• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 29 بهمن 1398
کد مطلب : 95384
+
-

همشهری گزارش می‌دهد؛ بازار سهام تا کجا صعود می‌کند

دورنمای ‌بازار سهام

بورس
دورنمای ‌بازار سهام

با رشد 3درصدی بورس درمبادلات 2روز گذشته، ارزش کل بازار سهام ایران، برای نخستین بار در نیم‌قرن گذشته، به 150میلیارد دلار رسید.کارشناسان می‌گویند تا زمانی که فضای سرمایه‌گذاری در بازار‌های دیگر وجود ندارد، بورس رشد خواهد کرد.
به گزارش همشهری، روند رو به رشد بورس همچنان ادامه دارد. شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز یکشنبه 10هزارو762واحد و در مبادلات دیروز 4هزار واحد افزایش یافت، با این مقدار رشد ارزش کل بازار سهام، شامل بورس و فرابورس، به 2095هزار میلیاردتومان یعنی محدوده 150میلیارد دلار رسید. علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران در پاسخ به این پرسش که چرا بورس تهران در حال رشد است، گفت: صاحبان نقدینگی در شرایط کنونی به‌درستی بورس را به‌عنوان بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری برگزیده‌اند، چون به سبب برخی محدودیت‌ها، نقدشوندگی پایین و نبود شفافیت، سرمایه‌گذاری در دیگر بازارها به صرفه نیست.
با وجود این رشدهای مداوم سهامداران اکنون می‌پرسند روند صعودبازار سهام تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟ تحلیلگران در پاسخ می‌گویند تا زمانی که سایر بازار‌های سرمایه‌گذاری ازجمله طلا، ارز و مسکن در رکود هستند بورس یکه‌تاز صعود خواهد بود.

رشد بورس و بازتاب جهانی
بازار سهام ایران از اردیبهشت سال قبل تاکنون در حال رشد است و در این مدت 400درصد افزایش را تجربه کرده است. این مقدار رشد موجب شده بورس تهران عنوان پر بازده‌ترین بورس دنیا را در سال2019 میلادی به‌دست بیاورد. به تازگی روزنامه نیویورک تایمز در گزارش مفصلی نوشته؛ درست است که تحریم‌ها صنعت نفت ایران را فلج کرده، اما در پس این اقتصاد بازار سهام نوظهوری را می‌توان دید که خواهان ادغام در بازارهای جهانی است و چندبرابر شدن شاخص بورس تهران از وفور درآمد شرکت‌های ایرانی و فرار از نیش تحریم‌های ایالات متحده حکایت دارد. این افزایش ارزش نشان می‌دهد که ثروت موجود در اقتصاد ایران کم نیست. ماسیژ وجتال، مدیر یک صندوق سرمایه‌گذاری خارجی که، در بازار سهام ایران سرمایه‌گذاری می‌کند، به نیویورک تایمز گفت: شما شرکت‌هایی را در بورس تهران می‌بینید که واقعا از تحریم‌ها منتفع شدند. شرکت‌هایی که تصمیم گرفتند با شرکت‌های وارد‌کننده رقابت کنند، حالا اوضاع بهتری دارند. وجتال که دارایی 20سرمایه‌دار از کشورهای مختلف را مدیریت می‌کند و قصد دارد سرمایه صندوق را تا 10برابر افزایش دهد، پس از توافق برجام و برداشته شدن تحریم‌ها به ایران آمده و با بازار سهام ایران آشنا شده است. او مشغول خرید و فروش سهام شرکت‌های صادرکننده‌ مختلف ایرانی است که بسیاری از آنها رشد چند برابری را در بورس تجربه کرده‌اند.

ورود سرمایه‌گذاران جدید
مطابق آمار‌های موجود روند پرشتاب صعود بورس به افزایش جریان ورود نقدینگی و ورود سرمایه‌گذاران تازه‌وارد به بورس منجر شده است. از ابتدای امسال تاکنون 500هزار سرمایه‌گذار جدید وارد بورس شده‌اند. روند ورود سرمایه‌گذاران جدید از مهرماه شتاب بیشتری گرفته است. آمارها نشان می‌دهد روند ورود سرمایه‌گذاران جدید حتی از مهر‌ماه شتاب بیشتری گرفته و از مهرماه تاکنون 235هزار سهامدار جدید وارد بورس شده‌اند، هم‌اکنون تعداد کل سهامداران بورس به رقم بی‌سابقه 11میلیون‌و 338هزار نفر رسیده است.

رشد ادامه دارد
محمد اقبال‌نیا، معاون سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردان آسمان درباره دلایل رشد بازار سهام و چشم‌انداز پیش روی بازار سهام گفت: علت اصلی رشد بورس جذاب نبودن بازارهای موازی بود که البته دولتمردان نیز با ارسال سیگنال‌هایی به مردم، پول‌های سرگردان را راهی بورس کردند. او ادامه داد: روند مثبت بورس، توجه عموم مردم را به‌خود جلب کرده است؛ به‌ویژه اینکه مردم از طریق بورس در تلاشند تا از کاهش ارزش پولشان جلوگیری کنند.
معاون سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردان آسمان در ادامه با اشاره به فرصت‌های پیش‌ روی بورس گفت: سیاست بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی، همچنین اعمال مالیات در بازارهای مختلف، رشد دوباره نرخ دلار و تورم فرصتی برای ظهور بازار سهام است و همه اینها فرصت‌های دوباره‌ای است که به شکوفایی بیشتر بورس در سال آینده کمک می‌کند.

شاخص دوباره رکوردشکنی خواهد کرد
سلمان نصیرزاده، دیگرکارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه عزم دولت پررونق کردن بازار سرمایه است، گفت: اگر اتفاقی در عوامل اصلی بازار رخ ندهد، همچنان فضای مثبتی برای رشد بازار سرمایه و رکوردشکنی‌های جدید شاخص بورس برای امسال و سال آینده وجود خواهد داشت.
سلمان نصیرزاده تأکید کرد: علت عمده رشد شاخص بورس ورود جریان پرقدرت نقدینگی به بازار سرمایه است. جذابیت ورود نقدینگی به بورس برای صاحبان سرمایه ناشی از اعمال محدودیت‌های ایجاد شده بانک مرکزی مانند ارائه مدارک برای ورود و خروج مبالغ بیش از یک میلیارد تومان و قوانینی مبنی بر کاهش سرعت جریان نقد برای نقل و انتقال مالی به سایر بازارها بوده که باعث شده بازار سرمایه پول‌های سرگردان را به‌واسطه ورود آسان‌تر نقدینگی نسبت به سایر بازارها به‌خود جذب کند.
نصیرزاده با تأکید بر اینکه سرعت معاملات در بازار به‌دلیل افزایش ورود نقدینگی به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته، ادامه داد: قیمت‌ها در بازار موازی به‌واسطه انتظارات تورمی افزایش یافته و نقل و انتقال در این بازارها به حدی نیست که پول‌ها به راحتی در این بازارها قادر به گردش باشند به همین دلیل اکنون بازار سرمایه محل مناسبی برای جذب نقدینگی‌های سرگردان شده است.
او در پاسخ به این پرسش که رشد بازار سهام تا چه زمانی ادامه خواهد داشت گفت: تا زمان حفظ فاکتورهای مهم اقتصادی مانند نرخ ارز، قیمت جهانی و توانایی فروش شرکت‌ها، بازار سرمایه به لحاظ سودآوری جذاب خواهد بود و درصورت ادامه این روند، بورس، محل مناسبی برای جذب پول‌های درشت خواهد بود.
این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: اگر فاکتورهای انتظارات تورمی بازار جهانی، توانایی شرکت‌ها برای فروش و پیدا کردن بازار جدید مورد توجه قرار گیرد می‌توان گفت بازار سرمایه همچنان موتور محرک بین بازارهای مختلف است.

ادامه رشد تا پایان سال
منصور کریمی از کارشناسان بازار سرمایه هم پیش‌بینی کرد: روند رو به رشد بازار سهام دست‌کم تا پایان سال ادامه داشته باشد. وی گفت: نقدینگی زیادی در ماه‌های گذشته وارد بازار سهام شده و این موضوع به رشد بورس منجر شده است. منصور کریمی افزود: این حجم بزرگ نقدینگی موجب شده تا افت‌ها و اصلاح‌های بازار کوتاه‌مدت بوده و تداوم نداشته باشد. به همین دلیل با توجه به حجم بالای ارزش و تعداد معاملات در بورس و فرابورس به‌نظر می‌رسد دست‌کم تا پایان سال رونق و رشد در بازار سهام تداوم داشته باشد.

کارشناسان می‌گویند تا زمانی که فضای سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر وجود ندارد، بورس رشد خواهد کرد

این خبر را به اشتراک بگذارید