• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 7 اسفند 1398
کد مطلب : 96005
+
-

بخت‌گشایی آزادراه تهران- شمال با حضور روحانی

رئیس‌جمهور: درآمدهای دولت و بنیاد از قطعه نخست به ساخت قطعه دوم اختصاص می‌­یابد

قطعه نخست آزادراه تهران- شمال دیروز به بهره‌برداری رسمی رسید. رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح این پروژه، اعلام کرد: تمام درآمد قطعه یک این آزادراه صرف ساخت قطعه2 می‌شود و باند رفت این منطقه تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری می‌رسد.
به‌گزارش همشهری، مراسم افتتاح رسمی قطعه یک آزادراه تهران- شمال با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور و محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد. رئیس‌جمهوری در این مراسم گفت: قطعه اول آزادراه تهران- شمال در حالی افتتاح می‌شود که بخش عمده آن در دوران تحریم ساخته شده و افتخار می‌کنیم به اینکه تحریم نتوانست بر اراده مهندسان، کارگران و مدیران این پروژه بسیار مهم تأثیر بگذارد. حسن روحانی ادامه داد: اهمیت عمر و زمان مردم از هر چیزی بالاتر است و اینکه این جاده جدید، یک ساعت‌ونیم زمان سفر میان تهران و شمال را کوتاه می‌کند، نمی‌شود برای آن ارزش گذاشت. به عقیده روحانی، افتتاح این قطعه در شرایط تحریم، لذت آن را بسیار دلپذیرتر و ارزشمندتر کرده است.

تخفیف عوارضی دولت
کمیته تعیین عوارض آزادراه‌های وزارت راه و شهرسازی، عوارض تردد خودروهای سواری از قطعه اول آزادراه تهران - شمال را 25هزار تومان برای روزهای عادی و 35هزار تومان برای روزهای پیک سفر تعیین کرده بود. رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح این قطعه، با اشاره به عوارض تعیین‌شده برای تردد، گفت: وزارت راه و شهرسازی مبلغی را به‌عنوان عوارض درنظر گرفته بود که دولت مقداری تخفیف روی آن اعمال کرد تا رفت‌وآمد مردم در این مسیر با شادی شروع شود. روحانی همچنین از تصمیم تأمین مخارج قطعه دوم از محل عایدی قطعه اول خبر داد و گفت: تصمیم گرفتیم که دولت و بنیاد مستضعفان هر درآمدی که از این قطعه دارند، برای ساخت قطعه دوم صرف کنند، البته این درآمد کافی نیست و قطعه دوم به پول زیادی نیاز دارد؛ اما مردم بدانند هر پولی هم که در قطعه اول بپردازند، در کنار کمک‌های دولت برای ساخت قطعه دوم صرف خواهد شد.

جزئیات عوارض تردد در آزادراه
در کمیته تعیین عوارض آزادراه‌های وزارت راه و شهرسازی، نرخ عوارض تردد از قطعه یک آزادراه تهران- شمال برای خودروهای سواری در روزهای عادی ۲۵هزار تومان و در روزهای اوج سفر یعنی در روزهای چهارشنبه عصر تا شنبه صبح و ایام تعطیل، ۳۵هزار تومان تعیین شده است؛ اما محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی می‌گوید با دستوری که رئیس‌جمهوری به‌صورت تلفنی ابلاغ کرده، نرخ عوارض تردد از منطقه یک آزادراه تهران - شمال برای خودروهای سواری 5هزار تومان کاهش یافته و به ۲۰هزار تومان در روزهای عادی و ۳۰هزار تومان برای روزهای پیک رسیده است. همچنین دیگر خودروها ازجمله وانت ۳۵هزار تومان، مینی‌بوس ۴۰هزار تومان و اتوبوس ۴۵هزار تومان برای تردد از این آزادراه باید پرداخت کنند.

مشخصات قطعه نخست آزادراه تهران - شمال
قطعه نخست آزادراه تهران - شمال به‌طول 32کیلومتر و ارزش روز ۱۰هزار میلیارد تومان ساخته شده و باعث می‌شود مسیر فعلی تهران- کرج - چالوس حدود ۶۰کیلومتر کوتاه‌تر شود. به گفته مسئولان اجرای این طرح، این مسیر آزادراهی جزو محورهای دارای استاندارد و ایمنی بالا‌ست که نمونه آن در غرب آسیا وجود ندارد؛ وجود تونل‌های طویل با استاندارد بالا، جت‌فن‌های پیشرفته، تونل‌های دسترسی، پل‌های خاص و روکش بتنی از ویژگی‌های خاص منطقه یک آزادراه تهران - شمال است که همه به‌دست طراحان و شرکت‌های ایرانی اجرا شده است. این قطعه، از تقاطع غیرهمسطح بزرگراه آزادگان شمال با بزرگراه شهید همت در تهران شروع می‌شود و در امتداد دره کن، پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان و عبور از منطقه کوهستانی توچال، از طریق تونل بلند تالون به طول 4970متر از دل البرز می‌گذرد و در منطقه2 آب شهرستانک به جاده چالوس می‌پیوندد.

این خبر را به اشتراک بگذارید