• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 9 شهریور 1402
کد مطلب : 201832
+
-

آلپ ایران اینجاست

علم کوه

راه‌های صعود:  
مناسب‌ترین و ساده‌ترین مسیر از طریق جاده مرزن‌آباد به کلاردشت است. وارد بخش حسن‌کیف شوید و از آبادی رودبارک برای صعود بروید.

منطقه تخت سلیمان (علم کوه) ۴۷ قله بالای 4هزار متر دارد و در میان کوهنوردان به آلپ ایران نیز معروف است. در دامنه شمالی علم کوه، دیواره‌ای قرار دارد که یکی از سخت‌ترین و فنی‌ترین مسیرها برای سنگ‌نوردی و دیوارنوردی در ایران محسوب می‌شود و بیشترین شهرت این قله به‌خاطر همین دیواره ا‌ست.تنها قله مرتفع بعد از دماوند که در لیست قله‌های بالای 4هزار متری می‌درخشد، قله علم کوه با ارتفاع 4850متر است. این کوه از جبهه شمالی به کلاردشت و از جبهه جنوبی به طالقان مشرف است. رودبارک و کلاردشت نزدیک‌ترین شهرها به این منطقه در استان مازندران و همچنین پراچان و طالقان نزدیک‌ترین شهرها به این منطقه در
استان تهران هستند.

   یخچال‌های دائمی
مجموع قلل تخت سلیمان در استان مازندران بخش کلاردشت حدفاصله دره طالقان و جنگل‌های عباس‌آباد و شهسوار منطقه‌ای بسیار سرد با قلل مرتفعی است که از آن می‌توان به‌عنوان بزرگ‌ترین ناحیه کوهستانی یخچالی در ایران نام برد. مجموع یخچال‌های علم‌کوه در ارتفاع حدودی 400متر و درمیان قلل گرانیتی تخت سلیمان واقع شده‌اند. این یخچال‌ها به نام‌های سرچال، علم چال، تخت سلیمان، مرجیکش، خرسان، هفت‌خوان، چالون، شانه کوه واسپلیت معروف هستند. به‌خاطر همین یخچال‌های بزرگ دائمی، آب مصرفی در سرچشمه‌های متعدد آن یافت می‌شود.بهترین زمان صعود به علم کوه نیمه دوم تیر‌ماه به بعد است. پاییز و زمستان علم کوه با برف سنگین، توفان و ریزش متوالی بهمن‌های سنگین همراه است. بهار هر سال نیز این وضعیت ادامه دارد. زمان صعود به علم کوه حدود 11ساعت طول می‌کشد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید