• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 15 اسفند 1398
کد مطلب : 96544
+
-

کرونا بازار آزاد ارز تهران را به تعطیلی کشاند

شیوع کرونا همچنان چراغ قیمت‌ را در بازار طلا و ارز قرمز نگاه داشته است

تحلیل‌گران و فعالان بازار ارز در انتظار عملکرد نهایی نیروهای بازار و تعیین جهت منحنی قیمت‌ها در آینده نشسته‌اند. بازار ارز، به‌ویژه منحنی نرخ دلار، در یک هفته گذشته در کانال حیرت و سرگردانی سیر می‌کند؛کانالی در کف قیمت 15200تومان و در سقف 15700تومان. انتظار می‌رفت با آغاز به‌کار کانال مالی ایران و سوئیس، قیمت‌ها در بازار ارز نزول کند، اما با شیوع کرونا و بسته شدن مرزها و کاهش ورودی جریان‌های ارزی، قیمت ارز به سمت بی‌ثباتی میل کرد و این موضوع بر قیمت طلا هم اثر گذاشته است.

روند قیمت‌ها
به‌گزارش همشهری، از ابتدای هفته که مشخص شد روابط تجاری ایران با بسیاری از کشورها ازجمله کشور‌های همسایه به‌دلیل شیوع کرونا محدود شده است، قیمت ارز رشد کرده و از سطح 14هزارو900تومان تا محدوده 15هزارو500تومان افزایش یافته است. قیمت ارز در روز‌های گذشته تا محدوده 16هزار تومان هم پیش روی کرد، اما تحت‌تأثیر سیاست‌های کنترلی بانک مرکزی فعلا در سطح 15هزارو400تومان تا 15هزارو500تومان در نوسان است. نکته قابل توجه اینکه به‌نظر نمی‌رسد قیمت دلار تحت‌تأثیر فشار سنگین تقاضا، بار دیگر به کمتر از 14هزار تومان، یعنی قیمتی که قبلا عبد‌الناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی، وعده داده بود، نزول کند. تحلیل‌گران بر این باورند که به غیر از عواملی نظیر شیوع کرونا، سایر عوامل اقتصادی هم بر رشد قیمت دلار اثرگذار بوده است، با این حال برخی تحلیل‌گران با برشمردن سناریوهای پیش‌روی دلار می‌گویند اگر قیمت دلار ظرف روز‌های آینده به سطح ارقام کمتر از 15هزارو200تومان که نوعی مرز روانی برای قیمت دلار محسوب می‌شود، نزول کند، می‌توان انتظار داشت اندکی از التهاب بازار کاسته شود.گمان می‌رود درصورت تحقق این سناریو، زمینه نزول قیمت در سایر بازارها هم فراهم شود. در سناریویی دیگر پیش‌بینی می‌شود درصورت عبور و تثبیت نرخ دلار در سطوح بالاتر از 15700تومان، تداوم رشد امکان‌پذیر است. اما با این حال برآوردها نشان می‌دهد صعود نرخ دلار انفجاری نخواهد بود و حداکثر در پاییز99 شاهد دلار 17هزار تومانی خواهیم بود.

اثر کرونا بر بازار ارز
شیوع کرونا چراغ قیمت را در بازار ارز و به تبع آن بازار طلا قرمز نگاه داشته و فعالیت‌های بازار غیررسمی ارز را در تهران تحت‌الشعاع خود قرار داده چنان که معامله‌گران اصلی بازار ارز در سبزه‌میدان و پله‌آهنی اعلام کرده‌اند از امروز تا دوشنبه بازار را به‌خاطر خطر شیوع کرونا تعطیل می‌کنند.
طبق تازه‌ترین برآوردها شیوع ویروس کرونا در خوش‌بینانه‌ترین حالت می‌تواند در طول یک سال آینده به مبتلا شدن 20درصد و در بدبینانه‌ترین حالت تا 70درصد افراد جامعه منجر شود. به‌طور میانگین نرخ مرگ‌ومیر ناشی از کرونا رقمی بین 2 تا 3درصد خواهد بود، چنانچه این ارقام را بپذیریم در خوش‌بینانه‌ترین حالت اگر 20درصد ایرانی‌ها به این ویروس مبتلا شوند می‌توان گفت 16میلیون ایرانی در معرض خطر ابتلا به این ویروس هستند. مؤسسات بین‌المللی با استناد به این ارقام، تصور خوش‌بینانه‌ای از وضع اقتصاد دنیا در سال پیش رو ندارند؛ به ‌نظر می‌رسد این ارقام به‌زودی آثارش را روی اقتصاد نشان خواهد داد. طبق تازه‌ترین برآورد نهادهای بین‌المللی، چشم‌انداز رشد اقتصاد جهان با نااطمینانی بزرگی مواجه شده است.
در ایران نیز شیوع این ویروس از یک‌سو به کاهش فعالیت اقتصادی کسب و کارهای مختلف منجر شده و از سوی‌ دیگر روی قیمت ارز اثر داشته است؛ از ابتدای هفته جاری تحت‌تأثیر شیوع این ویروس، با بسته‌شدن مرزها، در جریانات ورودی ارز به کشور محدویت‌هایی ایجاد شده و موجب شده قیمت ارز به رشد تمایل زیادی پیدا کند.

احتمال رفع موانع صادراتی
تحلیل‌گران بازار ارز می‌گویند با وجود مشکلات به‌وجود آمده در صادرات کالا به کشورهای همسایه پس از شیوع کرونا، نباید فراموش کرد که کشورهایی مانند عراق و افغانستان به سرعت نمی‌توانند جایگزین کالاهای ایرانی را پیدا کنند و باید به‌دنبال حفظ ثبات بازار خود باشند؛ یعنی شرایط فعلی نمی‌تواند به‌مدت طولانی پایدار باشد، پس این انتظار می‌رود که در روزهای آینده شاهد رفع موانع صادرات باشیم.
جمشید عدالتیان، استاد دانشگاه، معتقد است: نوسان فعلی در مسیرهای صادراتی و در کل اقتصاد، گذراست، بنابراین انتظار این است که زیان‌های اقتصادی به‌تدریج به حداقل برسد. در شرایطی که تمام تیم دولت به‌دنبال تجهیز وزارت بهداشت است که البته کار درستی است، دستگاه‌های اقتصادی نیز باید تلاش کنند تا از زیان اقتصادی جلوگیری کنند. عدالتیان با اشاره به افزایش دوباره نرخ ارز در روزهای اخیر ادامه داد: واقعاً جای سؤال دارد، در شرایطی که کاهش تقاضای ارز به‌دلیل کاهش واردات و تقاضای ارز مسافرتی وجود دارد، قیمت ارز چرا روند افزایشی دارد؟ آقای همتی باید تلاش کند تا ثبات بازار را حفظ کند.

تمایل طلا برای رشد
همگام با افزایش قیمت ارز، قیمت طلا هم در بازار‌های داخلی به رشد تمایل زیادی پیدا کرده، به‌ویژه آنکه قیمت جهانی طلا هم ظرف چند روز گذشته با رشد مواجه شده است. از دیروز همزمان با اعلام فدرال رزرو مبنی بر کاهش نیم‌درصدی نرخ بهره در آمریکا، انتظار می‌رود قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با رشد بیشتری مواجه شود. از نظر اقتصادی قیمت طلا در بازار داخلی تحت‌تأثیر نوسان قیمت دلار و اونس جهانی با تغییر مواجه می‌شود. در نتیجه قیمت طلا تحت‌تأثیر این دو عامل پرقدرت در بازار داخلی ظرف روز‌های گذشته با رشد زیادی مواجه شده و حتی روز دوشنبه قیمت هر مثقال طلای آب‌شده توانست برای نخستین بار از مرز 2میلیون‌و600هزار تومان عبور کند. قیمت هر گرم طلای آب‌شده نیز اکنون در محدوده 607هزار تومان در نوسان است و در مسیر رشد قرار گرفته.  قیمت سکه نیز در روزهای اخیر بین کانال‌های 5میلیون و 800هزار تومان تا ۶میلیون و 100هزار تومان در رفت‌وآمد است و هنوز نتوانسته خود را در یکی از این دامنه‌های قیمتی تثبیت کند. قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی نیز دیروز به محدوده 1642دلار رسید.

معامله‌گران اصلی بازار ارز در سبزه میدان و پله‌آهنی اعلام کرده‌اند که از امروز، پنجشنبه تا دوشنبه آینده، بازار را به‌خاطر خطر شیوع کرونا تعطیل می‌کنند

این خبر را به اشتراک بگذارید