• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 5 اسفند 1398
کد مطلب : 95803
+
-

ورود ویروس چینی به اتوبوس و مترو ممنوع!

شهردار تهران از شهروندان خواست از ترددهای غیرضروری خودداری کنند

گزارش
ورود ویروس چینی به اتوبوس و مترو ممنوع!


سیدمحمد فخار ـ خبر‌نگار

این روزها اگر سوار مترو و اتوبوس‌های تهران شوید، جماعت ماسک به‌صورت و دستکش به دستی را می‌بینید که هیچ میانه‌ای با ویروس کرونا ندارند.
درپی همه‌گیر شدن توصیه‌های پزشکی، درخصوص ارتقای سلامت عمومی پایتخت، سازمان حمل‌ونقل نیز تلاش کرده تا خود را برای تردد بی‌خطر شهروندان آماده کند. اما این همه ماجرا نبود. شهروندان نیز با تهیه ماسک و دستکش وارد اتوبوس و مترو می‌شدند. نکته جالب توجه همراهی مردان با این رویه بود. خانم‌ها در بیشتر موارد با کمترین میزان رعایت نکات بهداشتی و بدون دستکش و ماسک وارد مترو می‌شوند. واگن‌های ابتدایی و انتهایی مترو و بخش مخصوص بانوان این روزها مملو از توصیه‌های بهداشتی است. در کنار این بخش‌ها در سایر قسمت‌ها نیز تجهیزات سلامت برای مردان به چشم می‌خورد.

درخواست مهم شهردار از شهروندان
شهردار تهران از مردم خواست تا جای ممکن از رفت‌وآمدهای غیرضروری خودداری کنند. پیروز حناچی، شهردار تهران در حاشیه جلسه دیروز شورای شهر درباره وضعیت سلامت شهردار منطقه۱۳ گفت: تلفنی با ایشان صحبت کردم و نسبت به پنجشنبه صدایش خیلی بهتر شده بود. امیدوارم هرچه زودتر بیماری ایشان برطرف شود. او در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره احتمال بیماری یکی از معاونان یکی از شهرداران مناطق تهران گفت: به‌احتمال زیاد او بیماری آنفلوآنزا دارد. با توجه به اینکه تنها 2 آزمایشگاه هستند که می‌توانند بیماری کرونا را تشخیص دهند، خیلی از افرادی که به آنفلوآنزا مبتلا هستند مشکوک به کرونا می‌شوند. حناچی درباره نگرانی مردم برای حضور در اماکن عمومی مانند ایستگاه‌های مترو گفت: برای ضدعفونی کردن این محیط‌ها تمام تلاش‌مان را انجام می‌دهیم؛ اما به هر حال بهترین راه این است که مردم تا جای ممکن در این اماکن حاضر نشوند تا سلامتی‌شان حفظ شود. او گفت: مترو و ناوگان حمل‌ونقل شهری با تلاش همکاران به‌کار خود ادامه می‌دهد؛ اما ما هم براساس دستورات وزارت بهداشت ضدعفونی کردن این اماکن را انجام خواهیم داد.

خرید آنلاین بلیت
خرید آنلاین بلیت تک‌سفره مترو و شارژ کارت بلیت مترو و اتوبوس یکی از کارآمدترین خدماتی است که این روزها با افزایش نگرانی‌ها پیرامون ویروس کرونا در سامانه و اپلیکیشن «تهران من» در دسترس است. در روزهایی که نگرانی‌ها درباره شیوع و انتقال ویروس کرونا افزایش یافته، برخی مسائل به‌ویژه استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی به دغدغه‌ای همگانی تبدیل شده، اما برای رفع این نگرانی‌ها، تکنولوژی به کمک پیشگیری از شیوع بیماری‌ها در مترو آمده است. شهروندان و مسافران متروی تهران می‌توانند با خرید بلیت تک‌سفره مترو و شارژ کارت بلیت متروی و اتوبوس به‌صورت برخط از طریق سامانه یا اپلیکیشن «تهران من» بلیت تهیه و دیگر از حضور در صف‌های طولانی و تماس‌های غیرضروری جلوگیری کنند. شهروندان به این شیوه بدون نیاز برای حضور در صف‌های طویل خرید یا شارژ بلیت و لمس غیرضروری وسایل و اسکناس و اماکن عمومی یکی از مهم‌ترین نیازهای روزمره شهروندی را دریافت می‌کنند. در سامانه تهران من به نشانی my.tehran.ir و اپلیکیشن ویژه آن‌که از کافه بازار و گوگل پلی و خود سامانه تهران من به‌طور مستقیم قابل دانلود است.

کرونا روی بیلبوردهای شهر
رئیس مرکز ارتباطات و بین‌الملل شهرداری تهران از اکران پیام‌های آموزشی«برای پیشگیری از کرونا» در سطح شهر خبر داد. غلامحسین محمدی در صفحه کاربری خود در توییتر این شیوه اطلاع رسانی را «بزرگترین سلاح در برابر کرونا» دانست و نوشت: بزرگترین سلاح در برابر کرونا آگاهی و مشارکت اجتماعی برای خودمراقبتی است.



مکث
فردا دستورات جدیدی برای مقابله با کرونا اعلام می‌شود


فردا تصمیمات جدیدی از سوی شهرداری تهران و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران پایتخت برای مقابله با ویروس کرونا گرفته می‌شود. از سوی دیگر هماهنگی‌های ستادی و کنترل عملیات مبارزه با کرونا توسط سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران صورت می‌گیرد. رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با اعلام این2خبر، به همشهری گفت: «برنامه‌ریزی‌هایی پیش‌بینی شده و در روز سه‌شنبه نیز اقداماتی انجام شده و نتایج آن مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.» به گفته رضا کرمی محمدی، سازمان‌های درگیر با موضوع ویروس کرونا طی 2جلسه براساس دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های وزارت بهداشت اقدامات خود را مرور کردند و تصمیم بر این شد تا هماهنگی و برنامه‌ریزی‌های مرتبط با این اقدامات از طریق ستاد مدیریت بحران‌شهر تهران انجام شود. او با بیان اینکه نیاز است تا شیوه   دستورالعمل‌ها برای اجرا جزئی‌تر و به زبان ساده ارائه شوند، افزود: «این دستورالعمل‌ها تا حدودی کلی هستند و وقتی عملیات اجرایی در بخش‌های مختلف ازجمله مترو، اتوبوسرانی، تاکسیرانی و... پیاده می‌شوند نیاز به تسهیل و تدقیق آن مشخص و محسوس می‌شود؛ لذا در این‌باره با وزارت بهداشت در تماس و تعامل هستیم تا به بهترین دستورالعمل‌ها برسیم.» رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران همچنین از اجرای دستورالعمل‌هایی ویژه بدنه داخلی شهرداری تهران، معاونت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه‌اش خبر داد و گفت: «در این زمینه دستورالعمل‌های بسیار مناسبی ابلاغ شده که اداره کل سلامت شهرداری همراه با اداره کل آموزش معاونت اجتماعی مشغول اجرای این دستورالعمل‌ها هستند، با تدوین یک برنامه زمان‌بندی دستورالعمل‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرا می‌شوند.» اینطور که کرمی عنوان کرد مردم نباید نگران باشند و هماهنگی‌های لازم برای تامین مایحتاج‌شان در میادین میوه و تره بار صورت گرفته و همچنین شرکت‌های واحد اتوبوسرانی و مترو به‌طور دقیق دستورالعمل‌های مربوط به ضدعفونی ناوگان را انجام می‌دهند.


یک ابلاغیه درباره کرونا

شیوه‌نامه استفاده از متروها با رویکرد جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به مدیران عامل شرکت‌ها و سازمان‌های قطارشهری شهرداری‌ها ابلاغ شد.در متن این ابلاغیه آمده:
«با عنایت به لزوم پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و نحوه مدیریت صحیح این همه‌گیری و ارائه خدمات ایمن و مؤثر به شهروندان ضروری است در راستای سلامت محیط، با آمادگی کافی به رعایت موارد ذیل اهتمام ورزند که توجه به این اقدامات کنترلی ساده می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به این بیماری بسیار مفید باشد.
1ـ نصب دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده دست، در هر ایستگاه مترو و دقت در شارژ مرتب مواد شوینده و...
2ـ نظافت سطوح دارای تماس مشترک شامل میله‌های افقی و عمودی، نرده پله‌ها، پله‌های برقی، دستگیره‌ها، پشتی صندلی‌ها در واگن‌های مترو، دستگاه‌های شارژ کارت مترو، خودپرداز، گیت بلیت و سایر سطوح با کمک مواد شوینده و گندزدا در پایان هر نوبت کاری و ضدعفونی و گندزدایی کل واگن هر شب بعد از پایان کار
3ـ نصب توصیه‌های بهداشتی در ایستگاه‌های مترو، تابلوهای آموزشی و پخش تصاویر بهداشتی از طریق سیستم PIS قطارها در داخل واگن‌ها، برای آموزش شهروندان جهت رعایت اصول و نکات بهداشت فردی (رعایت نکات و آداب تنفسی می‌تواند منجر به قطع زنجیره بیماری شود.)
4ـ وجود مواد شوینده، گندزدا، امکانات و تجهیزات نظافت، به مقدار کافی و لازم در محل
5ـ شست‌وشو، نظافت و گندزدایی تمام سطوح سرویس‌های بهداشتی در ساعات مشخص به‌طور مرتب و مستمر
6ـ قراردادن سطل‌های دردار پدالی در تمامی ایستگاه‌ها
7ـ جمع‌آوری دستمال کاغذی‌های استفاده شده و همچنین وسایل یک‌بار مصرف نظافت در کیسه‌های پلاستیکی محکم و سطل‌های در دار پدالی و دفع آنها در آخر هر نوبت‌کاری توسط مسئول نظافت همان شیفت
 8ـ ممانعت از ادامه فعالیت پرسنل بیمار و مشکوک به بیماری‌های تنفسی
9ـ کنترل دائم دستگاه‌های تهویه ایستگاه‌ها به‌منظور اطمینان از جریان منظم هوا در داخل ایستگاه‌ها.

این خبر را به اشتراک بگذارید