• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 13 اسفند 1398
کد مطلب : 96421
+
-

ظرفیت صنایع شوینده در خدمت تولید مواد ضد‌عفونی و ژل

ظرف چند روز آینده عرضه موادضد‌عفونی در میادین میوه و تره بار و اماکن پرتقاضا مانند مترو افزایش خواهد یافت

ظرفیت صنایع شوینده در خدمت تولید مواد ضد‌عفونی و ژل

علی ابراهیمی- خبرنگار

 رشد تقاضا زمینه کمبود و گرانی انواع ژل و مواد ضد‌عفونی در بازار را فراهم کرده اما مسئولان از اتخاذ تدابیری برای تامین مواداولیه، رشد تولید، افزایش نظارت و اشباع بازار این اقلام تا پایان هفته جاری خبر می‌دهند. به گزارش همشهری، بالاگرفتن تب کرونا و رشد تقاضا زمینه کمبود، گرانی و عرضه چند نرخی انواع ژل و مواد ضد‌عفونی را در بازار خرده‌فروشی به‌دنبال داشت.  ‌طوری که نرخ هر لیتر الکل در برخی داروخانه‌ها به 80هزار تومان هم رسید و نرخ ژل و مواد ضد‌عفونی هم رشد چند برابری را تجربه کرد.
دیروز رئیس قوه قضاییه با تشکر از جامعه پزشکی و رسانه‌ای خطاب به دادستان‌های سراسر کشور تأکید کرد به احتکار‌کنندگان اقلام بهداشتی و دارویی رحم نکنند. ابراهیم رئیسی با تأکید بر اینکه سلامت مردم قابل معامله و مسامحه نیست، افزود: احتکار اقلام بهداشتی درشرایط فعلی بازی با جان مردم است و نمی‌توان از این مسئله گذشت. تشدید نظارت بر بازار در حالی است که قائم‌مقام وزیر صنعت و سخنگوی ستاد تنظیم بازار از تدابیر تعرفه‌ای، تسهیل روند تامین مواداولیه این اقلام، تولید سه شیفت ماسک و بهره‌گیری از ظرفیت‌های جدید سایر صنایع مانند تولید‌کنندگان محصولات شوینده برای تولید و عرضه ژل و موا ضد‌عفونی و اشباع بازار این اقلام تا پایان هفته جاری خبر می‌دهند.

تأمین مواداولیه و رشد عرضه ژل و مواد ضد‌عفونی
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با همشهری، کمبود و نوسان قیمت مواد ضد‌عفونی‌کننده را ناشی از رشد تقاضا دانست و گفت: تأکید شبکه بهداشت و درمان بر ضرورت رعایت نکات بخش بهداشتی و ایمنی برای مقابله با این بیماری، موجب افزایش یکباره تقاضا برای اقلامی شده که تا پیش از شیوع این بیماری؛ تقاضای چندانی برای آنها در بازار وجود نداشت. حسین مدرس خیابانی، افزود: تشدید تقاضا برای خرید اقلامی مانند ماسک، مواد ضد‌عفونی و ژل موجب شده وزارت بهداشت توزیع این محصول در داروخانه‌ها را متوقف و به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها محدود کند. او افزود: با بهره‌برداری از ظرفیت‌های جدید تولید، مقرر شده ظرف چند روز آینده عرضه گسترده ماسک و ژل در داروخانه‌ها نیز آغاز شود. قائم‌مقام وزیر صنعت در مورد کمبود و گرانی الکل نیز، گفت: مشکلی برای تأمین الکل با توجه به میزان تولید نیاز بازار وجود ندارد با وجود این با مصوبه ستاد تنظیم بازار، مجوز واردات الکل نیز به گمرک ابلاغ شده است. دبیر و سخنگوی ستاد تنظیم بازار نیز در گفت‌وگو با همشهری، گفت: پس از تشکیل ستاد مقابله با کرونا، ممنوعیت صادرات، کاهش تعرفه واردات برخی اقلام بهداشتی و فعالیت سه شیفت و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی، عرضه برخی محصولات ضد‌عفونی و شوینده که پایه الکل دارند با مدیریت وزارت بهداشت و نظارت وزارت صنعت در چند روز آینده افزایش می‌یابد. محمد رضا کلامی، افزود: مواداولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی تامین شده و به‌زودی عرضه حداکثری این اقلام با هدایت وزارت بهداشت در داروخانه‌ها انجام و بازار این اقلام تعدیل می‌شود.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران نیز از افزایش 2برابری ظرفیت تولید مواد ضدعفونی کننده، ماسک و مواد شوینده در واحدهای تولیدی سطح استان و صدور فوری مجوز واحد‌های تولیدی خبر داده و گفت: در استان تهران بیش از 50واحد تولید مواد ضدعفونی‌کننده وجود دارد که از 10روز گذشته ظرفیت تولید خود را تا دوبرابر افزایش داده و بعضی از این واحد‌ها به 10برابری افزایش تولید رسیده‌اند. صابر پرنیان، با اشاره به تغییر خط تولید بعضی‌ها واحد‌ها افزود: بسیاری از واحد‌ها که امکان تغییر خط تولید خود را داشتند، به تولید مواد ضدعفونی رو آورده‌اند، به‌عنوان نمونه یک واحد تولیدی در استان خط تولید خود را به تولید اسپری‌های ضد‌عفونی‌کننده دست، تغییر داده است.

