• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 11 اسفند 1398
کد مطلب : 96292
+
-

پشت پرده تعطیلی مجلس

روابط عمومی مجلس اعلام کرد: تجمع نمایندگان در صحن، شیوع ویروس کرونا را نه فقط  در محدوده پارلمان، بلکه در دیگر مجامع عمومی تشدید خواهد کرد

مجلس
پشت پرده تعطیلی مجلس

فرزانه آئینی- خبر‌نگار

احتمال ناقل و مبتلا بودن نمایندگان مجلس به کرونا ویروس چنان جدی است که هیأت‌رئیسه مجلس، تصویب بودجه یک‌دوازدهمی که معمولا در شرایط اضطرار صورت می‌گیرد و کسب مجوز از رهبری برای استمرار زمان سرپرستی وزارت جهادکشاورزی را به حضور نمایندگان در بهارستان ترجیح داده است.
مصادف شدن پایان تعطیلات بهارستان به‌دلیل برگزاری انتخابات مجلس یازدهم با شیوع کرونا، اکثریت مجلس را با خطر ابتلا به کروناویروس یا حداقل ناقل بودن آن روبه‌رو کرده است. فعالیت‌های مستمر انتخاباتی 147نفر از نمایندگان فعلی مجلس در کارزار انتخابات مجلس یازدهم و ارتباط بی‌واسطه آنها با مردم در میتینگ‌های تبلیغاتی مهم‌ترین عامل در سرایت کرونا ویروس به مجلسی‌هاست.
هرچند از تعداد نمایندگان مبتلا به کرونا آمار دقیقی در دست نیست و تا امروز ابتلای 5نماینده قطعی اعلام شده اما برخی از نمایندگان شمار را چندبرابر میزان خبری شده اعلام می‌کنند و آن را هراس‌انگیز می‌دانند. عیان نبودن میزان و وسعت شیوع این ویروس در میان نمایندگان به‌ویژه در جلسه علنی 5 اسفند که منجر به انتقادات مکرر جمعی از نمایندگان به میزان شیوع قابل توجه این ویروس در بین همکارانشان شد سبب ورود کمیته ویژه کرونای مجلس به این نگرانی شد؛ نگرانی که به‌نظر می‌رسد ستاد مقابله با کرونا با ریاست وزیر بهداشت بر آن صحه گذاشته و تا امروز منجر به لغو نشست‌های بهارستان تا اطلاع ثانوی شده است.

 تعطیلی تا دوشنبه قطعی است
ساعاتی بعد از انتشار بیانیه روابط عمومی مجلس درباره احتمال تعطیلی مجلس تا پایان سال، اسدالله عباسی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس از برگزاری نشست هیأت‌رئیسه مجلس خبرداد و با اصلاح موضع قبلی‌اش گفت: جلسات علنی مجلس تا دوشنبه تعطیل شد و ادامه جلسات به تصمیم هیأت‌رئیسه مجلس موکول شده است. او در شرح جزئیات این نشست به ایسنا گفت: در این جلسه با توجه به مکاتبه آقای نمکی با رئیس مجلس درباره تعطیلی جلسات مجلس مقرر شد آقایان مسعود پزشکیان، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و اکبر رنجبرزاده که هر سه پزشک هستند در ستاد مقابله با کرونا حضور یابند و درخصوص کم و کیف وضعیت نمایندگان در سراسر کشور و به تبع آن چگونگی تداوم جلسات مجلس گزارشی را به هیأت‌رئیسه ارائه کنند. وی با تأکید بر اینکه مجلس قطعا یکشنبه و دوشنبه جلسه علنی ندارد، افزود: مجلس تا زمانی که کمیسیون تلفیق جلسه دارد، جلسه علنی نخواهد داشت؛ زیرا قرار است جلسات تلفیق به‌دلیل بازتر بودن فضا نسبت به کمیسیون تلفیق و حفظ فاصله نمایندگان با یکدیگر در صحن مجلس برگزار شود و پس از ارائه گزارش کمیسیون تلفیق از بودجه ۹۹ درباره چگونگی برگزاری جلسات تصمیم‌گیری خواهد شد. به گفته سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس، تصمیم‌گیری درباره برگزاری جلسات علنی مجلس به جلسه آتی هیأت‌رئیسه مجلس موکول شد. سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس با بیان اینکه تا سه‌شنبه گذشته ۱۰۰ نماینده در مجلس تست کرونا داده بودند، گفت: از این میان تست ۵نفر مثبت بوده و بر همین اساس ما پیگیر هستیم که از بقیه نمایندگان نیز در شهرهای خودشان یا تهران تست کرونا گرفته شود.
تصمیم به تعطیلی مجلس البته با توجه به موافقت مقام معظم رهبری با استمرار سرپرستی وزارت جهادکشاورزی - آن هم به‌رغم معرفی وزیر پیشنهادی دولت به بهارستان - و کاهش یکی از وظایف مجلس تا پیش از سال جدید دور از ذهن نیست.

فوت یک مجلس یازدهمی
همزمان با بازتاب گسترده تعطیلی مجلس تا اطلاع ثانونی خبر فوت «محمدعلی رمضانی‌دستک» منتخب مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس یازدهم توجه اذهان عمومی را به‌خود جلب کرد. مرحوم رمضانی که از جانبازان شیمیایی دفاع‌مقدس بود در انتخابات ۲ اسفند با کسب اکثریت آرا به‌عنوان منتخب مردم به بهارستان راه یافته بود. رمضانی‌دستک در انتخابات اخیر ۱۳ هزار و ۹۴۸ رأی کسب کرده و قرار بود در خرداد‌ماه سال آتی به‌عنوان منتخب مردم آستانه‌اشرفیه در یازدهمین دوره انتخابات مجلس مراسم تحلیف را به‌جا آورد.

چرا کرونا مجلس را تعطیل کرد
انتشار خبر تعطیلی بهارستان در صبح جمعه‌ای که گذشت بدون شرح چرایی آن از سوی سخنگوی هیأت‌رئیسه چنان بازتاب منفی در شبکه‌های مجازی داشت و این تصمیم هیأت‌رئیسه مجلس به عافیت‌طلبی بهارستانی‌ها تعبیر شد که 12ساعت بعد از موضع سخنگوی هیأت‌رئیسه، روابط عمومی مجلس مجبور به شرح چرایی این تصمیم و عقب‌نشینی از موضع قطعی سخنگو برای تعطیلی مجلس تا اطلاع ثانوی شد. روابط عمومی مجلس با صدور بیانیه‌ای با اشاره به اینکه با توجه به اینکه نمایندگان در ایام تبلیغات انتخاباتی با عموم مردم در استان‌های مختلف در تماس بوده و ممکن است بسیاری از آنها صرف‌نظر از ابتلا یا عدم‌ابتلا ناقل ویروس کرونا باشند، در این بیانیه آورده است: تجمع آنان در صحن نهایتا، شیوع ویروس کرونا را نه فقط در محدوده پارلمان بلکه در دیگر مجامع عمومی، حوزه‌های انتخابیه و احتمال سرایت آن را به مراجعه‌کنندگان تشدید خواهد کرد؛ لذا توصیه اکید ستاد ملی مقابله با کرونا، اتخاذ تصمیم و تدبیر عاجل درخصوص جلسات علنی و غیرعلنی توسط هیأت رئیسه محترم است.  در ادامه این بیانیه تأکید شده که ضریب شیوع ویروس کرونا در محیط مجلس و سپس تسری آن به محیط بیرون به‌دلیل حضور نمایندگانی از همه نقاط کشور ازجمله استان‌های درگیر و مراجعات پرشمار و مستمر مردمی از اقصی نقاط با هیچ‌یک از دستگاه‌های حاکمیتی قابل مقایسه نیست؛ بنابراین چنانچه تمهیداتی برای مقابله با شیوع کرونا در مجلس اتخاذ شود، رویکرد و گستره ملی داشته و مبتنی بر توصیه موکد ستاد ملی مقابله با کروناست که از پشتوانه شورای‌عالی امنیت ملی برخوردار است و نباید آن را به حفاظت بهداشتی از نمایندگان مجلس تقلیل داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید