• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 11 اسفند 1398
کد مطلب : 96297
+
-

بازی سیاسی آمریکایی‌ها با کرونا

سفارت ایران در پاریس خواستار همکاری بین‌المللی برای مقابله با ویروس جدید شد

کرونا در ایران هر روز قربانی می‌گیرد. تحریم‌های آمریکا باعث شده ارسال تجهیزات پزشکی و درمانی با اخلال مواجه شود. پیرو افزایش جان‌باختگان کرونا در ایران ارگان رسمی داعش اظهار خرسندی کرده است.
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه هفته گذشته با اعلام رسمی نهایی‌شدن سازوکار بشردوستانه سوئیس با ایران و با صدور مجوزی، مدعی شده به شرکت‌ها اجازه داده تا بدون خطر تحریم‌‌شدن، اقلامی ازجمله مواد غذایی، دارویی و کالاهای اساسی را به ایران ارسال کنند. با این حال سخنگوی وزارت خارجه ایران این ادعا را رد کرد و آن را یک حرکت تبلیغاتی و ریاکارانه دانست که با اغراض سیاسی و به‌منظور فریب افکار عمومی جهانیان صورت می‌گیرد.
سیدعباس موسوی افزود: ادعای کمک به ایران برای مقابله با کرونا از سوی کشوری که با تروریسم اقتصادی خود باعث فشارهای گسترده بر مردم ایران شده و حتی راه خرید دارو و تجهیزات پزشکی را مسدود کرده است، ادعایی مضحک و یک بازی سیاسی - روانی است.
موسوی اضافه کرد: تا‌کنون بخش قابل توجهی از نیازهای کلیدی کشور شامل 100 هزار کیت تشخیص، ماسک‌های ویژه جراحی، دستگاه‌های تنفس مصنوعی و ... از طریق کشورهای دوست تامین شده و محموله‌های دیگری نیز در راه است. سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: مقابله با ویروس کرونا که اکنون به یک اپیدمی جهانی تبدیل شده و کشورهای زیادی را دربر گرفته است، نیازمند یک اراده جهانی و همکاری وسیع بین‌المللی است و نه حرکات نمایشی که با اغراض سیاسی و با سوءاستفاده از رنج و عذاب بیماران و آسیب‌دیدگان صورت می‌گیرد.
در آمریکا سیاست‌های ضد‌انسانی دولت ترامپ صدای سناتورها را هم درآورد. ایزابت وارن، سناتور دمکرات آمریکایی و کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با اشاره به صدور مجوزی از طرف واشنگتن برای تسهیل تجارت کالاهای بشردوستانه به‌دلیل ریسک کار کردن با ایران برای بانک‌ها و شرکت‌ها، این مجوز را در عمل بی‌فایده توصیف کرد.
به گزارش ایسنا، ‌وی ادامه داد: بنابراین، به‌دنبال اطمینان و تضمینی هستم که هر اقدام قابل‌قبولی از طرف آمریکا انجام شود تا امکان در دسترس‌بودن دارو و دیگر موارد غیرقابل تحریم بشردوستانه برای مردم ایران فراهم شده و از شیوع بیشتر کرونا ویروس جلوگیری شود. به گفته وارن، محدود بودن دسترسی و استثنا‌ها باعث می‌شود رسیدن کالاهای ضروری به ایران برای مبارزه با کرونا ویروس سخت شود.
تحت‌تأثیر تحریم‌های آمریکا، کشورهای اروپایی هم از همکاری‌های بهداشتی و پزشکی با ایران طفره می‌روند. دیروز سفارت ایران در فرانسه در بیانیه‌ای نوشت: ویروس کرونا نشان داد تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده آمریکا علیه ملت ایران که در قالب سیاست فشار حداکثری وضع شده‌، تهدیدی برای بهداشت بین‌المللی نیز محسوب می‌شود. با توجه به اینکه اپیدمی ویروس کرونا موضوعی در ابعاد جهانی است ضرورت ایجاب می‌کند تا تمامی کشورها با مساعی و هم‌افزایی و همکاری دسته‌جمعی در جهت کنترل این اپیدمی برآیند.
 کرونا پس از آنکه از چین شایع شد، علاوه بر ایران به ده‌ها کشور دیگر هم نفوذ کرده است. دیروز وزارت خارجه در بیانیه‌ای به شهروندان ایرانی‌ توصیه کرد که با توجه به گسترش انتشار ویروس کرونا در کره‌جنوبی از سفر به این کشور جداً بپرهیزند. پیش از این وزارت خارجه درباره سفر ایرانیان به چین نیز هشدار داده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید