• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 27 بهمن 1398
کد مطلب : 95169
+
-

رکوردشکنی استارتاپ‌های کلمبیایی

وضعیت سرمایه‌گذاری در کشورهایی با بازار متوسط و آمارهایی که گویای شرایط آنهاست

رکوردشکنی استارتاپ‌های کلمبیایی

در تأمین بودجه به‌منظور راه‌اندازی یک استارتاپ، مراکز عمده‌ای وجود دارند که بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها از آنها سرچشمه می‌گیرند و همچنین جاهایی وجود دارند که به‌اصطلاح به آنها کویرهای سرمایه‌گذاری می‌گویند که معاملات به‌سختی در آن اتفاق می‌افتد. در این میان، مکان‌هایی هم در وسط قرار دارند که تعداد دورهای بودجه ثابت است، اما خیلی زیاد نیست. به این کشورها، کشورهایی با بازار متوسط می‌گویند که در اینجا قصد داریم درباره آنها صحبت کنیم و وضعیت بازارهای‌شان را مورد بررسی قرار دهیم؛ گروهی که بین یک تا 3میلیارد دلار در سال بودجه اولیه و اواخر سرمایه‌گذاری را دارند.

دسته‌بندی
در طبقه‌بندی بازارهای متوسط، می‌توانیم بگوییم که آنها از نظر جغرافیایی تنوع دارند. 3کشور از آسیا: اندونزی، کره‌جنوبی و هنگ‌کنگ؛ 2کشور از آمریکای لاتین یعنی برزیل و کلمبیا و 4 کشور از اروپا که شامل اسپانیا، سوئد، هلند و سوئیس می‌شوند. در نهایت استرالیا را نیز از قاره اقیانوسیه در این طبقه قرار می‌دهیم. شاید تعجب کنید که چگونه این مناطق با بازار متوسط با مراکز واقعا بزرگ مقایسه می‌شوند. حتی وقتی همه آنها را باهم جمع کنیم، در مقایسه با یک بازار بزرگ، کوچک به‌شمار می‌آید. استارتاپ‌های آمریکایی در پایان سال2019 به دور 100میلیارد دلار رسیده‌اند و این درحالی است که این 11کشور کل سرمایه‌های‌شان در این حوزه، تقریبا یک‌هشتم آمریکاست.

رشد و نزول
مقایسه وضعیت سرمایه خطرپذیر 11کشوری که نام‌شان را مطرح کردیم، می‌تواند شرایط بازار استارتاپی آنها را مشخص کند. در صدر بیشترین توسعه، کلمبیا قرار دارد که از 370میلیون دلار در سال2018 به یک میلیارد و 250میلیون دلار در سال2019 رسیده است که این رشد 236درصدی را نشان می‌دهد. برزیل دیگر کشور آمریکای جنوبی هم رشدی فوق‌العاده داشته و از یک میلیارد و 370میلیون دلار در پایان سال2018 به 2میلیارد و 470میلیون دلار در سال2019 رسیده است. برزیلی‌ها هم‌اکنون از نظر ارزش دلاری سرمایه‌های خطرپذیر در صدر 11کشور بازارهای متوسطه قرار دارند. هنگ‌کنگ هم در سال2019 شاهد نزول بوده است. استارتاپ‌های این کشور از یک میلیارد و 320میلیون دلار به یک میلیارد و 230میلیون دلار رسیده‌اند. هلند هم از سال2018 تا سال2019 رشد فوق‌العاده‌ای داشته است. استارتاپ‌های هلندی نیز از 670میلیون دلار سال2018 با 70درصد رشد رسیده‌اند به یک میلیارد و 130میلیون دلار در سال2019 میلادی.

ارقام معمولی
معمولا کل معاملات بازارهای متوسط بسیار بیشتر از بازارهای بزرگ نوسان دارد. اگر شاهد افزایش 236درصدی سالانه بودجه سرمایه‌گذاری در آمریکا یا کاهش 74درصدی باشیم، روند سرمایه‌گذاری متوقف می‌شود و سرمایه‌گذاران از بازار می‌گریزند! در بازارهای متوسط، اما معمولاً شاهد افزایش یا کاهش 50درصدی یا بیشتر هستیم و چنین چیزی کاملا عادی است.

رشد کلمبیا، نزول اندونزیایی‌ها
به گزارش همشهری، همانگونه که مشاهده کردید، در آمار ارائه‌شده، کلمبیا صدرنشین کشورهای دارای بازارهای متوسط بود. دلیل اصلی این امر، شرکت Rappi بود که توانست یک میلیارد دلار از سافت‌بانک سرمایه بگیرد و همین، دلیلی است برای افزایش رشد سرمایه‌گذاری در این کشور که آنها را به صدر جدول برده است. یعنی در بازارهای کوچک و متوسط یک استارتاپ می‌تواند با دریافت سرمایه‌ در مراحل مختلف، ‌شرایط را تغییر دهد. در مقابل یک استارتاپ در اندونزی در سال2018 توانست با جذب بیش از2.4میلیارد دلار جهش فوق‌العاده‌ای را در سرمایه‌گذاری‌های استارتاپی این کشور ایجاد کند و در ادامه، چنین اتفاقی در سال2019 برای هیچ‌کدام از اندونزیایی‌ها رخ نداد تا شاهد افول 74درصدی باشیم.

مراحل پربار
در بازارهای متوسط تعداد معاملات باعث بزرگ‌ترشدن نیست، بلکه بزرگ بودن سرمایه‌هایی که در مراحل مختلف جذب می‌شود، بار اصلی رشد و افول را بر دوش دارند. اگر نگاهی به بازارها بکنید درمی‌یابید که برخی کشورها که بازارشان رشد داشته، معاملات کمتری داشته‌اند.

افت فاحش
یک استارتاپ در اندونزی در سال2018 توانست با جذب بیش از 2.4 میلیارد دلار جهش فوق‌العاده‌ای را در سرمایه‌گذاری‌های  استارتاپی این کشور ایجاد کند و در ادامه، چنین اتفاقی در سال2019 برای هیچ‌کدام از اندونزیایی‌ها رخ نداد تا شاهد افول 74درصدی باشیم

این خبر را به اشتراک بگذارید