• دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 5 ذی القعده 1445
  • 2024 May 13
سه شنبه 22 اسفند 1396
کد مطلب : 9635
+
-

جلوگیری از رشد استارتاپ‌ها؛ ضربه به آینده کشور

استارتاپ
جلوگیری از رشد استارتاپ‌ها؛ ضربه به آینده کشور

در صدوچهل‌ویکمین سالگرد تاسیس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر جوان این وزارتخانه بار دیگر حمایت تمام‌عیار خود را از کسب و کارهای نوپا یا همان استارتاپ‌ها نشان داد تا مشخص شود دولت برای اقتصاد دیجیتال عزم جدی دارد.


محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات روز گذشته در مراسم اختتامیه جشنواره ملی فاوا و اعطای جوایز شهید رجایی، استارتاپ‌ها را یک سرمایه ملی دانست که جلوگیری از توسعه آنها نوعی خیانت به حاکمیت آینده ایران است. او تأکید کرد توسعه فناوری اطلاعات به همراه خلاقیت‌ها و ظرفیت‌های موجود در کشور می‌تواند دگرگونی عظیمی را به‌وجود بیاورد و جلوگیری از رشد این خلاقیت‌‌ها توسط هر فرد یا سازمانی، بزرگ‌‌ترین ضربه به حاکمیت کشور را وارد می‌کند.


دولت دوازدهم بر گسترش فعالیت استارتاپ‌ها و هموارکردن مسیر آنها عزمی جدی دارد و رئیس‌جمهور هم بارها درباره این مسئله و لزوم دور شدن کشور از اقتصاد وابسته به نفت تأکید داشته است.


به گزارش همشهری، بالاترین مقام مسئول حوزه ICT کشور با اشاره به اینکه در زمانی هستیم که همه کشورها درحال استفاده از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات هستند، روز گذشته گفت: اگر بنشینیم و دست روی دست بگذاریم آنها حاکمیت ما را به‌دست می‌آورند و باید تلاش کنیم و با استفاده از خلاقیت‌ها حاکمیت را به‌دست بیاوریم و سطح خدمات به شهروندان را ارتقا دهیم.
او با تأکید بر اینکه، امروز کسی که مانع می‌شود تا جلوی رشد این خلاقیت‌ها را با هر روشی بگیرد و مانع رشد فناوری اطلاعات بشود، به حاکمیت آینده ما ضربه می‌زند، گفت: نباید به اعتماد عمومی لطمه بزنیم و باید بدانیم که در تحولات این حوزه شغل‌های سنتی از میان می‌رود و شغل‌های نوین جایگزین می‌شود که باید نسبت به آن فرهنگسازی‌ کنیم که بر اثر این تغییرات سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد و اشتغال ایجاد شده و توسعه رخ می‌دهد.


آذر جهرمی حذف یکسری از شغل‌های سنتی را با رشد استارتاپ‌ها طبیعی دانست اما اعلام کرد کسب‌وکارهای نوپا بهره‌وری و درنتیجه اقتصاد و سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد و نتیجه‌ای که می‌دهد بسیار فراگیرتر و بهتر از حذف تعدادی از شغل‌های سنتی است.


 او گفت: امروز همچنان از ما سؤال می‌شود چرا از کسب وکارهای نوپا حمایت می‌کنید،  اینها عامل نفوذ هستند. اما باید گفت که لازم است جوان‌ها را برای خودمان حفظ کنیم. اینها سرمایه‌های کشور هستند و کشورهای غربی دنبال جذب آنها هستند. با رشد اقتصادی می‌توان شغل ایجاد کرد و جبران حذف یکسری شغل‌ها را انجام داد.

 

 

ایران؛  رتبه دوم جهان در رشد ICT


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین از رشد قابل توجه شاخص‌های توسعه ICT در سال آینده خبر داد و گفت: براساس اعلام ITU ایران بیشترین رشد شاخص‌‌های ICT  در آسیا و دومین کشور از این نظر در دنیا بوده است. جهرمی از داشتن برنامه برای تحول دیجیتال در حوزه‌های بهداشت، سلامت، شهر هوشمند، کشاورزی و بسیاری از موضوعات دیگر خبر داد و تأکید کرد که این اقدامات می‌تواند باعث افزایش رفاه و اشتغال و ثروت ملی شود. او گفت: عرصه فناوری اطلاعات رشد نکرده تا ما صرفا یک پیام‌رسان از آن درست کنیم و موضوعات این حوزه بسیار گسترده‌تر است. امروزه مبحث اینترنت اشیا می‌تواند تحولات عظیمی در کشور و زندگی مردم ایجاد کند و بهره‌وری را بالاتر ببرد.

 

 

مکث

مشکلات پیش‌روی استارتاپ‌ها

وزیر ارتباطات نیاز به اصلاح قوانین، ساختارهای مالیاتی و بیمه‌ای، مباحث فرهنگی و نظام‌های مالی را از مهم‌ترین مشکلات توسعه کسب و کارهای نوپای کشور دانسته است. او در گفت‌وگو با همشهری گفت: امروز اگر در کشور ما یک شرکت بخواهد ثبت شود 3‌ماه طول می‌کشد. تمام هنر کسب و کار نوپا خلاقیتی است که می‌خواهد پیاده‌سازی کند. بنابراین باید قوانین و فرایندها اصلاح شوند. نظام‌های موجود در کشور ما برای بیمه و مالیات هم در این حوزه تأثیرگذار هستند که نظام‌های فعلی پاسخگوی کسب و کارهای نوپا نیستند و نیاز به اصلاح‌هایی در این حوزه‌ها هم وجود دارد. نظام اقتصادی ما برای حمایت از کسب و کارهای خرد در حوزه کشاورزی و صنعت بیشتر بر پایه دادن وام‌های کوتاه‌مدت و کم‌بهره است  درصورتی که  کسب و کارهای نوپا خیلی مبتنی بر وام پیش‌ نمی‌رود و باید سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر صورت بگیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید