• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 4 اسفند 1398
کد مطلب : 95744
+
-

افزایش قربانیان کرونا در اقتصاد جهان

هراس از دور دوم شیوع ویروس کرونا در کشورهای ثالث، به افت قیمت نفت و سقوط شاخص بورس‌های جهانی دامن زد

ضربات اقتصادی ویروس کرونا همچنان ادامه دارد. بازارهای مختلف از ترس افزایش دامنه شیوه این ویروس با کاهش محسوس تقاضا و افت قیمت مواجه شده‌اند. تداوم روند کاهشی قیمت جهانی نفت، کاهش پیش‌بینی رشد اقتصادی چین، افت ترافیک هوایی جهان، سقوط آمار فروش خودرو در چین و کاهش 10درصدی تولید موبایل فقط گوشه‌ای از تبعات شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف است. به همه این موارد باید ریزش شاخص بورس‌های معتبر جهان را هم اضافه کرد که از دورنمای احتیاطی سرمایه‌گذاران نسبت به وضعیت تولید و مصرف در عرصه‌های مختلف حکایت دارد.

به گزارش همشهری، در شرایطی که بازار نفت بعد از مشخص شدن وضعیت ویروس کرونا در چین به‌واسطه وعده‌های تولیدکنندگان عمده نفت برای کاهش تولید، به ثبات نسبی رسیده بود، با تعلل اوپک پلاس در تصمیم‌گیری برای کاهش تولید دوباره با افت قیمت مواجه شد و تا 2درصد افت کرد. پیش‌از این احتمال کاهش عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان قیمت هر بشکه نفت برنت را تا مرز ۶۰دلار نیز بالا برده بود، اما در ادامه تا حوالی ۵۷ دلار و 50سنت افت کرد.

عقبگرد صنایع از هراس کرونا
چین یکی از پایگاه‌های اصلی تولید و صادرات تکنولوژی در جهان است و شیوع ویروس کرونا در این کشور، خروجی صنعت تکنولوژی به‌شدت تحت‌تأثیر قرار گرفت. برآوردهای اولیه از احتمال افت 10درصدی تولید موبایل در جهان حکایت دارد. همچنین به‌واسطه وقفه در ارسال قطعات مورد نیاز صنایع مختلف از چین، صنایعی نظیر خودروسازی و لوازم‌خانگی با مشکل تأمین نیازهای خطوط تولید مواجه شده‌اند و درصورت رفع نشدن مشکلات این حوزه، ناگزیر به کاهش تولید خواهند بود.

وحشت کرونا در بورس‌های جهان
انتشار موارد جدید ابتلا به کرونا در کشورهای مختلف، باعث شده موج جدیدی از نگرانی‌ها در بورس‌های معتبر جهان ایجاد شود. البته بانک مرکزی چین با ورود همه‌جانبه‌خود به بازارهای مالی این کشور تا حدی موجب دلگرمی معامله‌گران شده و علاوه بر تزریق حدود ۲۴۰میلیارد یوان منبع ارزی به بازار، قرار است حدود ۲۰۰میلیارد یوان تسهیلات نیز به بنگاه‌های کوچک و متوسط چینی تزریق کند؛ اما وضعیت سایر بورس‌های جهانی چندان مساعد نیست. به گزارش بلومبرگ، بعد از موج دوم سرایت ویروس کرونا، همه شاخص‌ها در وال‌استریت نزولی شده تا جایی که شاخص داوجونز ۰.۷۸ درصد، شاخص اس‌اند پی ۵۰۰ حدود ۱.۰۵درصد و شاخص نزدک ۱.۷۹ درصد کاهش را تجربه کردند. در معاملات بورس‌های آسیا نیز شاخص‌ها عملکرد مشابهی داشتند و شاخص نیک کی ژاپن ۰.۳۹درصد و شاخص هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۱.۰۹درصد افت کرد. همچنین در استرالیا شاخص بورس سیدنی ۰.۳۳درصد، شاخص کک ۴۰ بورس پاریس ۰.۵۴درصد، شاخص دکس ۳۰ بورس فرانکفورت ۰.۶۲ درصد و شاخص ایبکس ۳۵ مادرید ۰.۴۵ درصد پایین رفت. این در حالی بود که در چین شاخص شانگهای کامپوزیت صعود ۰.۱۲درصدی را تجربه کرده بود.

    سقوط بازارهای خرده‌فروشی و خدمات 

براساس اتحادیه خودروفروشان چین در جریان شیوع ویروس کرونا فروش خودرو در چین ۹۲ درصد نسبت به سال گذشته افت کرده است. این اتحادیه پیش‌بینی می‌کند، افت فروش خودرو در میان‌مدت نیز ادامه پیدا کند و در نیمه اول سال 2020به بیش از ۱۰درصد برسد. در این میان سازمان بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) نیز از کاهش شدید تقاضای جهانی برای مسافرت هوایی به‌علت شیوع ویروس کرونا خبر داده که می‌تواند ده‌ها هزار دلار به ایرلاین‌های جهان خسارت بزند. از نظر این سازمان، در این وضعیت ایرلاین‌های آسیایی بدتر از همه آسیب خواهند دید و حدود ۲۸میلیارد دلار از درآمد خود را از دست خواهند داد؛ اما ایرلاین‌های خارج از این منطقه نیز با زیان ۱.۵میلیارد دلاری مواجه می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید