• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 15 اسفند 1398
کد مطلب : 96543
+
-

در گفت‌وگوی همشهری با دبیر ستاد تنظیم بازار اعلام شد

آمادگی‌برای تامین نیاز بازار گوشت، مرغ و میوه شب عید

پرونده گرانفروشی80قصابی به تعزیرات رفت

آمادگی‌برای تامین نیاز بازار گوشت، مرغ و میوه شب عید

علی ابراهیمی- روزنامه‌نگار

افت شدید تقاضا برای انواع آلایش گوسفند و گوساله، موجب رشد هزینه تمام‌شده تولید انواع گوشت قرمز شده است.
به گزارش همشهری، بالاگرفتن تب کرونا زمینه کاهش تقاضا و رکود بازارها را فراهم کرده. در چند هفته اخیر نرخ انواع گوشت قرمز گوسفندی و گوساله، با وجود فراوانی، تحت‌تأثیر رشد هزینه تمام‌شده، افزایش 30هزار تومانی در هر کیلوگرم را تجربه کرده است. این افزایش قیمت‌ها موجب شد دست اندرکاران تنظیم بازار، با رشد عرضه دام زنده و تشدید نظارت بر کشتارگاه‌ها و قصابی‌ها در سطح خرده فروشی، برای متعادل کردن بازار وارد عمل شوند.
دبیر و سخنگوی ستاد تنظیم بازار کشور در گفت‌و گو با همشهری با بیان اینکه همواره در روزهای پایانی سال تقاضا برای برخی اقلام کالایی مانند گوشت، مرغ و کالاهای اساسی افزایش می‌یابد و به همین دلیل ستاد تنظیم بازار با افزایش عرضه، استفاده از ذخایر راهبردی و افزایش نظارت‌ها، ساماندهی بازار را در دستور کار قرار می‌دهد، گفت: بخشی از تقاضای موجود در بازار کالاهای اساسی متاثر از تب ویروس کروناست. اگرچه همواره در آخر سال تقاضا برای این اقلام 30درصد افزایش می‌یابد اما امسال به‌دلیل شرایط خاص بازار و ذخایر مطمئن کالا از سیب و پرتقال گرفته تا گوشت و مرغ، در همه استان‌ها وفور عرضه را شاهد هستیم. محـمد رضا کلامی افزود: در بازار گوشت قرمز علاوه بر عرضه 30هزار تن گوشت ذخیره‌شده، عرضه دام زنده در کشتارگاه‌ها نیز به‌شدت افزایش یافته اما متأسفانه به‌دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا، برخی واحدهای خرده‌فروشی در سطح شهر، لاشه گوسفندی را به نرخ 160هزار تومان عرضه کردند که در گشت مشترک روز شنبه هفته جاری 80پرونده گرانفروشی برای این قصابی‌ها تشکیل شد. او افزود: پنجشنبه هفته گذشته نیز با برخی کشتارگاه‌های فعال در میدان بهمن که قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم گوشت لاشه گوسفندی را به 120هزار تومان افزایش داده بودند، برخورد شد. به گفته او نرخ مصرف‌کننده هر کیلوگرم گوشت لاشه گوسفندی تولید داخل نباید بیش از 110هزار تومان باشد.

افت تقاضا و قیمت آلایش دام 
مدیرکل دفتر تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، نوسان قیمت گوشت قرمز را ناشی از فضای روانی بازار و کاهش شدید مصرف انواع آلایش دام دانست و افزود: وقتی قیمت آلایش دام کاهش می‌یابد این امر بر هزینه تمام‌شده و قیمت لاشه گوشت تأثیر می‌گذارد. قبلا نرخ هر کیلوگرم گوسفند زنده 45هزار تومان و گوشت لاشه گوسفندی 95هزار تومان بود اما با حذف آلایش دام، قیمت تمام‌شده گوشت لاشه گوسفندی به 97تومان و نرخ تحویلی به قصابی به 100هزار تومان رسید. کلامی افزود: تلاش کرده‌ایم عرضه دام زنده در بازار افزایش یابد. اکنون به حدی دام زنده وجود دارد که برخی کشتارگاه قدرت جذب آن را ندارند. با وجود این باید بپذیریم وقتی قیمت هر کیلوگرم دام زنده به 45 هزار تومان رسیده، نرخ عمده فروشی هر کیلوگرم گوشت لاشه گوسفندی نیز کمتر از 100هزار تومان نخواهد بود. او تأکید کرد: اگرچه گوشت مشمول قیمت‌گذاری نیست اما با تغییر ارز مرجع واردات آن به نیمایی نیز قیمت خرده فروشی لاشه گوسفندی تازه به 70هزار تومان کاهش یافت و به‌دلیل وفور عرضه گوشت گوسفند داخلی حتی واردات آن برای برخی وارد‌کنندگان به‌صرفه نبود اما با افزایش قیمت‌ها واردات دوباره به‌صرفه شد. دبیر و سخنگوی ستاد تنظیم بازار گفت: نرخ مصوب هر کیلوگرم گوساله زنده 27هزار تومان است اما نرخ این فراورده یک‌ماه و نیم پیش تا 25هزار تومان کاهش یافت ولی حالا به 35هزار تومان رسیده است. به گفته او به‌دلیل وضع مناسب تولید داخل هنوز هم مشکلی برای تامین نیاز بازار به گوشت گوساله از منابع داخلی وجود ندارد. او افزود: مقرر شده گوشت گوسفندی وارداتی تازه ارز نیمایی با بسته‌بندی و درج قیمت، در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره بار و برخی تعاونی‌های مصرف عرضه شود.

آمادگی تامین و عرضه گوشت و مرغ 
دبیر و سخنگوی ستاد تنظیم بازار گفت: با توجه به سطح قیمت گوشت قرمز داخلی و ذخایر مطلوب دولت، این آمادگی وجود دارد تا به هر میزان که نیاز باشد گوشت و مرغ از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های مصرف محلی و میادین میوه و تره بار به بازار عرضه شود. کلامی افزود: مقرر شده تا در ایام عید نیز کشتارگاه‌ها و نظام عرضه بدون تعطیلی به فعالیت ادامه دهند و حتی میادین میوه و تره‌بار نیز دایر باشند. حتی در روز یکم فروردین‌ماه نیز این مراکز تا ظهر فعالیت می‌کنند. حداکثر قیمت مصرف‌کننده هر کیلوگرم مرغ گرم 12هزار و 900تومان است اما اکنون نرخ خرده فروشی این فراورده در بازار به 12هزار و 500تومان رسیده. در عین حال ستاد تنظیم بازار برای تزریق مرغ به بازار از محل ذخایر موجود، آماده است.

ذخایر مطمئن و عرضه مازاد سیب و پرتقال 
دبیر و سخنگوی ستاد تنظیم بازار کشور با اشاره به تنظیم بازار میوه شب عید، گفت: هیچ مشکلی برای تامین میوه شب عید نداریم و به‌دلیل فراوانی تولید، علاوه بر ذخیره‌سازی‌ انجام شده، موجودی سیب و پرتقال به حدی است که استان‌های آذربایجان غربی و مازندران برای تامین نیاز تا هر میزان که لازم است اعلام آمادگی کرده‌اند. کلامی در مورد قیمت سیب و پرتقال شب عید، افزود: قیمت‌ها به‌نحوی خواهد بود که مصرف‌کننده و کشاورز متضرر نشود اما اعلام زودهنگام این قیمت‌ها بر شرایط بازار تأثیر‌گذار است و تا 15اسفند‌ماه با توجه به نیاز بازار، میزان صادرات، موجودی و قیمت‌های تمام‌شده ذخیره‌سازی‌ بخش خصوصی تعیین و اعلام خواهد شد.

   تخلف برخی قصابی‌ها و کشتارگاه‌ها مبنی بر عرضه هر کیلوگرم گوشت لاشه گوسفندی به نرخ 160و 120هزار تومان موجب برخورد سریع گشت‌های مشترک و تشکیل پرونده تعزیراتی برای آنها شد

   کاهش تقاضا برای آلایش گوسفندی نرخ هر کیلوگرم گوسفند زنده را به 45هزار تومان و گوشت لاشه گوسفندی را به بیش از 100هزار تومان افزایش داد 

   عرضه دام زنده به حدی افزایش یافته که برخی کشتارگاه‌ها اعلام کرده‌اند توانایی جذب آن را ندارند

   مقرر شده تا گوشت گوسفندی وارداتی تازه ارز نیمایی با بسته بندی و درج قیمت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره بار و برخی تعاونی‌های مصرف عرضه شود

این خبر را به اشتراک بگذارید