• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 15 اسفند 1398
کد مطلب : 96540
+
-

اتوبوس‌های تهران روزی4 بار ضد‌عفونی می‌شوند

نخستین توصیه‌نامه بهداشتی درباره رانندگان و مسافران حمل‌ونقل عمومی اعلام شد

اتوبوس‌های تهران روزی4 بار ضد‌عفونی می‌شوند

سید محمد فخار- خبرنگار

روند ضدعفونی کردن اتوبوس‌های تهران به روزانه ۴نوبت رسیده تا اتوبوسرانی تمام‌قد پای حفظ سلامت شهروندان ایستاده باشد. به گزارش همشهری، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اعلام اینکه 5هزار دستگاه اتوبوس فعال این شرکت در هر شبانه‌روز حداقل 4نوبت ضد‌عفونی می‌شوند، گفت: عملیات ضد‌عفونی اتوبوس‌ها، در ابتدا و انتهای خط انجام می‌شود و در مجموع در هر شبانه‌روز، نسبت به ضد‌عفونی ناوگان اتوبوسرانی پایتخت در 20هزارنوبت اقدام می‌کنیم. محمود ترفع با اشاره به اینکه عملیات ضد‌عفونی کردن اتوبوس‌ها براساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت انجام می‌شود، افزود: هرچند این عملیات، زحمات همکاران شرکت واحد را چند برابر کرده، اما اتوبوسرانی، تمام‌قد پای حفظ سلامت شهروندان ایستاده است. وی با بیان اینکه عملیات ضد‌عفونی کردن برای اتوبوس‌های بخش خصوصی و ملکی(شهری عمومی) به‌صورت یکسان انجام می‌شود و اتوبوس‌های تک‌کابین و دوکابین را در بر می‌گیرد، تأکید کرد:ناظران مراکز بهداشت نیز در محل سامانه‌های شست‌وشو حضور دارند و از نزدیک بر عملیات ضد‌عفونی کردن اتوبوس‌ها نظارت می‌کنند. اما عملیات ضد‌عفونی کردن اتوبوس‌های شرکت واحد با هدف مقابله با گسترش ویروس کرونا از طریق تماس مسافران با سطوح داخلی اتوبوس‌ها انجام می‌شود. در این خصوص نمایندگان مراکز بهداشت جهت کنترل مواد مصرفی و فرایند عملیات ضد‌عفونی کردن اتوبوس‌ها در توقفگاه‌های شرکت واحد مستقر هستند. برای این مجموعه، توجه به حفظ سلامت کارکنان خدوم خود و شهروندان از هر اولویتی بالاتر و مهم‌تر است.

چرا ضدعفونی؟
مهم‌ترین راه انتقال ویروس کرونا لمس سطوحی است که پیش از آن توسط ناقلان این بیماری آلوده شده‌اند. به‌علت شیوع سریع این بیماری در کشور و البته تهران، باید سطوحی که ممکن است توسط شهروندان لمس شود به‌سرعت ضدعفونی شوند وگرنه هریک می‌توانند راهی هموار برای انتقال کرونا باشند.

جمعیت هدف 
روزانه ۳ تا ۴میلیون نفر از اتوبوس‌های تهران برای تردد استفاده می‌کنند که با هر بار رفت و برگشت آنها، سفرهای روزانه پایتخت توسط اتوبوس‌ها، هر روز حدود ۷میلیون جابه‌جایی صورت می‌گیرد. بدین‌ترتیب روزانه ۴نوبت ضدعفونی برای چنین ناوگانی با چنین وسعت ترددی، نه‌تنها زیاد نیست که عمل به حداقل نیز محسوب می‌شود.
روند کاهش مسافران مترو
سرپرست معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران از کاهش۶٠درصدی مسافران مترو در پی شیوع کرونا ویروس خبر داد.
یوسف حجت با اشاره به کاهش حدود ۶۰ درصدی استفاده مردم از مترو گفت: با توجه به شیوع کرونا و هشدارهایی در خصوص عدم‌حضور در محل‌های شلوغ و پرتراکم، شاهد آن هستیم که مردم در راستای عدم‌ابتلا به این ویروس مایل به استفاده از حمل‌ونقل شخصی هستند. سرپرست معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران با بیان اینکه این روزها شاهد کاهش حدود ۶۰درصدی مسافران مترو هستیم، تصریح کرد: با توجه به روزهای قبل از شیوع ویروس کرونا، تعداد مسافران مترو ۴۰درصد شده است. وی با بیان اینکه با وجود کاهش شدید تعداد مسافران مترو، سرفاصله حرکت قطارها کاهش نیافته است، گفت: از آنجا که براساس توصیه‌های بهداشتی فاصله میان افراد باید بیشتر از یک متر باشد، سرفاصله حرکت قطارها را تغییری نداده‌ایم تا فاصله میان مسافران کاهش پیدا نکند و افراد بتوانند در یک محیط ایمن‌تر با مترو سفر کنند.

توصیه‌های مهم برای رانندگان و مسافران
معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درباره رشد صعودی ابتلا به کرونا ویروس اعلام کرد که مردم توصیه‌های وزارت بهداشت در زمینه محدود کردن سفرهای درون‌شهری و بین‌شهری و لغو سفرهای غیرضروری را جدی بگیرند تا بتوانیم هرچه زودتر وارد فاز کنترل و مهار بیماری شویم. در فواصل هشدارهای کرونایی، برخی مشاغل در رویارویی با کرونا بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند، همانند رانندگان که روزانه با شماری از مردم سر و کار دارند و برایشان عمل به توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا ضروری است. 

رانندگان باید بدانند
استفاده از دستکش برای رانندگان ضروری است.
هرگز تماس پوستی برای دریافت وجه نقد با مسافران نداشته باشند.
سطوح و فضاهای داخلی تاکسی‌ و اتوبوس را چندین بار در طول روز گندزدایی کنند.
محلول‌های ضد‌عفونی‌کننده برای استفاده مسافران در داخل تاکسی‌ها توصیه می‌شود.
از تماس دست با چشم، دهان و بینی پرهیز کنند.
در فواصل مشخص شیشه خودرو را پایین بکشند.
از هر فرصتی برای شست‌وشو و ضدعفونی دست‌ها استفاده کنند.
از خوردن و آشامیدن در فضای خودرو پرهیز کنند.
روزانه لباس خود را عوض  کنند.
روزی یک مرتبه به حمام بروند.

مسافران باید بدانند
از ترددهای غیرضروری تا جایی که ممکن است خودداری کنیم.
پیش از سوار شدن به تاکسی، اتوبوس و یا اسنپ، دست‌هایمان را با آب و صابون یا ژل ضدعفونی‌کننده حاوی الکل تمیز کنیم.
از دستکش‌های نخی یا یک‌بار مصرف استفاده کنیم.
برای داشتن سفری امن‌تر در تاکسی و اسنپ، بهتر است که در صندلی عقب بنشینیم.
 در اتوبوس و مترو از تماس نزدیک با کسانی که علائم سرماخوردگی یا آنفلوآنزا دارند، بپرهیزیم.
تا حد ممکن از پرداخت‌های آنلاین استفاده کنیم.
 پس از پیاده شدن از خودرو دست‌هایمان را ضدعفونی کنیم.
دستمال، ماسک و دستکش استفاده شده را در سطل زباله دردار بیندازیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید