• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 5 اسفند 1398
کد مطلب : 95876
+
-

به‌نام خانه کتاب، از جیب شهرداری‌ها

مدیر خانه کتاب از برگزاری طرح عیدانه کتاب با مشارکت شهرداری تهران و مشهد خبر داد

 تهران و مشهد به کمک خانه کتاب می‌آیند تا «عیدانه کتاب» برگزار شود. نیکنام حسینی‌پور، مدیر خانه کتاب، به ایبنا گفت: «مؤسسه خانه کتاب با شهرداری‌های تهران و مشهد مکاتبه و آمادگی خود را برای برگزاری طرح عیدانه با مشارکت این دو شهرداری اعلام کرده است و منتظر پاسخ نهایی مسئولان این2 شهرداری هستیم.»
در طرح پاییزه کتاب شهرداری تهران به کمک خانه کتاب آمد تا طرح پاییزه برگزار و سنت نوپای برگزاری طرح‌های تخفیف فصلی تعطیل نشود، اما ظاهرا خانه کتاب که منتظر چنین پیشنهادی بوده فرصت را غنیمت شمرده تا بار هزینه‌های مالی برگزاری طرح از شانه وزارت ارشاد برداشته شود و به دوش شهرداری‌ها بیفتد.
ادامه صحبت‌های مدیر خانه کتاب این پیش‌فرض را تایید می‌کند: «آمادگی داریم علاوه بر تهران و مشهد با شهرداری‌ سایر شهر‌ها، به‌ویژه کلانشهر‌های شیراز، قم، کرمان و حتی بندر‌عباس برای برگزاری عیدانه کتاب مشارکت داشته باشیم.» هرچند  دلیل حضور قید «حتی» پیش از نام بندرعباس معلوم نیست. آیا بندرعباس جزو کلانشهرهای ایران نیست یا چنین قیدی از نگاه ناخوشایند پایتخت‌نشینان به شهرهای دورتر خبر می‌دهد.
اما آنچه مدیر خانه کتاب از آن به‌عنوان مشارکت نام می‌برد، صرفا ‌در اختیار قرار‌دادن اطلاعات سامانه طرح‌های تخفیف فصلی است که اگر قرار باشد شهرداری‌ها متولی برگزاری طرح‌های تخفیف فصلی شوند، به‌زودی خودشان چنین سامانه‌ای را طراحی خواهند کرد.
و اگرنه خانه کتاب در دوره‌های اخیر مشارکت خود را به حداقل رسانده و حتی در طراحی پوستر و تبلیغ محیطی طرح‌های تخفیف فصلی نیز کار چندانی نکرده است. مدیر‌ خانه کتاب در انتهای صحبت‌های خود به پایتخت کتاب ایران اشاره کرده و گفته است: «با توجه به اینکه شیراز به‌عنوان ششمین پایتخت کتاب ایران معرفی شده و نمایشگاه کتاب استانی در این شهر برگزار نشد، ضرورت برگزاری طرح عیدانه در این شهر بیشتر احساس می‌شود؛ بنابراین اگر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری شیراز پای کار‌ باشند، مؤسسه خانه کتاب نیز برای برگزاری این طرح آمادگی دارد.»  مشارکت‌کردن شهرداری‌ها و اداره‌ها و نهادهای استان‌ها در برگزاری طرح‌هایی مثل پاییزه و عیدانه کتاب اتفاق خوشایندی است اما پرسش اینجاست که نقش خانه کتاب و معاونت فرهنگی ارشاد در این میان چیست و بودجه‌های ترویج کتاب و توزیع یارانه کتاب کجا خرج می‌شود؟

این خبر را به اشتراک بگذارید