تأمین الکل صنایع شوینده برای تولید مواد ضد‌عفونی 
 رئیس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی در گفت‌وگو با همشهری، گفت: هیچ کمبود یا افزایش قیمتی در بازار مواد شوینده وجود ندارد و تولید‌کنندگان آمادگی تامین این اقلام به هر میزان با قیمت‌های قبلی را دارند، اکنون ظرفیت‌های تولید 3برابر نیاز بازار است این اقلام در میادین میوه و تره بار و فرشگاه‌های زنجیره‌ای نیز به وفور عرضه می‌شود. به مردم اطمینان می‌دهیم که بازار هیچ‌گاه از این اقلام خالی نخواهدشد. بختیار علم بیگی، افزود: اکنون عمده نگرانی مردم برای تامین ماسک، ژل و مواد شوینده است که تامین آن وظیفه شرکت‌های دارویی بوده اما اکنون تولید‌کنندگان محصولات شوینده نیز وارد عرصه تولید و تامین این اقلام شده و مقرر شده است تا با تامین ماده اولیه(الکل) و همکاری شرکت‌های دارویی، بازار این اقلام تا سه روز آینده اشباع شود. به گفته او اکنون خطوط صنایع شوینده تشنه مواد و آماده دریافت مواداولیه هستند تا هرچه سریع‌تر با تولید و بسته بندی اینگونه محصولا همانند دوره شیوع آنفلوآنزا نیاز بازار را تأمین کنند. به گفته او تداوم عرضه مواداولیه به صنایع تولیدی توسط سازمان غذا و دارو، منوط به تحویل محصول نهایی تولید شده به این سازمان توسط این صنایع است.

تعیین نرخ مصوب ژل و مواد ضد‌عفونی 
رئیس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی، افزود: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار مقرر شده تا با جیره بندی و تخصیص سهمیه الکل حتی تا دو برابر این سهمیه نیز مواد ضد‌عفونی و ژل را تولید و به بازار عرضه کنیم. او با بیان اینکه سازمان غذا و دارو متولی تامین مواداولیه و تحویل گرفتن محصولات تولیدی این انحمن و بازاررسانی آن است، افزود: رشد تقاضا موجب کاهش عرضه و افزایش قیمت این محصولات شده است اما ماشین آلات و خطوط تولید صنایع شوینده آماده تولید و عرضه این اقلام است و متعهد شده‌ایم به هر میزان که مواداولیه تامین شود تولید را افزایش دهیم و در این زمینه نیز مصوبات لازم، نهایی و ابلاغ شده است. علم‌بیگی در مورد مقابله با عرضه چند نرخی و گرانفروشی این اقلام، افزود: این مشکل برای شرکت‌های دارویی و حتی پیش از آغاز عرضه این  محصولات توسط صنایع شوینده حل شده و قیمت‌های مصوب انواع مواد شوینده، ضد‌عفونی و ژل براساس سایز در نشستی با سازمان حمایت تعیین و در سامانه 124سازمان حمایت درج شده است. او افزود: بر این اساس قیمت مصوب موادمایع ضد‌عفونی براساس حجم حداکثر از 7هزار و 500تا 130هزار تومان برای نوع 4لیتری و قیمت انواع ژل تعیین شده است و ظرف چند روز آینده عرضه این اقلام در میادین میوه و تره بار و اماکن پرتقاضا مانند مترو افزایش خواهد یافت.

 رئیس انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی در گفت‌وگو با همشهری: با تامین الکل مورد نیاز، تا پایان هفته جاری، دو سوم ظرفیت خالی خطوط تولید صنایع شوینده به تولید ژل و مواد ضد‌عفونی‌کننده اختصاص و عرضه این اقلام در بازار به چند برابر افزایش می‌یابد.

  قیمت مصوب انواع ژل و مواد ضد‌عفونی در جلسه تولید‌کنندگان و ستاد تنظیم بازار استخراج و روی سامانه 124سازمان حمایت درج شده است. بر این اساس قیمت موادمایع ضد‌عفونی حداکثر از 7هزار و 500تا 130هزار تومان برای انواع 4 لیتری است

این خبر را به اشتراک بگذارید