• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 29 بهمن 1398
کد مطلب : 95385
+
-

بنزین استاندارد است، خودروها فرسوده‌اند

افزایش آلودگی هوا در پاییز و حتی زمستان امسال باعث شد این احتمال مطرح شود که کیفیت بنزین عرضه شده مشکل دارد، اما مسئولان ارشد سازمان ملی استاندارد ایران دیروز در یک نشست خبری بر کیفیت مطلوب بنزین عرضه شده، به‌ویژه در کلانشهرها مهر تأیید زدند؛ اما در عین حال تأکید کردند: تا زمانی که میلیون‌های خودروی فرسوده و فاقد کیفیت در شهر‌ها در تردد هستند، حتی استفاده از بنزین استاندارد هم نمی‌تواند جلوی آلایندگی هوا را بگیرد. به گفته مسئولان سازمان ملی استاندارد، تنها خودروهای دارای استاندارد یورو ۵ می‌توانند از بنزین یورو۵ استفاده کنند و در غیراین صورت، عرضه بنزین با کیفیت، کارایی لازم را در کاهش آلایندگی ندارد. 

به گزارش همشهری، چندی قبل سازمان محیط‌زیست در گزارشی از افزایش میزان آروماتیک موجود در بنزین خبر داده بود، اما به گفته نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد، طبق بررسی‌ها بنزین تولیدی و مصرفی در فصل سرد سال، هیچ مشکلی از نظر آلایندگی نداشته است. رئیس سازمان ملی استاندارد تأکید کرد: منبع آلایندگی هوا تنها بنزین نیست و منابع آلاینده ساکن مانند خانه‌ها، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها نیز در آلایندگی نقش دارند. به گفته او، 30درصد آلایندگی موجود مربوط به کیفیت خودروهاست. او افزود: در برخی شهرها هزاران خودرو وجود دارد که استاندارد آنها یورو 2یا 3است، تا زمانی که این خودروها از رده خارج نشوند به‌عنوان منابع آلاینده هوا عمل خواهند کرد. او تأکید کرد: شاخص اکتان نمونه‌های بررسی شده ۹۱.۵، آروماتیک‌ها ۱۱.۵، اولفین‌ها 4، بنزن ۰.۴۸و گوگرد ۳۲.۸ بوده که همگی پایین‌تر از حد مجاز بوده است. او در عین حال اعلام کرد:‌ به‌دنبال تجدید نظر در استاندارد بنزین توزیعی کشور از یورو۴ به یورو۵ و یورو ۶ هستیم و پیش‌نویس آن نیز آماده شده است.
رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: از ابتدای امسال تا ۲۶ بهمن‌ماه ۸۰هزار و ۸۱۳ نازل بنزین مورد ارزیابی قرار گرفته که هزار و ۹۱۷ نازل مردود شده‌اند که ۲درصد کل نازل‌ها را شامل می‌شود. او افزود: اگر این نازل‌های مردود، اصلاح شوند، به چرخه مصرف بازخواهند گشت. پیروزبخت همچنین با اشاره به‌وجود ۲ هزار و ۴۷۹ جایگاه سی.‌ان.‌جی در سراسر کشور، گفت: در مجموع وضعیت پرخطری در مورد جایگاه‌ها وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید