• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 12 اسفند 1398
کد مطلب : 96320
+
-

2 متخصص عفونی در گفت‌و‌گو با همشهری از راه و روش نگهداری از بیماران مبتلا به کرونا در منزل می‌گویند

سپر ضد‌کرونا در برابر خانه

سلامت
سپر ضد‌کرونا در برابر خانه

مهدیه تقوی‌راد _ خبرنگار

«هفته سختی در پیش است» 3روز بعد از اینکه وزیر بهداشت از روزهای سخت این هفته به‌دلیل گسترش شیوع ویروس کرونا در کشور خبرداد، حالا آمارهای رسمی نشان می‌دهد که روند ابتلای افراد سرعت پیدا کرده و تقریبا تمامی استان‌های کشور به نوعی درگیر این بیماری شده‌اند. به اعتقاد متخصصان عفونی باتوجه به اینکه دوره پنهان این بیماری در بسیاری از مبتلایان به پایان رسیده و علائم بیماری در مبتلایان خود را نشان خواهد داد در هفته جاری و هفته آینده با سیر صعودی موارد شناسایی شده مواجه می‌شویم؛ اتفاقی که می‌تواند شرایط بیمارستان‌ها را سخت کند و وضعیتی را به‌وجود بیاورد که بخشی از بیماران (که وضعیت بحرانی ندارند) مجبور باشند مراحل درمان را در خانه طی کنند. اما چگونه باید از بیمار مبتلا به کرونا در منزل مراقبت کرد و شرایطی را به‌وجود آورد که دیگر اعضای خانواده درگیر بیماری نشوند؟ مریم نصیری، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در گفت‌وگو با همشهری توصیه‌هایی را مطرح کرد و نکاتی را یادآور شده است. او که استادیار دانشگاه علوم پزشکی قم (کانون اصلی بیماری) است با اشاره به اینکه مهم‌ترین راه برای حفاظت در برابر ابتلا به ویروس کرونا شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون و رعایت نکات بهداشتی است، می‌گوید: مهم‌ترین توصیه به شهروندان در روزهای آتی که جزو روزهای پرخطر و گسترش بیماری در کشور است، خارج نشدن از خانه و رعایت نکات بهداشتی است.»
او ادامه می‌دهد: با توجه به نزدیک شدن به سال نو، برخی افراد تمایل به خرید اقلام و لوازم نو برای منزل یا فرزندان خود دارند اما با توجه به شیوع این ویروس در کشور و اپیدمی شدن آن، بهتر است از خانه بیرون نروند و خریدهای غیرضروری خود را به زمان دیگری موکول کنند. در خانه ماندن به‌خود افراد و دیگران کمک می‌کند تا دچار این ویروس نشوند. همچنین تا زمانی که اوضاع به حالت عادی برنگشته از برنامه‌ریزی برای مسافرت یا اقدام به مسافرت رفتن نیز خودداری کنند؛ چراکه زمان برای به مسافرت رفتن وجود دارد اما با ابتلا به این بیماری نه‌تنها کل خانواده که به سیستم درمانی کشور نیز صدمه وارد می‌شود. نصیری با توصیه اکید بر رعایت بهداشت فردی، گفت: ماندن در خانه بهترین راه برای جلوگیری از شیوع و ابتلا به این ویروس است. استفاده نکردن از غذاهای بیرون از منزل - حتی از بهترین و مطمئن‌ترین رستوران‌ها - یکی از راه‌های مبتلا نشدن به این بیماری است.



وی به شهروندان توصیه کرد: چنانچه علائمی از بیماری را در خود یا اطرافیانشان مشاهده می‌کنند از ماسک استفاده کنند و دائم نیز دست‌های خود را با آب و صابون به‌طور دقیق شست‌وشو دهند. افراد هنگام عطسه یا سرفه نیز حتما دستمال جلوی دهانشان بگیرند یا در بازو یا زیر بغل خود سرفه کنند تا ترشحات دهانشان در فضای اطرافشان پخش نشود. نصیری می‌گوید: درخصوص تغذیه در روزهایی که شاهد اپیدمی این ویروس در کشور هستیم، باید از غذاهای خانگی و مرکبات بیشتر از گذشته استفاده شود. مرکبات و سبزیجات باید به دقت ضد‌عفونی و شسته شوند و مایعات زیاد توسط افراد مبتلا و سایر افرادی که مبتلا نیستند هم مصرف شود. در این روزها باید از میهمانی‌های خانگی هر چند با تعداد نفرات کم، خوددداری شود، به تهویه هوای منازل دقت شود و حتما در طول شبانه‌روز یک پنجره هر چند ساعت یک‌بار برای تهویه هوای خانه باز شود تا هوا در منازل تهویه شود. این مورد درخصوص خانه‌هایی که افراد مبتلا در حال استراحت هستند، بیشتر باید رعایت شود.
او با اشاره به نگرانی مادران شیرده برای فرزندان خردسال خود می‌گوید: براساس مطالعاتی که انجام شده شیردهی مادران باعث سرایت این بیماری نمی‌شود اما باید احتیاط لازم توسط مادران شیرده در این خصوص انجام شود. شست‌وشوی دست‌ها قبل از شیردادن به نوزادان و عدم‌روبوسی نوزادان از مواردی است که مادران باید رعایت کنند. اگر مادر شیردهی علائم این بیماری را در خود احساس می‌کند، لزومی ندارد فرایند شیردهی به فرزند خود را قطع کند، بلکه باید علاوه بر شست‌وشوی دست‌ها قبل از شیردهی یا بغل‌کردن نوزاد، هنگام شیردهی از ماسک استفاده و ماسک را زود به زود تعویض کنند.

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی با تأکید بر اینکه بهترین راه ریشه‌کنی این ویروس رعایت بهداشت از طرف همه آحاد جامعه است، گفت: هنوز مشخص نیست این ویروس چه زمانی از بین می‌رود یا شدت همه‌گیری آن کم می‌شود اما به گفته کارشناسان گرما و تغییر دمای محیط باعث کم‌شدن میزان همه‌گیری ویروس می‌شود و باید امیدوار باشیم با تغییر فصل تعداد مبتلایان به این ویروس بسیار کم می‌شود. او همچنین می‌گوید: با توجه به شرایط کنونی ما با رشد تعداد بیماران روبه‌رو خواهیم بود؛ بنابراین در مواردی که بیماری حاد نیست، افراد در خانه شرایط را برای نگهداری از بیمار آماده کنند. باید فرد بیمار درصورت امکان از اتاق و فضایی مجزا استفاده کند، وسایل او حتما باید از دیگر اعضا جدا شود و توصیه می‌شود یکی از افراد خانواده با فرد بیمار در تماس باشد و همینطور نکات بهداشتی با استاندارد بالا همچون استفاده از ماسک و دستکش رعایت شود.

چگونه از بیمار مبتلا به کرونا در خانه مراقبت کنیم

مسعود مردانیمتخصص بیماری‌های عفونی

همانطور که انتظار داشتیم هفته جاری، زمانی است که شاهد اوج اپیدمی ویروس کرونا در کشور هستیم و باید بیش از گذشته تدابیر پیشگیری و بهداشتی از سوی عموم مردم رعایت شود. اینکه تصور کنیم تمام افرادی که مبتلا به این ویروس شده‌اند الزاما باید به مراکز درمانی بروند و یا بستری شوند تصوری اشتباه است چرا که 80درصد افرادی که به این ویروس مبتلا می‌شوند یا علامتی ندارند و یاعلائم خفیفی دارند این افراد نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند و باید در خانه مانده و استراحت کنند.
موضوع «خود قرنطینگی» که بارها و بارها از سوی متخصصان عنوان می‌شود به این صورت است که افراد با علائم خفیف بیماری باید در خانه در یک اتاق مجزا از دیگر اعضای خانواده استراحت کنند. اتاقی که پنجره داشته باشد و با بازکردن پنجره در روز، هوای اتاق تهویه شود. این افراد باید به‌طور مرتب دست‌های‌شان را با آب و صابون شست‌وشو داده و با حوله شخصی و یا دستمال کاغذی آنها را خشک کنند و دستمال استفاده شده را در یک پلاستیک و یا ظرف دربسته بیندازند. لوازم شخصی این افراد باید جدای از دیگران باشد و فقط یکی از اعضای خانواده با رعایت نکات بهداشتی و استفاده از دستکش یکبار مصرف و ماسک نیازهای بیمار را برآورده کند. این بیماران باید مدام از مایعات، آبمیوه طبیعی، پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین و ویتامین سی استفاده کنند و غذاهایی که برای آنها تهیه می‌شود غذاهای ساده و غیرمحرک باشد؛ هر چند برای این بیماران غیراز مواد محرک غذایی، پرهیز خاصی توصیه نمی‌شود.
اما اگر فردی دچار 3 علامت مهم این بیماری، تنگی نفس شدید، سرفه خشک و مداوم و تب بالای 38درجه شد، باید بلافاصله با تلفن 4030تماس بگیرد و با فرد متخصصی که برای این کار آموزش دیده مشورت کند و اگر احیانا نیاز به مراجعه به بیمارستان داشته باشد باید به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه شود. اما اگر با وجود داشتن علائم بیماری طی 10روز تا 2 هفته اتفاق خاصی برای فرد نیفتد می‌تواند به‌کار و زندگی‌اش بدون بستری شدن در بیمارستان ادامه دهد.
این روزها بسیار شنیده می‌شود که برخی افراد با بیان اینکه بازارها و مراکز خرید خلوت است و احتمال بیماری در این مراکز کم است به بازارها و مراکز خرید می‌روند، اما توصیه اکید ما این است که به‌رغم خلوتی مراکز خرید از حضور در این مراکز جدا خودداری کنند؛ چرا که ویروس کرونا ماندگاری طولانی مدتی روی اجسام دارد و احتمال سرایت آن در مراکز خرید بسیار بالاست. پس اگر کار غیرضروری وجود ندارد به هیچ وجه افراد از خانه خارج نشوید و تنها یکی از افراد خانواده برای خریدهای ضروری از خانه خارج و مایحتاج چندین روز خانواده را یکباره خریداری کند. درخصوص خریدهایی که انجام می‌شود نیز باید میوه‌ها و سبزیجات به خوبی و با دقت ضد‌عفونی شوند و نایلون‌هایی که اقلام خریداری شده در آنها قرار داده شده داخل سطل زباله در بسته انداخته شده و فردی که مأمور خرید خانه است هم بلافاصله بعد از ورود به منزل دست‌های خود را با آب و صابون شست‌وشو دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید