• دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 5 ذی القعده 1445
  • 2024 May 13
سه شنبه 22 اسفند 1396
کد مطلب : 9630
+
-

بازار داغ پیامک‌های مزاحم

در روزهای آخر سال حجم پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم افزایش پیدا کرده است

ارتباطات
بازار داغ پیامک‌های مزاحم

در روزهای آخر سال، بازارها پررفت‌وآمد‌تر از قبل شده؛ خرید و فروش بیشتر است و بساط شادی پررونق‌تر. اما این پوسته‌ رویی شهر است. زیر پوست شهر، در بازار سیاهی که چند روز مانده به آغاز سال نو به‌وجود آمده، استفاده از اطلاعات شخصی کاربران برای ارسال پیامک‌های تبلیغاتی ناخواسته به طرز قابل توجهی اوج گرفته است. هرچند بارها از طرف اپراتورها یا حتی مسئولان مخابراتی درباره جلوگیری از ارسال این پیامک‌ها سخنان جدی بر زبان آمده و حتی وزیر ارتباطات لو رفتن اطلاعات کاربران را «حق‌الناس» دانسته بود؛ آنچه در دنیای واقعی رخ داده، نشان می‌دهد هنوز بازار ارسال پیامک تبلیغاتی یکی از پررونق‌ترین بازارهای سیاه شب عید است.

 

 

ارسال پیامک به لیست سیاه


کاربران می‌توانند پیامک‌های تبلیغاتی را با ارسال کدهای دستوری به اپراتورشان از دسترس خارج کنند. بعد از ارسال درخواست عملا امکان فرستادن پیامک‌های تبلیغاتی برایشان غیرفعال می‌شود. در این روش، تمام شماره‌ تلفن‌های استانداردی که پیامک‌های انبوه چند هزار تایی می‌فرستند، در لیست سیاه (بلک لیست) قرار می‌گیرند. با وجود این، مشترکان هنوز هم پیامک‌های تبلیغاتی زیادی را دریافت می‌کنند. اینطور به‌نظر می‌رسد که برخی از ارائه دهنده‌های پنل تبلیغاتی توانسته‌اند لیست سیاه را دور بزنند.


یکی از ارائه‌دهنده‌های سرویس پیامکی که چنین ادعایی را مطرح کرده، به همشهری می‌گوید: «در سیستم مخابرات، شماره‌هایی که با 1000و 5000شروع می‌شوند، در لیست سیاه قرار گرفته‌اند ولی افراد عادی همچنان می‌توانند به هم پیامک بفرستند. ما هم حدود 200سیم‌کارت و تلفن همراه خریده‌ایم که شماره‌های عادی دارند. با این حساب، اپراتور همراه اول، ایرانسل و... ما را به‌عنوان یک مشترک عادی شناسایی می‌کند که به دوستش پیامک فرستاده. این پیامک از نظر فنی تبلیغاتی نیست و فرستادن آن جرم محسوب نمی‌شود.»


اما مقام‌های دولتی این ادعا را رد می‌کنند. وزیر ارتباطات بارها در این رابطه هشدار داده و اعلام کرده ارسال پیامک‌های تبلیغاتی باید با رضایت مشترک باشد. وزیر ارتباطات در این رابطه در گفت‌وگو با همشهری گفته است: اپراتور نباید شماره تلفن افراد را در اختیار دیگران قرار دهد. باید پردازشگری داشته باشد که متن را بگیرد و بدون درز اطلاعات پیام را ارسال کند. از کسی هم که می‌خواهد پیامک تبلیغاتی را دریافت کند باید اجازه گرفته شود. بخشی از اطلاعات از داخل اپراتورها بیرون می‌رفت که ما، هم آیین‌نامه و بخشنامه در این رابطه صادر کردیم و هم نظارت‌ها را افزایش دادیم. اطلاعات مشترک به هیچ عنوان نباید از اپراتور خارج شود. علاوه بر این باید از مشترک به قول مشهور در ترم‌شیت(برگه شرایط) اجازه رسمی گرفته شود که بدون لو دادن اطلاعات پردازش صورت می‌گیرد؛ مثل کاری که گوگل انجام می‌دهد و از شما برای تبلیغات هوشمند اجازه می‌گیرد.

 

 

اگر خوب نبود، مشتری نداشتیم


سایت‌های فروش پیامک تبلیغاتی آنچنان هم بی‌نام و نشان یا زیرزمینی به‌نظر نمی‌رسند؛  این سال‌ها طراحی‌ و حتی سرویس‌های مشابهی دارند. بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد، مزیت رقابتی آنها با هم، به اطلاعاتی برمی‌گردد که هرکدام‌شان از مشترک‌ها در اختیار داشته باشند؛ دسترسی به بانک اطلاعاتی برخی اپراتورها گران‌تر در می‌آید و ارسال پیامک رندوم به مشترکانی که در یک منطقه خاص رفت‌وآمد می‌کنند، ارزان‌تر است. برخی از این سایت‌ها ادعا می‌کنند، مشتری‌های پیامک تبلیغاتی چندان کم هم نیستند. بخش پشتیبانی یکی از این سایت‌های تبلیغات پیامکی برای توجیه کیفیت کارشان به همشهری می‌گوید: «یک شرکت هواپیمایی، یک بانک و یک کارخانه بزرگ تولید مواد خوراکی بخشی از بزرگ‌ترین مشترک‌های ما هستند. مشتری‌های ما از کسانی بوده‌اند که در زمان انتخابات‌های مختلف از خدمات ما استفاده کرده‌اند. با چند شرکت بزرگ قرارداد داریم. اگر کارمان ایراد داشته باشد، این سازمان‌ها با ما کار نمی‌کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید