• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 4 اسفند 1398
کد مطلب : 95770
+
-

نایب‌رئیس ستاد شورایاری‌های محله‌های تهران در گفت‌وگو با همشهری عنوان کرد

حل مشکلات محله‌ها با نظرسنجی از مردم

حسینی‌میلانی: ترافیک و مناسب‌سازی معابر در صدر برنامه‌های شورایاران محله‌های پایتخت است

شورایاری
حل مشکلات محله‌ها با نظرسنجی از مردم

مجید جباری- خبر‌نگار

 اسناد تحویل و تحول در ستاد شورایاری‌ها گردآوری شده است تا براساس مشکلاتی که در محلات وجود دارد طرح‌های محله‌محور سنجیده و اجرایی شود. از این جهت در سال آینده شاهد تحول مناسبی در محلات تهران خواهیم بود. در ارتباط با فعالیت و دستاوردهای شورایاری‌ها با سیدآرش حسینی‌میلانی، نایب‌رئیس ستاد شورایاری‌ها به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:
ستاد هماهنگی شورایاری‌ها از ابتدای تشکیل شورایاری پنجم از منتخبان درخواست کرد اسناد تحویل و تحول محلات خود را به ستاد ارائه دهند. این اسناد برای چه جمع‌آوری می‌شوند؟
در برنامه شش ماهه دوم فعالیت شورایاری‌ها گزارش گام اول تحت عنوان گزارش تحویل و تحول مطرح شده است که خوشبختانه با همکاری شورایاری‌ها این گام به سرانجام رسید. اهمیت این گزارش‌ها به‌گونه‌ای است که این اسناد در فرایند بودجه‌ریزی کارایی دارند. اکنون حدود 331محله و به‌عبارت بهتر، 95درصد محله‌های تهران گزارش‌های تحویل و تحول‌شان را تنظیم و به ستاد ارسال کرده‌اند. در گزارش هر محله، یک ابرمسئله و 3 مسئله مهم اولویت‌دار پیشنهاد شده است. ابرمسئله‌ها به‌صورت عموم مسئله‌ای فراتر از مسائل جاری محلات است اما مسائل اولویت‌دار به مشکلات محله قابل تحقق در بودجه۹۹ بازمی‌گردد. اکنون این مجموعه مسائل تحت عنوان یک سند در اختیار کمیسیون بودجه شورای شهر و معاونت برنامه‌ریزی شهرداری قرار گرفته است تا به‌عنوان یک سند محله‌ای مورد ارزیابی قرار گیرد. حدود 1324 مسئله در این اسناد مطرح و مورد ارزیابی قرار گرفته است.
برای محقق شدن اهداف این سند چه ضمانت‌های اجرایی وجود دارد؟
در سال آینده حدود 2هزار میلیارد تومان به بودجه محله‌ها اختصاص یافته که به‌طور مثال حدود 350میلیارد تومان آن مختص خدمات شهری است. به‌طور طبیعی با تأکیدی که از سوی شورا وجود دارد، باید در تعیین پروژه‌های اصلی محلات، نظرات مردمی لحاظ شود که خوشبختانه اکنون از نعمت شورایاری‌ها برخورداریم و نظرات مردمی را در مورد نیاز محلات از این طریق اخذ کردیم. در ارتباط با کارشناسی بودن این مسائل و پیشنهادها نیز چون هر محله 3 مسئله را در اسناد تحویل و تحول آورده، همه این داده‌ها مورد بررسی کارشناسی قرار خواهند گرفت. در هر محله حداقل یک مسئله قابلیت تبدیل به پروژه را دارد.
مهم‌ترین مسائل مطرح در این گزارش‌ها چه موضوعاتی هستند؟
شورایاران عموما گره‌های ترافیکی را به‌عنوان مسئله معرفی کرده‌اند که حدود 179مسئله است. می‌دانیم که ترافیک یکی از اولویت‌های اصلی شهر و مردم تهران است. دومین مسئله مهم مورد اشاره شورایاری‌ها نیز مناسب‌سازی پارک‌ها و معابر است. امروز پارک‌ها نقش مهمی در حیات جمعی مردم محله و همچنین نقش هویت‌بخشی پیدا کرده‌اند. با کمال تأسف، بافت‌های قدیمی محلات حتی با قدمت 20سال در تهران تخریب و نوسازی می‌شوند اما برخی از پارک‌ها که حدود 50سال قدمت دارند اکنون تبدیل به نماد محله خود شده‌اند، اما در برخی از آنها هیچ اقدامی برای مناسب‌سازی انجام نشده و این در حالی است که وقتی برخی از ساکنان قدیمی به محلات دوران کودکی و جوانی خود بازمی‌گردند، شاید تنها پارک‌ها را به‌عنوان نماد محله خود بازشناسی کنند. شورایاران نیز به مناسب‌سازی‌ بوستان‌ها توجه داشتند. اولویت سوم نیز به سرانه ورزشی محلات بازمی‌گردد که جهت‌گیری مهمی به سمت سلامت و اوقات فراغت مردم است. البته حدود 60محله پارک، 45محله درمانگاه و بیمارستان، 49محله تامین امنیت و ایجاد کیوسک نیروی انتظامی، 38محله سرای محله و 65محله نیز بافت فرسوده را به‌عنوان مسائل مهم خود اعلام کرده‌اند. این گزارش موجب شده تا تصویر خوبی از نیاز محلات به‌وجود آید که می‌تواند مورد استفاده برنامه‌ریزان شهری و افرادی که در مورد بودجه محلات تصمیم می‌گیرند، قرار گیرد. نیاز محلات باید از طریق نظرسنجی برآورده شود که هزینه دارد اما اکنون شورایاران به‌صورت داوطلبانه مسائل محلات خود را ظرف 3‌ماه شناسایی کرده‌اند و اسناد آن نیز در اختیار شورا و شهرداری تهران است.
در پروژه‌های محله‌محور سهم محله‌های کم‌برخوردار را به چه شکل درنظر گرفته‌اید؟
توجه به محلات جنوبی و کم‌برخوردار به‌طور طبیعی در بودجه شورای شهر در سال99 مورد پیگیری قرار گرفته است و پهنه جنوب در بحث تخصیص بودجه و طرح‌های عمرانی محله‌محور در اولویت قرار دارند. همچنین جلسات حضور در صحن شورایاران و گزارش آنها از وضعیت و مشکلات با تقدم محلات پهنه جنوبی برای این منظور ترتیب داده شده است. همچنین در جلساتی که با حضور ریاست شورا در مناطق برگزار می‌شود، مناطق جنوبی در اولویت قرار گرفته‌اند.

در سال آینده حدود 2هزار میلیارد تومان به بودجه محله‌ها اختصاص یافته که به‌طور مثال حدود 350میلیارد تومان آن مختص خدمات شهری است

 

این خبر را به اشتراک بگذارید