• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 26 بهمن 1398
کد مطلب : 95084
+
-

ترودو در اقامتگاه ظریف

نخست وزیر کانادا در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ با وزیر خارجه کشورمان دیدار کرد

دیپلماسی
ترودو در اقامتگاه ظریف

اسماعیل سلطنت‌پور _ خبر‌نگار

هتل تاریخی بایریشه هوف مونیخ این روزها شاهد برگزاری قدیمی‌ترین اجلاس امنیتی جهان است. مقامات، دیپلمات‌ها، مسئولان اطلاعاتی و امنیتی و شخصیت‌هایی از کشورهای مختلف جهان قرار است درباره مهم‌ترین بحران‌ها و موضوعات سیاسی و امنیتی جهان تبادل‌نظر کنند، از ایران هم محمدجواد ظریف، وزیر خارجه به مونیخ رفته است.

کنفرانس امنیتی مونیخ نخستین بار در سال 1962میلادی برگزار شد و حالا پنجاه و ششمین دور آن با حضور 500 هیأت عالیرتبه در حال برگزاری است.
رئیس‌جمهور فرانسه، نخست‌وزیر کانادا، رئیس‌جمهور آلمان، رئیس‌جمهور آذربایجان، اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان، صدراعظم اتریش، وزیران خارجه آلمان، چین و روسیه و دبیرکل ناتو ازجمله حاضران در اجلاس هستند.
در فهرستی که روی سایت اجلاس امنیتی مونیخ منتشر شده نام مایک پمپئو، وزیر خارجه و مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا و نانسی پلوسی رئیس مجلس این کشور به‌عنوان مقامات آمریکایی شرکت‌کننده در اجلاس امنیتی مونیخ دیده می‌شود.
ظریف 2 سال قبل در حاشیه اجلاس مونیخ با جان کری، وزیر خارجه اسبق آمریکا دیدار کرد که حسابی مقامات کاخ سفید به‌خصوص دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را عصبانی کرد. گپ کوتاه ظریف با مادلین آلبرایت، وزیر خارجه اسبق آمریکا ازجمله حواشی نشست 3 سال قبل مونیخ بود. در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا به محل اقامت محمدجواد ظریف رفت و با او دیدار کرد. جزئیاتی از این ملاقات منتشر نشده اما به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین موضوع بحث طرفین آخرین پیگیری‌ها درباره سانحه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین در حوالی تهران بوده که‌ماه گذشته بر اثر شلیک اشتباه  پدافند هوایی ایران رخ داد.
ایران نسبت به دخالت کانادا درباره پرونده سقوط هواپیمای اوکراین معترض است و اعلام کرده به‌دلیل بسته بودن سفارت کانادا در ایران مشکلاتی در رابطه با خدمات به خانواده‌های قربانیان این حادثه ایجاد شده است. همچنین وزیر خارجه کانادا نیز به‌صورت جداگانه برای دومین بار در یک‌ماه اخیر با وزیر خارجه کشورمان ملاقات کرد.
 دیدار و گفت‌وگو با گروه الدرز (ریش‌سفیدان - مقامات بلندپایه سابق سازمان ملل متحد) و وزیر خارجه فنلاند از دیگر ملاقات‌های ظریف در حاشیه اجلاس مونیخ بود. اجلاس امنیتی مونیخ یکی از مهم‌ترین گردهمایی‌های بین‌المللی در حوزه سیاست و امنیت است؛ همچنان‌که اجلاس داووس در حوزه اقتصاد صاحب نام و جایگاه است.ظریف برای شرکت در اجلاس داووس که دو‌ماه قبل برگزار شد هم دعوت بود اما در لحظات آخر سفر خود را لغو کرد. سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران کارشکنی میزبان در برنامه‌های ظریف را علت لغو سفر او به داووس عنوان کرده بود. گفته می‌شود ابتدا قرار بوده ظریف در اجلاس عمومی داووس سخنرانی کند اما در آخرین ساعات، برگزار‌کنندگان به ظریف اعلام کردند سخنرانی او برای حضور در نشست تخصصی برنامه‌ریزی شده و به همین دلیل ظریف سفر خود را لغو کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در اجلاس داووس حضور یافته بود و برخی منابع مطلع حضور ترامپ را علت تغییر در برنامه سخنرانی ظریف عنوان کردند.
در آستانه برگزاری اجلاس امنیتی مونیخ که یمن یکی از محورهای اصلی آن به شمار می‌رود، رسانه‌های غربی جوسازی تازه‌ای علیه ایران به راه انداختند. آمریکایی‌ها مدعی شد‌ه‌اند یک شناور حامل تسلیحات به مقصد یمن را کشف کرده‌اند. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا عکسی از این سلاح‌ها را در توییتر منتشر کرد و در توییت دیگری خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران شد که به موجب قطعنامه 2231قرار است آبان‌ماه سال 1399لغو شود.
علاوه بر یمن، تحولات امنیتی خلیج‌فارس و برجام از دیگر موضوعات احتمالی سخنرانان در اجلاس امنیتی مونیخ ارزیابی می‌شود و احتمالا وزیر خارجه در حاشیه اجلاس ملاقات‌های برجامی را هم در دستور کار خواهد داشت.

مذاکره چیز بدی نیست

محمدجواد ظریف در حاشیه این اجلاس در دیدار ایرانیان ساکن مونیخ با بیان اینکه مذاکره چیز بدی نیست بلکه یک ابزار است گفت: در میدان جنگ خیلی چیزها ممکن است مشخص شود اما آینده مشخص نمی‌شود. آینده در میز مذاکره مشخص می‌شود، ضمن اینکه همانطور که در مذاکره می‌توان تسلیم دشمن شد در جنگ هم می‌توان تسلیم شد بنابراین دوگانه مذاکره و مقاومت اساسا درست نیست چون مذاکره خود مقاومت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید