• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 26 بهمن 1398
کد مطلب : 95096
+
-

موج ضد ‌روسی در ترکیه

خاورمیانه
موج ضد ‌روسی در ترکیه


مهار تنش‌های به‌وجود آمده میان ترکیه و روسیه بعد از آغاز درگیری‌های نظامی در ادلب روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود؛ درگیری‌هایی که به باور برخی تحلیلگران ممکن است به قیمت نابودی مذاکرات آستانه و حتی سوچی تمام شود. درحالی‌که تنش‌های میدانی و جنگ لفظی مقامات 2کشور با شدت در جریان است، سفیر روسیه در آنکارا از بعد تازه‌ای از این رویارویی روسی-ترکی پرده برداشته است؛ نفرت اجتماعی! الکسنار یرخوف، روز گذشته در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «حالت هیستریک» ضد‌ روسی که در شبکه‌های اجتماعی ترک‌زبان علیه روسیه شکل گرفته یادآور اتفاقات سال2016 است؛ اتفاقاتی که می‌توانست روابط 2کشور را به بحرانی غیرقابل بازگشت هدایت کند. اشاره او به حوادثی ازجمله سرنگون کردن جنگنده روسی توسط ترکیه که به مرگ خلبان روس منجر شد، تجمعات مردمی در مقابل سفارت روسیه و سایر نمایندگی‌های این کشور و از همه مهم‌تر، ترور تکان‌دهنده سفیر سابق روسیه در آنکاراست؛ حوادثی که ریشه آنها به پیشروی‌های ارتش سوریه در حلب علیه مخالفان دولت اسد برمی‌گشت. حالا باری دیگر این موقعیت در ادلب در حال تکرار است و سفیر روسیه، نگران از تشدید بحران سیاسی میان 2کشور.
یرخوف حتی از این هم فراتر رفته و مدعی شده سفارت روسیه در آنکارا طی روزهای گذشته تهدیدهای مختلف و نگران‌کننده‌ای را دریافت کرده است؛ از هشدار به حمله علیه ساختمان سفارت گرفته تا تهدید به قتل سفیر! به گفته او اگرچه پلیس ترکیه در واکنش به ارسال پیام‌های تهدیدآمیز، تدابیر امنیتی در محیط سفارت روسیه را افزایش داده است اما با این حال نمی‌توان از فضای نگران‌کننده‌ای که علیه روسیه در ترکیه شکل گرفته به سادگی چشم ‌پوشید؛ فضایی که به باور یرخوف، در نهایت به نفع آمریکا و غرب تمام خواهد شد.
همزمان با این تحولات، روز گذشته مخالفان دولت سوریه در ادلب برای دومین بار در هفته اخیر موفق شدند یکی از بالگردهای ارتش سوریه را منهدم کنند. این حملات با موشک‌های دوش‌پرتابی صورت می‌گیرد که گفته می‌شود از طریق ترکیه در اختیار شبه نظامیان مستقر در ادلب قرار داده شده است. دقایقی بعد از انتشار تصاویر سقوط بالگرد سوری، وزارت دفاع روسیه مدعی شد این حمله از یکی از ایست‌های نظامی ترکیه صورت گرفته است؛ امری که می‌تواند تنش‌های اخیر میان 2کشور را وارد مرحله‌ای جدید و البته خطرناک‌‎تر از گذشته کند. پیش از این رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفته بود آسمان ادلب دیگر برای جنگنده‌ها و بالگردهایی که مردم این شهر را بمباران می‌کنند امن نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید