• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 26 بهمن 1398
کد مطلب : 95098
+
-

شروع بحرانی کابینه جدید جانسون

اروپا
شروع بحرانی کابینه جدید جانسون


بوریس جانسون، دور جدید حضورش در سمت نخست‌‌وزیری انگلیس را با تغییرات مهم در ساختار کابینه آغاز کرد که مهم‌ترین آن جدایی وزیر خزانه‌داری از تیم دولت است.
ساعاتی پیش از تشکیل نخستین جلسه کابینه، ساجد جاوید وزیر خزانه‌داری استعفایش را اعلام کرد تا 4هفته مانده به موعد مقرر برای ارائه بودجه به مجلس، کابینه دچار یک شوک بزرگ‌ شود. وزیر خزانه‌داری مهم‌ترین پست کابینه در دولت انگلیس است و استعفای ناگهانی جاوید از دولت، کابینه جدید را با یک بحران غیرمنتظره روبه‌رو کرده است.
جاوید یکی از مؤثرترین اعضای کابینه جانسون پیش از برگزاری انتخابات زودهنگام به شمار می‌رفت ؛ انتخاباتی که نتیجه آن بازگشت پرقدرت جانسون به کرسی نخست‌وزیری و در دست گرفتن کنترل مجلس بود. استعفای وزیر خزانه داری انگلیس، نقطه پایان اختلافاتی بود که طی روزهای اخیر خبر آن به بیرون دفتر نخست‌وزیری این کشور درز پیدا کرد. استعفای جاوید پس از آن رخ داد که او حاضر نشد تسلیم فشارهای جانسون برای اخراج مشاورانش شود.
اختلاف‌نظر میان جاوید و جانسون نیز به‌دلیل دخالت بی‌اندازه دومینیک کامینگز، مشاور ارشد جانسون بوده است. گفته می‌شود کامینگز قصد داشته است سیاست‌های وزارت خزانه‌داری انگلیس را در دوره‌ای که با خروج این کشور از اتحادیه اروپا همزمان خواهد بود تحت کنترل خود بگیرد؛ خواسته‌ای که با مخالفت جدی جاوید روبه‌رو بوده است.
جانسون بلافاصله جاوید را با ریشی سوناک که پیش از این از مدیران ارشد در وزارت خزانه‌داری بوده است جایگزین کرد تا بتواند دیروز جلسه اول کابینه را برگزار کند. جانسون دیروز از اعضای قدیمی و جدید کابینه خواست که حاشیه‌ها را فراموش کنند و روی عمل به وعده‌های انتخاباتی دولت متمرکز شوند. به گزارش گاردین، دفتر نخست‌وزیری انگلیس دیروز اعلام کرد برای حل مشکلات پیش آمده در گذشته، بعد از این، مشاوران اقتصادی وزارت خزانه داری و نخست‌وزیری را یک تیم واحد به‌عهده خواهد گرفت.

وزرای اخراجی کابینه
علاوه بر استعفای ساجد جاوید، تغییرات دیگری نیز در کابینه انگلیس رخ داده است. جولیان اسمیت، وزیر امور ایرلند شمالی و آندریا لدسام، وزیر بازرگانی، از مقام خود اخراج شده‌اند. جانسون وزرای محیط‌زیست و مسکن را هم اخراج  و افراد دیگری را جایگزین کرده است. او از جفری کاکس، دادستان نیز خواسته است استعفا دهد و کاکس تحت فشار جانسون از مقام خود کناره‌گیری کرده است.
تحلیلگران انگلیسی اقدام جانسون برای اخراج وزرای اقتصادی کابینه را گام بلند او برای تحت کنترل در آوردن بیش از پیش سیاست‌های دولت طی ماه‌های آینده درنظر گرفته‌اند. انگلیس باید تا پایان سال‌جاری میلادی یعنی طی 11‌ماه از اتحادیه اروپا به‌طور کامل جدا شود. همین موضوع شرایط را به‌خصوص از منظر اقتصادی برای این کشور به شرایطی ویژه تبدیل کرده است.


مکث
چهره پشت‌پرده دولت جانسون کیست؟




استعفای وزیر خزانه‌داری انگلیس به‌دلیل اختلاف نظر با دومینیک کامینگز، مشاور ارشد بوریس جانسون، ثابت کرد که در دولت جدید جانسون، قرار است همه‌چیز تحت کنترل کامینگز باشد. کامینگز مدیر تبلیغات ستاد هماهنگی گروه‌های طرفدار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بود که در نهایت در همه‌پرسی سال2016 توانستند مردم این کشور را برای رأی دادن به برگزیت قانع کنند. کامینگز بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ مشاور ویژه وزیر وقت آموزش انگلیس بود.  کامینگز همیشه منتقد جدی نخبگان، طبقه حاکم و ساختارهای جاافتاده در دولت این کشور بوده و برگزیت را فرصتی استثنایی برای تغییرات اساسی در این ساختارها می‌داند. سال گذشته که جانسون در انتخابات پیروز شد، دومینیک کامینگز را به‌عنوان مشاور ارشد خود معرفی کرد. ماموریت ویژه‌ای نیز به او داد که بی‌ارتباط با فعالیت قبلی‌اش نبود. ماموریت کامینگز به نتیجه رساندن برگزیت بود. او هدایت تیم بزرگ مشاوران وزارتخانه‌های انگلیس را در دست گرفت و درنهایت برگزیت را به نتیجه رساند. کامینگز اکنون مسئولیت هدایت انگلیس در دوره‌گذار برگزیت را به‌عهده دارد و به‌نظر می‌رسد از همین ابتدای کار کابینه جدید، رویکرد حذفی در پیش گرفته است. اخراج برخی اعضای کابینه و استعفای وزیر خزانه‌‌‌داری را نتیجه اعمال نظر دومینیک کامینگز می‌دانند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید