• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 11 اسفند 1398
کد مطلب : 96235
+
-

ساکنان رشته کوه آلپ؛ قربانیان اصلی بهمن

در سال 2019 چند رانش زمین رخ داد؟

ساکنان رشته کوه آلپ؛ قربانیان اصلی بهمن


سمیرا مصطفی نژاد ـ روزنامه‌نگار

سازمان زمین‌شناسی آمریکا تخمین زده است سالانه در جهان هزاران نفر جان خود را در اثر رانش زمین از دست می‌دهند؛ پدیده‌ای که به‌واسطه به حرکت درآمدن حجم بزرگی از سنگ، صخره و خاک و معمولا فرسایش زمین و خاک ایجاد می‌شود. ساخت‌وساز در مناطق آسیب‌پذیر که از خاکی سست برخوردارند معمولا باعث افزایش خسارات جانی و مالی در کشورهایی می‌شود که نسبت به رانش زمین آسیب پذیرتر هستند. با این همه افزایش دمای هوای جهانی و شدت گرفتن نوسانات آب و هوایی در جهان که خود را در قالب حالت‌های آب و هوایی تشدید‌شده نشان می‌دهد، در سال‌های اخیر به افزایش تعداد دفعات وقوع رویداد‌های طبیعی ازجمله رانش زمین کمک کرده است. کشورهای چین، ایالات متحده آمریکا (مناطق غربی) ژاپن، ‌فیلیپین، اندونزی و مالزی بیشتر از دیگر کشورهای جهان در معرض وقوع رانش زمین قرار دارند. تخریب بافت خاک، جنگل‌زدایی و ساخت‌وساز بیش از اندازه، بستر مناسب برای رانش زمین را فراهم می‌کند و ضربه نهایی توسط بارش‌های سیل‌آسا وارد می‌شود.
 بهمن، پدیده‌ای که در اثر لغزیدن توده‌ای حجیم از برف روی توده‌ای ضعیف‌تر رخ می‌دهد نیز معمولا در دسته‌بندی‌های فجایع طبیعی، در کنار رانش زمین قرار می‌گیرد. احتمال وقوع بهمن در کشورهای حاشیه آلپ، مانند فرانسه، اتریش، سوئیس، ایتالیا بسیار بالاتر از دیگر کشورهای جهان است. با این‌همه در سال2019 رانش زمین و سقوط بهمن کشورهایی متنوع و نه فقط کشورهای در معرض خطر را تحت‌تأثیر خود قرار داده‌اند.

رانش زمین
در پی پژوهش‌های علمی و ماهواره‌ای که در دوماه ابتدایی سال2020 توسط محققان مرکز گودارد ناسا انجام گرفته است، تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی باعث افزایش شدت بارش در منطقه آسیای مرتفع، واقع در فلات تبت خواهد شد و به این شکل دفعات وقوع رانش زمین در چین، تبت و نپال افزایش خواهد یافت.
اما منطقه‌ای که در سال2019 بیشترین دفعات رانش زمین را به‌خود دیده است، کشور اندونزی است. بخش‌های مختلف این کشور در ماه‌های ژانویه، فوریه، مارس و آوریل به‌واسطه بارش سیل‌آسای باران دچار رانش زمین شد و بیش از 1340نفر در این حوادث طبیعی جان خود را از دست دادند، صدها نفر آواره و تعداد زیادی از شهروندان اندونزیایی مفقود شدند. پس از اندونزی، کشور کنیا در سال گذشته میلادی بیشترین آسیب را از رانش زمین دیده است. کنیا در ماه‌های اکتبر، نوامبر و دسامبر به‌واسطه ساخت‌وسازهای غیراستاندارد در زمین‌هایی که نسبت به بارش باران و رانش زمین آسیب‌پذیر بوده‌اند، دچار رانش زمین شد و بیش از 180نفر در این وقایع جان خود را از دست دادند. کشور آمریکا در این سال 2بار رانش زمین را تجربه کرده است و کشورهای نپال، ژاپن، برونئی، چین، فیلیپین، هند، اوگاندا و کنگو در ماه‌های مختلف سال2019 و به‌واسطه بارش باران شدید دچار رانش زمین شده‌اند. بیشترین آمار کشته‌شدگان در این سال به رانش زمین‌ ماه آگوست در هندوستان تعلق دارد و در مجموع رویداد‌های رخ داده در سال گذشته میلادی، به‌صورت تقریبی بیش از 800نفر در جهان جان خود را در اثر حرکت لایه‌های زمین از دست داده‌اند.

بهمن
سال2019، رشته‌کوه‌ آلپ بیشترین دفعات سقوط بهمن را در جهان به‌خود دیده‌ است. در بخش‌های مختلفی از این رشته کوه عظیم، در سوئیس، آلمان، اتریش و ایتالیا بیش از 7مورد سقوط بهمن رخ داده ‌است. 
در ماه‌های ژانویه، فوریه، دسامبر و جولای بخش‌های اتریشی، آلمانی، سوئیسی و ایتالیایی این رشته کوه دچار سقوط بهمن شده‌ و در مواردی باعث مرگ اسکی‌بازان یا کوهنوردان شده ‌است. کانادا و آمریکا پس از کشورهای اروپایی بیشترین دفعات سقوط بهمن را ثبت کرده‌اند. در ماه‌های مارس و دسامبر در آمریکا و در ماه‌های آوریل و دسامبر در کانادا، مواردی از سقوط بهمن گزارش شده‌ است. نیومکزیکو در مکزیک، کشمیر در هندوستان و قله «بن‌نویس» در انگلستان دیگر مناطقی هستند که در سال2019 میلادی دچار سقوط بهمن شده‌اند. در بهمن کوهستان آلپ در ایتالیا 4نفر جان خود را از دست دادند و این بالاترین آمار قربانی ناشی از سقوط برف در منطقه‌ای در جهان است. تعداد قربانیان سقوط بهمن در مجموع بیش از 20نفر بوده است.

رانش زمین در اندونزی
منطقه‌ای که در سال2019 بیشترین دفعات رانش زمین را به‌خود دیده، کشور اندونزی است. بخش‌های مختلف این کشور  به‌واسطه بارش سیل‌آسای باران دچار رانش زمین شد و بیش از 1340نفر در این حوادث طبیعی جان خود را از دست دادند
 

این خبر را به اشتراک بگذارید