، چون هم‌اکنون کره‌جنوبی و ایتالیا وضعیت به‌مراتب بدتری در موضوع کرونا داشته‌اند اما برخی کشورها در راستای ایران‌هراسی نسبت به ایران جوسازی رسانه‌ای به راه انداخته‌اند.
بحرین ازجمله کشورهایی است که با ادعای کرونا در بازگشت اتباع خود از ایران کارشکنی کرده است، عربستان سعودی هم ایران را مقصر شیوع کرونا در کشورش معرفی کرده و نسبت به سفر سعودی‌ها به ایران و عدم‌اطلاع به دولت این کشور هشدار داده است. 
در این رابطه سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه گفت: مقررات صدور روادید الکترونیک جمهوری اسلامی ایران برای اتباع همه کشورها به غیر از دارندگان گذرنامه های انگلیسی، آمریکایی و کانادایی یکسان بوده و مطابق سامانه روادید بسیاری از کشورهای پیشرفته است که بر مبنای آن از الصاق برچسب و درج مهر ورود و خروج به منظور سرعت در انجام سفر و جلوگیری از اشغال صفحات گذرنامه متقاضیان روادید، خودداری می شود و این سیاست متوجه اتباع کشور خاصی نیست.
کویت ازجمله طرف‌های عربی منطقه است که موضعی مثبت در این رابطه اتخاذ کرده. شیخ احمد ناصر الجابر الصباح، وزیر امور خارجه کویت در گفت‌وگوی تلفنی با محمدجواد ظریف از آمادگی کشورش برای همکاری و ارسال کمک به ایران برای مبارزه با کرونا خبر داد.
در این گفت‌وگو وزیر امور خارجه کشورمان هم ضمن قدردانی از پیشنهاد کویت و اعلام نیازهای فوری، مبارزه با کرونا را مستلزم همکاری منطقه‌ای و جهانی دانست و ضمن برشمردن اقدامات ایران در این زمینه، آمادگی کشورمان را برای هرگونه همکاری و تبادل تجربیات برای ریشه‌کنی این بیماری اعلام داشت.
در آمریکا هم کرونا باعث شده گروه ضد‌ایرانی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» که نزدیک به ترامپ است دستمایه‌ای برای تحت فشار قراردادن شرکت‌های داروسازی بزرگ برای قطع ارتباط با ایران بیابد.
دولت آمریکا در هفته‌های اخیر مدعی شده بود از ایران خواسته لیستی از اقلام مورد نیاز خود را ارائه دهد اما ایران خودداری کرده. سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران پیش‌تر ادعای آمریکایی‌ها را مضحک خوانده و تأکید کرده بود در شرایطی که ایران تحت تحریم است اعلام عمومی کمک‌های پزشکی قبل از انجام آن رویکردی مضحک و تبلیغاتی به‌شمار می‌رود.
وزیر امور خارجه ایران 4روز قبل اقلام مورد نیاز ایران را شامل ماسک ان95، کیت‌های تشخیص و لباس‌های یکسره در توییتر منتشر کرده بود تا طرف‌هایی که مایل به کمک‌های انسانی هستند اقدام به ارسال نیازهای پزشکی به ایران کنند. علاوه بر چین تا‌کنون 3کشور اروپایی شامل انگلیس، آلمان و فرانسه یک محموله اقلام دارویی و پزشکی به ایران اهدا کرده‌اند.


حال ظریف خوب است

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص شایعه مثبت‌بودن نتیجه آزمایش ابتلای وزیر امور خارجه به ویروس کرونا که در برخی شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های تلگرامی منتشر شده است، اظهار کرد: الحمدلله ایشان (ظریف) در صحت و سلامت کامل هستند و چون هیچ‌گونه علائمی ندارند، آزمایشی هم نداده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید