• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 5 اسفند 1398
کد مطلب : 95832
+
-

سهم 30درصدی لبنیات سنتی از بازار

سهم 30درصدی لبنیات سنتی از بازار


اخبار مربوط به مسموم بودن شیر و لبنیات صنعتی و افزایش قیمت این اقلام موجب شده تا برخی مردم شیر و لبنیات را از سفره‌ خود حذف کرده و برخی دیگر لبنیات سنتی را جایگزین پاکت‌ها و بطری‌های شیر کنند. با علی رجبی- رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات- گفت‌وگو کرده‌ایم.

شایعه آلودگی لبنیات چه تاثیری داشته است؟
 در این زمینه باید براساس آمار انجمن صنایع لبنی از میزان تولید و برگشتی شرکت‌ها و کارخانجات تولیدی‌ اعلام نظر کرد. بر این اساس و با توجه به آماری که انجمن صنایع لبنی ارائه کرده، فروش لبنیات به‌ویژه شیر طی مدت‌زمانی آغاز این شایعه تا 20درصد کاهش یافته و این افت فروش کماکان نیز ادامه دارد. البته در ایام نزدیک به نوروز هرساله شاهد افت محسوسی در فروش لبنیات هستیم، چرا که مردم به‌دلیل گرفتاری‌های مربوط به خانه تکانی و خرید عید، کمتر وعده‌های غذایی را کامل مصرف می‌کنند و اغلب غذای روزانه خود را از بیرون تهیه می‌کنند، در نتیجه خرید شیر و لبنیات نیز کاهش می‌یابد.

علت عرضه دو یا چند نرخی لبنیات چیست؟
نرخ‌گذاری محصولات به چند عامل بستگی دارد که میزان فروش می‌تواند یکی از این دلایل باشد. برخی شرکت‌ها برای ترغیب مشتری به خرید یک محصول یا برند خاص تخفیف‌هایی را اعمال می‌کنند یا قیمت محصول را به‌دلیل افت فروش کاهش می‌دهند تا فروش افزایش یابد. در برخی دیگراز محصولات نیز تفاوت قیمت به این دلیل است که با توجه به ظاهر یکسان کالاها، تفاوت‌های کمی و کیفی 2 محصول مثل تفاوت‌ وزن از دید مشتری پنهان می‌ماند. مثلا ظاهر پنیر یو اف 400گرمی با 350گرمی چندان تفاوتی ندارد اما همین تفاوت وزن، تفاوت قیمت را باعث می‌شود. در قیمت‌گذاری برخی دیگر از کالاها، ستاد تنظیم بازار دخالت دارد که محصولات پرمصرف لبنی را شامل می‌شود و قیمت مصوب باید از سوی کارخانه‌ها رعایت شود. آنچه می‌تواند در این زمینه ملاک بررسی باشد شیرهای یک‌لیتری است که عمدتا با یک نرخ عرضه می‌شود مگر شیرهای فراپاستور که به‌دلیل فرایند خاص تهیه، قیمت بالاتری دارند.

چه عواملی در تعیین قیمت لبنیات مؤثراست؟
برای تعیین نرخ مصوب لبنیات ستاد تنظیم بازار از بخش‌های مختلفی مانند دامداران، انجمن صنایع لبنی و وزارت صنعت، معدن و تجارت دعوت  می‌کند و با درنظر گرفتن هزینه‌های تولید وهمچنین شرایط اقتصادی کشور، قیمت لبنیات پرمصرف را به تصویب می‌رساند. اتحادیه فروشندگان لبنیات نیز به‌دلیل اینکه حلقه آخر این زنجیره را تشکیل می‌دهد نمی‌تواند در تعیین قیمت تأثیرگذار باشد و معمولا در این جلسات حضور ندارد. البته این قیمت‌گذاری فقط در زمینه فراورده‌های لبنی پرمصرف و تا حدودی اساسی صورت می‌گیرد و نرخ اقلام دیگر به‌صورت رقابتی و توسط کارخانه‌ها براساس نظام عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

لبنیات سنتی چه سهمی از بازار دارد؟
حدود 25تا 30درصد کل بازار لبنیات در اختیار واحدهای لبنیات سنتی است و 70درصد نیاز بازار را کارخانه‌های لبنی تامین می‌کنند. نرخ لبنیات سنتی نیز آزاد است و قیمت‌گذاری براساس مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت و با توجه به نرخ خرید شیر خام و سود مجاز واحد صنفی صورت می‌گیرد.اکنون بازار محصولات سنتی بازار نسبتا باثبات است و بعد از شایعات مربوط به آلودگی شیر نیز شاهد افرایش فروش این محصولات بودیم، اما دوباره وضعیت بازار به روال قبل برگشته و به ثبات رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید