• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 26 بهمن 1398
کد مطلب : 95093
+
-

دعوای کنگره و ترامپ، این بار بر سر ایران

تصویب قطعنامه برای محدودکردن اختیار جنگی ترامپ علیه ایران، کنگره را مقابل کاخ سفید قرار داد

آمریکا
دعوای کنگره و ترامپ، این بار بر سر ایران


قطعنامه کاهش اختیارات جنگی رئیس‌جمهور آمریکا در رابطه با ایران، با وجود هشدارهای ترامپ، با همراهی کم‌سابقه جمهوریخواهان با دمکرات‌ها تصویب شد تا دست و پای فرمانده کل قوای آمریکا در رابطه با اقدام نظامی علیه ایران، بسته شود.
به گزارش سی‌ان‌ان، 8سناتور جمهوریخواه با وجود درخواست ترامپ برای جلوگیری از تصویب این قطعنامه با دمکرات‌ها همراهی کردند و در نهایت قطعنامه با رأی 55به 45تصویب شد. این قطعنامه در حالی پنجشنبه تصویب شد که کاخ سفید رسما گفته است آن را وتو خواهد کرد.‌ماه پیش هم مجلس نمایندگان قطعنامه مشابهی را تصویب کرد.
به گزارش نیویورک‌تایمز، پیشنهاد تصویب چنین قطعنامه‌هایی در پی حمله پهپادی ارتش آمریکا به‌خودروی حامل سردار قاسم سلیمانی در ابتدای ژانویه مطرح شد. در سنا، سناتور دمکرات تیم کین این پیشنهاد را مطرح کرد که در نهایت پنجشنبه با همراهی 8 جمهوریخواه تصویب شد. در قانون اساسی آمریکا، کنگره مسئول اعلان جنگ به کشورهای دیگر است و قوانین دیگری هم برای کاهش اختیارات جنگی رئیس‌جمهوری آمریکا وجود دارد. بعد از ترور سردار سلیمانی، بسیاری از نمایندگان و سناتورها، از اینکه ترامپ پیش از این حمله با کنگره مشورت نکرده است بسیار خشمگین شدند. ترامپ پیش از تصویب قطعنامه در سنا، گفته بود که تصویب آن «پیام بسیار بدی» به ایران می‌فرستد و هدف دمکرات‌ها از پیش کشیدن آن را «شرم‌سار کردن جمهوریخواهان» خوانده بود.
از آنجا که سنا به‌صورت مستقل از مجلس نمایندگان قطعنامه را تصویب کرده است، ‌پیش از ارسال آن به کاخ سفید، باید در مجلس نمایندگان به رأی گذاشته شود، ‌جایی که با توجه به اکثریت دمکرات‌ها، تصویب آن قطعی است.
با وجود همراهی چند سناتور جمهوریخواه، متحدان جمهوریخواه ترامپ در سنا از تصویب آن انتقاد کرده‌اند. میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوریخواهان یکی از مخالفان این قطعنامه بود. با این حال برخی جمهوریخواهان میانه‌رو که از عملیات دولت آمریکا برای ترور سردار سلیمانی ناراضی بودند از این قطعنامه حمایت کرده‌اند و گفته‌اند تصویب آن، هم از نظر اخلاقی و هم از احترام به قانون اساسی ضروری بوده است.
به گزارش بی‌بی‌سی، جیم ریچ، سناتور جمهوریخواه ایالت آیداهو، پیش از رای‌گیری نهایی درباره این قطعنامه گفته بود: «سه چیز را باید مدنظر داشته باشیم؛ اول اینکه کنگره مطابق قانون اساسی تنها مرجع قانونی اعلان جنگ است. دوم اینکه مطابق قانون اساسی رئیس‌جمهور موظف به دفاع از آمریکاست و سوم اینکه هیچ‌کس، به‌دنبال جنگ با ایران نیست.»
کنگره پیش از این هم در مورد دیگری به‌دنبال کاهش اختیارات رئیس‌جمهوری آمریکا بوده است؛ سال گذشته، کنگره در رأیی فراحزبی کاهش اختیارات نظامی آمریکا در رابطه با همراهی عربستان سعودی را در جنگ یمن تصویب کرد. این قطعنامه «از رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد تا به استفاده از نیروهای مسلح آمریکا علیه ایران یا هر بخشی از دولت یا ارتش آن پایان دهد، مگر اینکه کنگره اعلام جنگ کرده باشد یا مجوز خاصی را برای استفاده از نیروهای مسلح آمریکا علیه ایران صادر کرده باشد».
سنا، در حالی برخلاف میل رئیس‌جمهور آمریکا این قطعنامه را تصویب کرده است که سناتورهای جمهوریخواه، اخیرا در پرونده محاکمه استیضاح دونالد ترامپ به‌شدت تحت فشار بودند. دمکرات‌ها و رسانه‌های آمریکا آنها را متهم می‌کنند محافظت از دونالد ترامپ را به وظایف قانونی خود ترجیح داده‌اند و از همین رو، بسیاری پیش‌بینی کرده‌اند که سناتورهای حامی ترامپ، ‌در انتخابات سنا در پاییز پیش رو، با رأی منفی مردم مواجه خواهند شد.
این طرح درصورتی که با دو سوم آرای سناتورها تصویب می‌شد از وتوی دونالد ترامپ مصون می‌ماند با این حال همراهی نکردن مک‌کانل و سناتورهای هم‌فکر او با آن، اجرایی شدن آن را منوط به تصمیم ترامپ کرده است. ترامپ هم پیش از این گفته است که این قطعنامه را وتو خواهد کرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید