• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 29 بهمن 1398
کد مطلب : 95377
+
-

5هزار در مقابل هزار

طبق اعلام طالبان، توافق صلح با آمریکا تا 2هفته دیگر به امضا می‌رسد و 5هزار زندانی طالبان در مقابل هزارنفر از نظامیان افغان مبادله می‌شوند

5هزار در مقابل هزار

16‌ماه پس از آغاز گفت‌وگوهای صلح میان آمریکا و طالبان، اکنون خبرها از به نتیجه رسیدن مذاکرات و آماده شدن دوطرف برای امضای توافق صلح حکایت دارد؛ توافقی که در نخستین گام آن قرار است یک هفته درگیری‌ها متوقف شود و 5هزار نیروی طالبان با هزار نیروی نظامی دولتی مبادله شوند.
مقام‌های آمریکایی، افغان و اعضای ارشد گروه طالبان دیروز تأیید کردند که مذاکرات دوجانبه به پایان رسیده و سند توافق صلح و ضمایم آن نهایی شده است. عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان، دیروز در نشست شورای وزیران در کابل خبر از نهایی شدن توافق داد. طبق گزارش تلویزیون طلوع افغانستان، عبدالله تأیید کرد که هیأت مذاکره‌کننده آمریکایی با نمایندگان طالبان بر سر یک هفته توقف درگیری‌ها به توافق رسیده‌اند؛ توافقی که قرار است زمینه‌ساز آغاز روند خروج نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان، آتش‌بس فراگیر و آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی باشد. عبدالله شرایط را برای صلح پایدار آماده دانست اما در عین حال تأکید کرد که اکنون فرصتی برای طالبان فراهم شده تا ثابت کند که به‌دنبال صلح است. به گفته او، توقف درگیری‌ها گام نخست برای اجرای توافق است.
زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور افغانستان، نیز در پستی توییتری اعلام کرد که مذاکرات با طالبان در دوحه قطر به پایان رسیده و طرفین برای امضای توافق نهایی آماده می‌شوند. توافق یادشده نتیجه 11دور مذاکره میان آمریکا و طالبان است. خلیلزاد در پست توییتری خود نوشت که اول هفته جاری در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، گفت‌وگوهایی نیز با اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان داشته و او را در جریان آخرین خبرهای مربوط به مذاکرات قرار داده است. خلیلزاد گفت که از فرصت پیش آمده برای کاهش خشونت‌ها برای پایان دادن به بیش از 4دهه جنگ در افغانستان، به‌درستی بهره‌برداری کرد. او در عین حال به پیچیده بودن شرایط مذاکرات اعتراف کرد و نوشت: «موفقیت مذاکرات را نمی‌توان تضمین کرد.»
از سوی دیگر، ملا عبدالسلام حنفی، معاون سیاسی دفتر طالبان در قطر که یکی از 14عضو هیأت مذاکره‌کننده از سوی این گروه است، در گفت‌‌وگو با وب‌سایت خبری پشتون‌زبان «نن تکی آسیا»، ضمن تأیید خبر نهایی شدن توافق دوجانبه با آمریکا گفت که توافق صلح قرار است تا پایان‌ ماه فوریه، یعنی طی 2هفته پیش‌رو، به امضا برسد. آمریکا و طالبان 5‌ماه قبل نیز در شرایط مشابهی قرار گرفتند و درست در آستانه امضای توافق، همه‌‌چیز به دستور دونالد ترامپ متوقف شد. ترامپ کشته شدن یک سرباز آمریکایی در حمله انتحاری طالبان در کابل را بهانه توقف روند امضای توافق صلح اعلام کرد اما طبق خبرهای غیررسمی دلیل این تصمیم، مخالفت رهبران طالبان با سفر به کمپ دیوید در خاک آمریکا برای امضای توافق بوده است؛ خواسته‌ای که به اصرار ترامپ مطرح و بلافاصله با مخالفت سران ارشد طالبان روبه‌رو شد.
در چارچوب توافق دوجانبه آمریکا و طالبان، پس از اجرای آتش‌بس 7روزه، امضای سند توافق صلح انجام شده و همزمان روند خروج نیروهای آمریکایی نیز آغاز می‌شود. خروج نیروها قرار است طبق یک جدول زمانبندی شده که به‌نظر می‌رسد در مذاکرات روی آن هم توافق شده، انجام شود. آمریکا هم‌اکنون 13هزار نیرو در افغانستان دارد و کار تخلیه نیروها مرحله به مرحله احتمالا طی یک سال انجام خواهد شد. مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا نیز تأیید کرده است که روند خروج نیروهای نظامی آمریکا بلافاصله پس از امضای توافق آغاز می‌شود؛ بنابراین درصورت اجرایی شدن این توافق، سربازان آمریکایی پس از 19سال افغانستان را ترک می‌کنند تا طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا به پایان نزدیک شود.
مرحله سوم برگزاری گفت‌وگوها میان طالبان با گروه‌های سیاسی و نمایندگان دولت افغانستان است که به گفت‌وگوهای بین‌الافغانی معروف شده است. سوئد و آلمان تاکنون برای میزبانی این گفت‌وگوها اعلام آمادگی کرده‌اند. طبق خبرهای غیررسمی، قرار است مبادله زندانیان بعد از امضای توافق و قبل از آغاز گفت‌‌‌وگوهای بین‌الافغانی انجام شود؛ موضوعی که البته هنوز به تأیید دولت اشرف غنی نرسیده است.

   اعلام نتیجه نهایی انتخابات تا 3روز دیگر
کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد که روند بازشماری آرای مورد اختلاف در انتخابات ریاست‌جمهوری به پایان رسیده و نتیجه نهایی تا 3روز آینده اعلام می‌شود. انتخابات حدود 5‌ماه قبل برگزار شد و طبق نتایج اولیه، اشرف غنی با کسب حدود 924هزار رأی (50.64درصد آرا) در مقابل عبدالله عبدالله به پیروزی رسید. براساس این نتایج، عبدالله حدود 721هزار رأی (39.52درصد آرا) را کسب کرد. با اعتراض عبدالله عبدالله 239هزار رأی مورد بررسی مجدد قرار گرفت. از این میان، 102هزار رأی مربوط به آرایی است که خارج از زمان رأی‌گیری اخذ شده است و 137هزار رأی مربوط به آرایی است که اطلاعات رأی‌دهندگان در آنها مخدوش است. به‌نظر می‌رسد کمیسیون انتخابات این آرا را تأیید کرده باشد؛ بنابراین احتمالا طی روزهای آینده اشرف غنی به‌عنوان پیروز نهایی معرفی می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید