• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 13 اسفند 1398
کد مطلب : 96422
+
-

هایپرمارکت‌ها؛ بلای جان فرش ‌فروشان

هرسال در آستانه عید نوروز تقاضا برای خرید برخی ملزومات منزل از لوازم خانگی گرفته تا انواع دیوارپوش، کاغذ دیواری و کفپوش‌ها افزایش می‌یابد. موکت و فرش ماشینی ازجمله ملزوماتی است که تقاضای خرید آن در بازارشب عید افزایش می‌یابد اما کاهش قدرت خرید مردم و رشد هزینه تمام‌شده تولید و قیمت این اقلام موجب شده تا با رکود حاکم بر بازار برخی واحدهای صنفی مرتبط با فروش این محصولات تغییر شغل دهند. با محمدهادی کمالیان، رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

چه میزان از مواداولیه مورد نیاز تولید فرش و موکت از طریق واردات تامین می‌شود؟
برخی الیاف مورد نیاز صنعت فرش مثل نخ پلی‌استر که برای بافت فرش‌های فانتزی مورد نیاز است، در پتروشیمی‌ها داخل کشور تولید می‌شود اما نخ مورد نیاز برای تولید بافته‌هایی که طرح فرش است و به آن آکریلیک گفته می‌شود، وارداتی است. اکنون واردات این نخ‌ها به‌دلیل تنگناهای مبادلات مالی تا حدود زیادی با مشکل مواجه شده اما هنوز این شرایط تأثیری بر بازار نداشته و بازار شب عید هم از ثبات کافی برخوردار است زیرا کارخانه‌ها مواد اولیه مورد نیازشان را تامین کرده‌اند، اما اگر این وضع تداوم یابد، ممکن است تا 50درصد بر قیمت‌های بازار تأثیرگذار باشد.
طرح و نقشه فرش ماشینی و موکت تولید داخل تا چه حد جوابگوی سلیقه مشتریان است؟
در گذشته یک ‌طرح و نقشه اصیل ایرانی وجود داشت که روی فرش ماشینی پیاده می‌شد، این طرح تا سال‌ها مورد استفاده کارخانه‌های تولیدی قرار می‌گرفت و مشتری هم از آن استقبال می‌کرد اما اکنون سلیقه‌ مشتریان بسیار متفاوت شده و تولید‌کنندگان نیز هر روز طرح و نقشه‌ و ابتکار جدیدی برای جلب نظر مشتری‌ ارائه می‌کنند. با وجود این متأسفانه بیشتر تولیدات فرش ماشینی متعلق به فرش‌های ماشینی شانه‌بالا مثل 1500شانه است که فقط برای مصرف داخلی تولید شده و در بازارهای خارجی‌ها مشتری چندانی ندارد. نکته قابل توجه آن است که طرح‌های مورد استفاده در فرش ماشینی علاوه برمشتری‌پسندی باید دارای اصالت نیز باشد اما امروز شاهد هستیم که بسیاری از این طرح‌ها فاقد وجاهت و اصالت لازم است و چنین طرح‌هایی بیشتر از 6ماه تا یک‌سال در بازار دوام نمی‌آورد.
تأثیر کاهش قدرت خرید مردم برواحدهای صنفی چگونه بوده است؟
اگر این روزها سری به هایپرمارکت‌ها بزنید، مشاهده می‌کنید که فروش انواع فرش ماشینی و موکت با استقبال به نسبت خوب مردم مواجه است اما شرایط واحدهای صنفی سطح شهر به هیچ عنوان مناسب نیست. در واقع هایپرمارکت‌ها سهم عمده بازار فرش ماشینی و موکت را درحالی در اختیار گرفته‌اند ‌که بسیاری از فروشگاه‌های سطح شهر تهران به‌دلیل نبود مشتری و بازار نامناسب در حال تغییر شغل هستند. به‌طور کلی 800واحد صنفی فروشنده فرش ماشینی و موکت تحت پوشش این اتحادیه است که از ابتدای امسال تا‌کنون تا 25درصد این واحدها تغییر کاربری داده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید