• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 4 اسفند 1398
کد مطلب : 95767
+
-

آخرین آمار رسیدگی به شکایات در سازمان حمایت چقدر است؟

رسیدگی به 71درصد از شکایات مردمی

گفت‌وگو با مدیرکل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان

رسیدگی به 71درصد از شکایات مردمی

خدیجه نوروزی - روزنامه‌نگار

در ایام پایانی سال و افزایش تقاضای عمومی جهت تامین کالا و خدمات به مناسبت ایام نوروز و همچنین سفرهای سیاحتی، معمولا میزان شکایت‌های مردمی و نارضایتی‌ها به واسطه کمبود و افزایش غیرمنطقی قیمت کالا‌ها و خدمات افزایش می‌یابد. همین امر ضرورت استمرار نظارت و بازرسی کالا و خدمات مورد نیاز مردم در سطح بازار به‌ویژه اقلام پرمصرف و اولویت‌دار، همچنین ممانعت از تخلف را دوچندان می‌کند. اما باید دید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در راستای حمایت از مصرف‌کنندگان چه رویکردی را در دستور کار دارد و تا چه میزان به شکایت و با چه کیفیتی رسیدگی می‌شود.
سیدمجتبی سجادی، مدیرکل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید:«در دی‌ماه امسال بیش از 10هزار گشت مشترک بازرسی برگزار شده و به 71درصد از شکایات مردمی رسیدگی شده است.» این مسئول در مورد عملکرد تلفن 124ستاد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و اپلیکیشن (سامانه اطلاع‌رسانی قیمت) طی دی‌ماه می‌افزاید:«در راستای نظم‌دهی و انسجام بیشتر به فرایند تنظیم بازار، اصلاح نظام توزیع و نظارت بر واحدهای توزیعی، تولیدی و خدماتی، بازرسی‌های مستمر توسط اکیپ‌های بازرسی و نظارت در ادارات صنعت، معدن و تجارت استان‌ها صورت می‌گیرد.» در مدت مذکور 10184گشت مشترک بین بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها با سازمان تعزیرات حکومتی و دیگر دستگاه‌ها ازجمله وزارت جهادکشاورزی، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، اتاق اصناف و اتحادیه‌ها و... انجام گرفته که منجر به تشکیل 4947پرونده تخلف به ارزش حدود 111میلیارد ریال شده است که به شکایت مردم در زمینه‌های مختلف رسیدگی و پس از بررسی با متخلفان برخورد می‌شود.

22هزار و 86فقره شکایت مردمی
در دی‌ماه در مجموع 22هزار و 86فقره شکایت مردمی درخصوص تخلفات صنفی و غیرصنفی از طریق تلفن 124ستاد خبری استان‌ها دریافت شده است که از این تعداد 71درصد شکایات مورد رسیدگی قرار گرفته است و 29درصد باقی مانده نیازمند اظهارنظر کارشناسی یا استعلام حقوقی از مراجع ذیربط است.
به گفته سجادی؛ عمده‌ترین گزارش‌های مردمی مربوط به بخش کالایی به عرضه نان، میوه و سبزی و در بخش خدمات مربوط به حمل ونقل درون شهری و تعمیر خودروهای سبک است. وی بیشترین تخلفات را هم مربوط به گرانفروشی و عدم‌درج قیمت اعلام می‌کند. مدیرکل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت می‌گوید:« از مجموع شکایات دریافتی، 625فقره با برآورد ارزش بیش از 15میلیارد ریال منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شده و به تبع از تشکیل و ارجاع پرونده اجتناب شده است.»وی ضمن اعلام اینکه تلفن 124سامانه نظارت بر تخلفات صنفی و غیرصنفی است و همواره فعال و آماده دریافت شکایت مردم است ادامه می‌دهد:«رسیدگی به همه تخلفات صنفی بدون مشارکت مردم امکانپذیر نیست و شهروندان می‌توانند با مراجعه حضوری به ادارات صنعت، معدن و تجارت استان‌ها یا تلفن 124 یا مراجعه به سامانه اطلاع‌رسانی قیمت 124.ir  از طریق سایت و اپلیکیشن آپ نسبت به تنظیم شکایت خود اقدام کنند.» در دی‌ماه 1375فقره شکایت از طریق سامانه اطلاع‌رسانی دریافت که 1338پرونده مختومه اعلام شده و از این تعداد 39درصد تخلف محرز شده و گزارش تخلف به مراجع رسیدگی‌کننده اعلام شده است. درصورت احراز شکایت در قالب قوانین حمایت از حقوق مصرف کنندگان، نظام صنفی یا تعزیرات حکومتی، اقدام قانونی و برخورد با متخلفان صورت می‌گیرد.

تمهیدات گسترده برای نوروز
طرح نظارتی ویژه نوروز سازمان حمایت با برنامه‌ریزی کامل‌تر، فعالیت‌های نظارتی، کارشناسی و بازرسی نسبت به سال‌های گذشته از یکم اسفند جاری در سراسر کشور به مرحله اجرا درآمده است. این طرح بر مراکز عرضه کالا شامل نان، لبنیات، (شیر، ماست و پنیر)، مواد پروتئینی، برنج، شکر، روغن نباتی، حبوبات، میوه، پوشاک، کیف و کفش، میوه و مرکبات، آجیل و خشکبار، خوار و بار و شیرینی‌جات و... و واحدهای ارائه خدمات ازجمله شرکت‌های مسافرتی هوایی، زمینی و دریایی و دفاتر فروش آنها، حمل‌ونقل درون شهری و برون شهری، واحدهای اقامتی، غذاخوری‌ها و رستوران‌های بین شهری، سردخانه‌ها و انبارها، خشکشویی، قالیشویی، میادین میوه و تره‌بار، مراکز تفریحی و سیاحتی و زیارتی و... در سراسر کشور انجام می‌گیرد و تا 15فروردین99 ادامه خواهد داشت. کنترل و نظارت بر رعایت قیمت‌های مصوب، نصب برچسب قیمت در راستای پویش مردمی «بدون قیمت نخریم» و ارائه فاکتور از سوی تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالا یا ارائه هر نوع خدمات به مشتریان ازجمله اهداف این طرح است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید