• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 22 اسفند 1396
کد مطلب : 9549
+
-

رایزنی‌های فشرده ظریف با 6وزیر

وزیر خارجه در ادامه سفر به پاکستان علاوه بر دیدار با همتای خود با برخی دیگر از مقامات این کشور رایزنی کرد. ظریف قرار است آخر هفته به باکو و آستانه برود.
در دیدار محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه با خواجه محمد آصف همتای پاکستانی خود، طرف ایرانی ضمن تأکید بر تقویت همکاری‌های دو کشور در تمامی زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی گفت: ضرورت دارد ایران و پاکستان به‌عنوان دو کشور دوست و همسایه و دارای مرزهای مشترک درخصوص تضمین امنیت مرزهای دو کشور و جلوگیری از نفوذ تروریست‌ها همکاری قوی داشته باشند.
 وزیر امورخارجه پاکستان نیز در این دیدار بر توسعه مناسبات دو کشور تأکید کرد و گفت: آمادگی داریم در زمینه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی همکاری‌های خود را گسترش دهیم. وی افزود: ما خواهان مرزهایی با ثبات برای دو کشور هستیم.
طرفین همچنین ضمن گرامیداشت هفتادمین سال برقراری روابط دو کشور، درخصوص موضوعات مختلف ازجمله کمک به روند صلح در افغانستان، توسعه همکاری‌های بانکی و انرژی، تامین برق مورد نیاز پاکستان توسط ایران، همکاری و ارتباط بین بنادر چابهار و گوادر، توسعه بازارهای مرزی و موضوعات بین‌المللی، موضوعات جهان اسلام، ایجاد تسهیلات بیشتر توسط ایران برای زائران پاکستانی برای سفر به مشهد مقدس، همکاری‌های چند جانبه به‌ویژه اقتصادی با هدف کمک به ثبات و ایجاد صلح در منطقه، مبارزه با تروریسم و گروه‌های افراطی و قاچاقچیان مواد‌مخدر گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.
بنا بر اعلام وزارت خارجه، همچنین وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزیر کشور پاکستان نیز دیدار و گفت‌وگو کردند، امنیت مرزهای شرقی ایران از محورهای این دیدار بوده است. ظریف در ادامه برنامه‌هایش در پاکستان، در مؤسسه مطالعات استراتژیک اسلام‌آباد حضور یافت. برگزاری نشست مشترک تجاری ایران و پاکستان با حضور وزرای امور خارجه دو کشور از دیگر برنامه‌های سفر هیأت سیاسی اقتصادی ایران به پاکستان بود. ظریف در بدو ورود به اسلام آباد با اشاره به افزایش حجم مناسبات تجاری با پاکستان ابراز امیدواری کرده بود در اسلام‌آباد و کراچی جلسات خوبی در رابطه با مسائل اقتصادی برگزار شود. وزیر خارجه خاطرنشان کرد: پاکستان همسایه نزدیک ایران است و روابط ویژه‌ای با این کشور داریم.
ظریف قرار است بعد از بازگشت از پاکستان برای شرکت در دو نشست چند جانبه به آذربایجان و قزاقستان سفر کند، در نشست نخست در باکو قرار است وزیران خارجه ایران، آذربایجان، گرجستان و ترکیه در رابطه با همکاری‌های مشترک سیاسی و اقتصادی به‌خصوص ترانزیتی با هم نشست چهارجانبه داشته باشند.
وزیر خارجه در ادامه به آستانه قزاقستان می‌رود تا در این شهر سومین نشست سه‌جانبه وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه برگزار شود. این 3 کشور تا‌کنون 8بار در سطح معاونان وزیر خارجه نشست‌های موسوم به روند آستانه را دنبال کرده‌اند که این مذاکرات در نهایت به نشست سران 3کشور در سوچی روسیه انجامید که در نتیجه آن نشست گفت‌وگوی ملی سوریه برگزار شد. قرار است نشست دوم سران ایران، روسیه و ترکیه در استانبول برگزار شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید