• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 12 اسفند 1398
کد مطلب : 96342
+
-

رویش پل سبز زندگی

عملیات اجرایی ساخت پلی با محوریت پیاده و فضای سبز با اتمام احداث زیرگذر گیشا کلید خورده است

گزارش
رویش پل سبز زندگی

محمود مولایی- خبر‌نگار

 با عبور از زیرگذر گیشا نوبت به پل سبز زندگی رسید. پل قدیمی گیشا که 45سال نماد این محله بود، بعد از برچیده‌شدن در ماه‌های گذشته بار دیگر به جای خود برمی‌گردد. این بار اما تصویر تردد خودروها بر پل، از نظر شهروندان محو شده و تبدیل به خاطرات گذشته می‌شود تا تصویر جدیدی از پل گیشا با پیاده‌روی و حضور دوچرخه‌سواران درنظر شهروندان به‌وجود بیاید. طبق پیش‌بینی‌ها 70درصد از پل قدیمی بار دیگر در جای قبلی قرار می‌گیرد؛ این البته قطعی نیست و مراحل بازسازی و طراحی پل همچنان در کارگاه انجام می‌شود تا از ابتدای سال آینده کم‌کم فرایند تعبیه «پل سبز زندگی» اجرا شود. صفا صبوری‌دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در این رابطه به همشهری می‌گوید:‌ «عملیات ساخت پل جدید آغاز شده ولی قضیه نصب به آن طرف سال می‌رسد.طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی سال آینده، یک پل عابر پیاده متشکل از قطعات پل سابق گیشا به‌عنوان یاد و خاطره پل قدیمی تهران روی زیرگذر کوی نصر (گیشا) ساخته خواهد شد.»
پل سبز زندگی امکان فضای تفریحی را برای شهروندان و اهالی محله گیشا ایجاد خواهد کرد؛ جایی که عبور خودروسوارها برای همیشه ممنوع است و جایی برای رهگذران خواهد بود. صبوری‌دیلمی می‌گوید:‌ «یک پل عابر پیاده چندجانبه روی زیرگذر کوی نصر (گیشا) ساخته می‌شود. این پل عابر محله شرق به غرب را به یکدیگر متصل می‌کند و دارای مسیر دوچرخه و فضاهای مکث برای شهروندان است.بنابراین در زیرگذر دیگر احتیاجی به این چندجانبگی انواع ترددها نیست؛ چراکه تردد دوچرخه و عابر پیاده به‌صورت ایمن در پل عابر صورت می‌گیرد.»

احیای پل قدیمی
 در سال منتهی به عبور از سده چهاردهم خورشیدی به‌نظر می‌رسد یکی از آخرین توقفگاه عابران پیاده در پایتخت اجرا خواهد شد. محمد خبازها، مجری طرح پل سبز زندگی در این رابطه به همشهری می‌گوید: «بعد از بازگشایی محور و زیرگذر گیشا، طبق برنامه‌ریزی قبلی، یکی از موضوعات اساسی ما احیای پل قدیمی گیشا با عنوان پل سبز زندگی است. البته این عنوان هنوز مصوب نشده است، اما طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این پل در سال آینده با کارکرد پیاده‌رو و مسیر تردد عابران پیاده اجرا می‌شود. پل سبز زندگی روی محور بزرگراه جلال‌آل احمد و بزرگراه چمران قرار می‌گیرد.»
تغییرات گسترده در گیشا به سبب احداث زیرگذر، برچیدن پل و جمع‌آوری برخی از پل‌های عابر پیاده گاهی نگرانی‌هایی را به‌وجود آورد. یکی از نگرانی‌های اهالی محله دسترسی‌های قبلی با وجود پل‌های عابر پیاده است و اینکه آیا این دسترسی‌ها در تغییرات جدید مسدود خواهد شد یا نه.خبازها درباره این موضوع اطمینان می‌دهد: «بله، نگرانی وجود دارد، اینکه قبلا در گیشا یک پل عابرپیاده بوده که مردم به ضلع شمال و جنوب تردد می‌کردند، اما با احداث دوباره پل این نگرانی‌ها به پایان می‌رسد؛ زیرا تمام دسترسی‌ها را در تقاطع بزرگراه آل‌احمد و چمران به‌طور کامل خواهیم داشت؛ هم شمال غربی و هم شمال شرقی.همچنین جنوب شرقی و غربی، داخل گیشا، خیابان فروزان‌فر که تمام بُعد جنوبی بزرگراه آل‌احمد را هم شامل می‌شود.بنابراین، جای نگرانی وجود ندارد.» 

اعلام آمارها طی 3ماه آینده 
 زیرگذر کوی نصر با 3لاین عبور قرار است بار ترافیکی این محدوده را به حداقل برساند؛ چراکه پل گیشا با 2لاین سال‌های سال پذیرای خودروها بود و اکنون با افزایش یک لاین به‌نظر می‌رسد مشکلات گذشته وجود نداشته باشد. صبوری دیلمی، معاون شهردار تهران در پاسخ به این پرسش که زیرگذر کوی نصر ظرفیت عبور چه تعداد خودرو در ساعات پیک ترافیک را دارد، می‌گوید: «در روزهای پایانی قبل از جمع‌آوری‌ پل فلزی روگذرگیشا، آمار ترافیکی نشان از تردد بیش از 1500دستگاه خودرو در ساعت اوج داشت. با توجه به تغییر مسیرهای ترافیکی شهروندان، باید دست‌کم طی 3 ‌ماه آینده آمارهای تردد خودروها را بررسی و متوسط میانگین تعداد را محاسبه کرد. بعد از گذشت چند‌ ماه و عادت ترافیکی مردم به مسیر زیرگذر کوی نصر می‌توان آمار تعداد خودروهای عبوری در هر ساعت را اعلام کرد.»

مشخصات پل سبز زندگی
مساحت عرشه:

 5620مترمربع
مساحت تجاری‌های ثابت:
 460مترمربع
مساحت فضای سبز:
 1464مترمربع 
مساحت رمپ‌ها:
 1712مترمربع
دارای 2دستگاه پلکان 
دارای 10دستگاه پله برقی 

اماکن روی پل سبز زندگی 
مقر پلیس که در تقاطع چمران و جلال‌آل احمد واقع می‌شود و می‌تواند ترافیک این محدوده را رصد کند.
ساختمانی برای گارد و حفاظت از خودِ پل سبز زندگی که حوزه امنیت را
در برمی‌گیرد.
کافه کتاب کوچک روی پل تعبیه می‌شود و در مسیر حرکت شهروندان قرار خواهد گرفت.
ساخت دو کافه با عنوان فعلی کافه طبیعت.
ساخت گذر خاطرات که مردم از یک فضای سرپوشیده عبور کرده و خاطرات پل گیشا را به‌صورت الکترونیک تماشا خواهند کرد.
ساخت نانوایی کوچک به نام بوی نان که در انتهای پل نان ماشینی و آماده عرضه خواهد کرد.
تعبیه فضای کودک که محلی برای بازی کودکان خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید