• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
سه شنبه 29 بهمن 1398
کد مطلب : 95363
+
-

با نقض حکم قصاص، متهمان دوباره محاکمه خواهند شد

درخواست دوباره قصاص برای 6مأمور پلیس

درخواست دوباره قصاص برای 6مأمور پلیس

 تحقیقات در پرونده 6مأمور پلیس آگاهی سبزوار که هنگـام دستگیری یک متهم به قتل در تهران، باعث مرگ ۳نفر شده بودند، تکمیل و پرونده برای محاکمه دوباره به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد. این در حالی است که پیش از این هر 6مأمور پلیس به اتهام مشارکت در قتل عمد به قصاص محکوم شده بودند. به گزارش همشهری، این حادثه بامداد 4آبان‌ماه و حوالی سه‌راه افسریه تهران رخ داد. آن روز مأموران پلیس آگاهی شهرستان سبزوار که در حال تعقیب یک خودروی سواری بودند، با تیراندازی به این خودرو باعث کشته و زخمی‌شدن چند نفر شده بودند. وقتی تیم جنایی پلیس تهران در محل حادثه حضور یافتند با صحنه خونینی روبه‌رو شدند و جسد 2مرد را دیدند که با شلیک گلوله مأموران پلیس سبزوار کشته شده بودند.
در این حادثه 2مرد دیگر نیز بر اثر اصابت گلوله مجروح و به بیمارستان منتقل شده بودند که در ادامه یکی از آنها جان باخت و آمار قربانیان به عدد3 رسید.
در تحقیق از مأموران پلیسی که این حادثه را رقم زده بودند، مشخص شد که آنها 4استوار و 2ستوان و از مأموران پلیس آگاهی سبزوار هستند.
یکی از آنها گفت: از چندی قبل پلیس سبزوار در تعقیب یک متهم به قتل بود که در تحقیقات مشخص شد این متهم از سبزوار به تهران فرار کرده است. پس از آن من و همکارانم از دادسرای سبزوار نیابت قضایی گرفتیم و راهی پایتخت شدیم. وقتی خودروی متهم را در حوالی پاکدشت شناسایی کردیم، به تعقیبش پرداختیم. نیمه‌های شب بود که این خودرو را شناسایی کردیم و متوجه شدیم به‌جز راننده، 3نفر دیگر هم داخل ماشین هستند. در چنین شرایطی من و 5همکار دیگرم که سوار بر 2 خودروی پژو و سمند بودیم به تعقیب متهم پرداختیم. همه ما 6نفر مسلح به 4کلاشنیکف و 2کلت بودیم که حوالی سه‌راه افسریه به راننده دستور ایست دادیم اما او توقف نکرد و ما ناچار به تیراندازی شدیم. پس از آن خودرو متوقف شد و سرنشینان آن با 2 قمه به سمت ما حمله کردند که فرار کنند که در چنین موقعیتی ما دست به تیراندازی زدیم و این حادثه رقم خورد.
در ادامه تحقیقات مشخص شد که سرنشینان خودرو ازجمله متهم فراری به نام فرشید 24ساله، برادر30ساله‌اش فرشاد و یکی از دوستانش به نام عباس26ساله در این حادثه جان سپرده‌اند. سرنشین دیگر که سرباز وظیفه کلانتری خلیج‌فارس و در راه رفتن به محل خدمتش بود مجروح شده بود که به بیمارستان منتقل شد.
در آن زمان تیم جنایی راهی بیمارستان شد تا به تحقیق از جوان مجروح که گلوله به لگن او اصابت کرده بود بپردازد. وی گفت: ساعتی قبل برای رفتن به محل خدمت سربازی‌ام در حوالی پاکدشت به‌عنوان مسافر سوار خودروی پراید شدم و 3سرنشین آن را نمی‌شناختم. تا اینکه در حوالی 3‌راه افسریه، مأموران ما را محاصره و پس از آن هم شلیک کردند. ما اصلا چاقو و قمه نداشتیم و به آنها حمله نکردیم.
در ادامه و با دستور قاضی جنایی دوربین‌های مداربسته‌ای که حوالی محل حادثه بودند بازبینی شدند. تصاویر به‌دست‌آمده نشان می‌داد که گفته‌های سرباز مجروح درست بوده است. حتی این تصاویر نشان می‌داد که مأموران پلیس پس از حادثه صحنه‌سازی کرده و با قراردادن چاقو و قمه وانمود کرده‌اند که قربانیان به آنها حمله کرده‌اند.

دفاع تمام‌قد فرمانده
درحالی‌که تحقیقات در این پرونده ادامه داشت، فرمانده انتظامی سبزوار در گفت‌وگو با رسانه‌ها به دفاع از عملکرد مأموران پرداخت و گفت:‌ مأموران ما پس از ١٠روز عملیات کنترل و مراقبت، متهم فراری را شناسایی کرده و از پای درآوردند. او ادامه داد: مأموران ما در عین شجاعت این باند مسلح را تحت تعقیب قرار دادند که پس از توقف خودروی آنها، متهمان که ٤نفر بودند با سلاح به سمت مأموران حمله کردند که درنهایت با اقدام تیم عملیاتی و با استفاده از قانون به‌کارگیری سلاح و رعایت ضوابط قانونی ٣تن از افراد کشته و فرد چهارم نیز زخمی و به بیمارستان منتقل شد.

اتهام قتل‌ عمد 
با انجام تحقیقات تخصصی در دادسرای جنایی تهران، 6مأمور پلیس بازداشت شدند و پرونده اتهامی‌شان با صدور کیفرخواست مشارکت در قتل عمد به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد. در جلسه محاکمه که در شعبه دوم، برگزار شد نماینده دادستان اتهام 6مأمور پلیس را مشارکت در 3قتل عمدی اعلام کرد. به گفته نماینده دادستان، نه‌تنها شلیک‌ها شتاب‌زده صورت گرفته بود بلکه 6مأمور روند قانونی نیابت قضایی را رعایت نکرده و فیلم دوربین ترافیکی نیز نشان می‌داد مأموران پس از تسلیم کامل سرنشینان خودرو دست به شلیک زده‌اند و برخلاف ادعایشان هیچ قمه‌کشی‌ای در کار نبوده است. از سوی دیگر مأموران پس از جنایت قمه‌ای در نزدیکی اجساد انداخته‌اند؛ به همین دلیل به اتهام قتل عمدی مأموران پلیس، کیفرخواست صادر شد و آنها پای میز محاکمه ایستادند. اولیای‌دم 3قربانی برای 6مأمور پلیس درخواست قصاص کردند. آنها گفتند حاضرند تفاضل دیه را نیز بپردازند تا حکم اجرا شود.
متهمان در دفاع از خودشان مدعی شدند قانون به‌کارگیری سلاح را رعایت کرده‌اند و قتلی که مرتکب شده‌اند عمدی نیست. با وجود این قضات دادگاه بعد از بررسی پرونده رأی خود را صادر کردند. براساس این رأی هر 6مأمور به قصاص محکوم شدند و اولیای دم برای قصاص آنها باید تفاضل دیه را پرداخت می‌کردند. در این شرایط متهمان به این رأی اعتراض کردند و پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده شد. قضات شعبه47 دیوان اما حکم را نقض کردند و پرونده مجددا به دادسرا برگشت تا نواقصی که در پرونده اعلام کرده بودند برطرف شود. یکی از نواقص، تعیین هیأت کارشناسی برای اعلام دوباره نظریه کارشناس سلاح بود. پیش از این یک کارشناس اعلام کرده بود که قانون به‌کارگیری سلاح رعایت نشده که این‌بار باید هیأت 3نفره این موضوع را بررسی می‌کرد. دومین نقص، ثبت اظهارات شاکیان در پرونده بود که تحقیقات کامل در این خصوص صورت نگرفته بود. سومین ایراد تحقیقات بیشتر از شاهد (شاهدی که زخمی شده بود) بود. ایراد چهارم اما تحقیقات بیشتر از متهمان بود. پنجمین نقص این بود که حفاظت اطلاعات ناجا باید نظر کارشناسی خود را در مورد این تیراندازی اعلام می‌کرد. ششمین نقص، ثبت نظر تشخیص هویت در مورد این تیراندازی بود و هفتمین و آخرین ایراد، بازسازی دوباره صحنه جرم.

تکمیل تحقیقات
پرونده، مجددا به شعبه سوم دادسرای جنایی تهران بازگشته بود که قاضی ساسان غلامی بازپرس جنایی تهران دستور داد تا تمام ایرادها و نواقص پرونده برطرف شود. در نخستین اقدام هیات 3نفره کارشناسان رسمی دادگستری تشکیل شد. آنها محل حادثه را بازدید و با انجام تحقیقات اعلام کردند که مأموران هنگام تیراندازی قانون به‌کارگیری سلاح را رعایت نکردند. در گام بعدی مأموران پلیس در محل حاضر شده و صحنه حادثه را مجددا بازسازی کردند. از سوی دیگر اولیای دم همچنان اصرار بر قصاص مأموران داشتند. تحقیقات ادامه داشت و نواقص یکی پس از دیگری برطرف شد و پس از رفع نواقص موجود، پرونده از دادسرای جنایی به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد تا متهمان بار دیگر پای میزمحاکمه بروند.

این خبر را به اشتراک بگذارید