• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 29 بهمن 1398
کد مطلب : 95389
+
-

شفاف‌سازی مالیات مشاغل؛ از اول سال‌99

شفاف‌سازی مالیات مشاغل با نصب سامانه صندوق فروش برای 15گروه شغلی از اول‌99 آغاز می‌شود. طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، از اول سال آینده، علاوه بر صنف پزشکان، 15گروه شغلی دیگر‌ مشتمل بر 50شغل، مشمول استفاده از سامانه صندوق فروش شده‌اند و باید تجهیزات مربوط به آن را حداکثر تا اول سال جدید نصب کنند. به گزارش همشهری، تابستان امسال بود که بالاخره با اجرایی‌شدن ماده‌169 قانون مالیات‌های مستقیم، روند شناسایی و معرفی اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل شتاب گرفت، البته مشاغلی که باید برای انجام معاملات خود صورتحساب مالیاتی صادر کنند. به این ترتیب قرار است اقدامی که از صنف پزشکان و الزام آنها به نصب صندوق فروش آغاز شده بود، به سرعت به سایر گروه‌های شغلی نیز تعمیم داده شود.

15گروه شغلی ملزم به نصب سامانه صندوق فروش
لزوم گسترش چتر مالیاتی در اقتصاد ایران اگرچه سال‌ها مطرح بوده، اما در 2سال اخیر به‌صورت جدی در دستور کار قرار گرفته و در کنار اجرای ماده‌169 قانون مالیات‌های مستقیم، در مجلس نیز مصوباتی برای دریافت مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر ثروت لوکس به گردش افتاده است. معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی می‌گوید: شهریورماه امسال براساس مفاد ماده‌3‌ آیین‌نامه اجرایی تبصره‌2‌ ماده‌169‌ قانون مالیات‌های مستقیم مبنی بر تعیین مشاغل مشمول نصب سامانه صندوق فروش، دومین فراخوان سازمان امور مالیاتی برای فعالان غیرحوزه درمان منتشر شده و 15گروه (شامل 50شغل) مشمول نصب و استفاده از سامانه فروش شده‌اند. محمود علیزاده می‌افزاید: این مشمولان از ابتدای سال‌1399 به استفاده از سامانه صندوق فروش (پایانه پرداخت متصل به شبکه پرداخت بانکی) و صدور صورتحساب فروش مطابق مقررات ملزم هستند. به گفته او، صاحبان مشاغل مشمول این طرح باید با مراجعه به درگاه عملیات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به ثبت سریال استاندارد پایانه فروشگاهی یا کارت‌خوان‌های بانکی خود اقدام کنند.

متخلفان جریمه می‌شوند
الزام به نصب صندوق فروش در مشاغل مختلف از سال‌94 به‌صورت جدی مطرح شد اما اجرای آن تقریبا تا تابستان امسال جدی گرفته نشده بود. حالا اما، علاوه بر صنف پزشکان، که همچنان رایزنی سازمان امور مالیاتی و نظام پزشکی برای نصب صندوق فروش در همه مراکز مرتبط با آنها ادامه دارد، 15گروه شغلی دیگر ازجمله وکلا نیز مشمول نصب این صندوق‌ها شده‌اند و قرار است مالیات متعلقه به آنها براساس اطلاعات همین سامانه محاسبه و وصول شود. معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی درخصوص جرایم استفاده‌نکردن از سامانه فروشگاهی برای این مشمولان می‌گوید: به‌موجب تبصره‌2 ماده‌169 قانون مالیات‌های مستقیم، اجرا‌نشدن حکم این تبصره، موجب تعلق جریمه‌ای به میزان 2درصد کل فروش است.

چه کسانی باید صندوق فروش نصب کنند؟
در فراخوانی که شهریورماه سازمان امور مالیاتی منتشر کرده بود، 15گروه شغلی (شامل 50شغل) مشمول نصب، راه‌اندازی و استفاده از سامانه صندوق فروش به این شرح اعلام شده بود. 1.وکلا، 2.مشاوران حقوقی و مشاوران خانواده، 3.دفاتر اسناد رسمی، 4.مشاورین املاک، 5.تالار پذیرایی و انواع  رستوران‌ها، 6.مرکز اقامتی، 7.نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های وسایط نقلیه موتوری، 8.آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، 9.آجیل و خشکبارفروشی‌ها، 10.قنادی‌و شیرینی‌فروشی، آبمیوه‌فروشی و...،11میوه و تره‌بار فروش‌ها، 12.مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی، 13.لوازم‌تحریر و نوشت‌افزارفروشی‌ها، 14.گیم‌نت‌ها و کافی‌نت‌ها، 15.دفاتر خدمات ارتباطی.

این خبر را به اشتراک بگذارید