• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 21 بهمن 1398
کد مطلب : 94789
+
-

برپایی نمایشگاه‌های فروش بهاره در تهران

برپایی نمایشگاه‌های فروش بهاره در تهران


با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال، دست‌اندرکاران تنظیم بازار، برپایی نمایشگاه‌های فروش بهاره و اجرای طرح فروش فوق‌العاده را در دستور کار قرار داده‌اند. با قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

نمایشگاه‌های بهاره از چه زمانی برپا می‌شود؟
با هماهنگی اتاق اصناف، تشکل‌های صنفی ذی‌ربط و مسئولان تنظیم بازار مقرر شده تا امسال نیز نمایشگاه‌های فروش بهاره تهران همزمان با سراسر کشور و احتمالا در فاصله زمانی یک تا 25اسفندماه(به‌مدت 10روز) در 5تا 7نقطه تهران (احتمالا در بوستان ارم، حکیمیه تهرانپارس، بوستان ولایت، مصلای تهران، خاوران و...) برپا شود. با وجود این اکنون در حال کارکارشناسی و بررسی جانمایی محل‌های مناسب برپایی این نمایشگاه‌ها هستیم و تعداد این نمایشگاه‌ها، ساعت کار و زمان برگزاری دقیق آنها به‌زودی اعلام خواهد شد.

چه کالاهایی در این نمایشگاه‌ها عرضه می‌شود؟
در این نمایشگاه‌ها رسته‌های پوشاک، کیف و کفش، آجیل و خشکبار و شیرینی و شکلات حضور دارند و علاوه بر آن کالاهای اساسی مانند برنج، حبوبات، روغن، قندوشکر و... با نرخ مصوب دولتی عرضه می‌شود. همچنین مواد پروتئینی مانند گوشت قرمز و مرغ منجمد با نرخ مصوب دولتی توزیع می‌شود و علاوه بر آن در حال رایزنی برای عرضه گوشت گوساله، گاو و گوسفندی تازه  و مرغ گرم با تخفیف‌های 10تا 15درصدی نسبت به قیمت‌های تمام‌شده واقعی و کیفیت مطلوب هستیم. به‌دلیل مشکلات و کمبود امکانات برپایی نمایشگاه‌های فروش بهاره تهران بود که اتاق اصناف با برپایی این نمایشگاه‌ها طی2 سال گذشته مخالفت کرد اما با توجه به شرایط اقتصادی و گلایه و اعتراض برخی خانوارها، تصمیم گرفته شد تا امسال این نمایشگاه‌ها برپا شود.

طی سال‌های گذشته کیفیت و قیمت کالاها از گلایه‌های مردم بوده است، این مشکلات مرتفع شده است؟
به‌دلیل اینگونه مشکلات، مقرر شده تا امسال برپایی این نمایشگاه‌ها به عرضه کالاهای تولید داخل و صرفا توسط واحدهای صنفی دارای پروانه کسب محدود شود و فروشندگان متفرقه و دلال‌ها حق حضور در این نمایشگاه‌ها را نخواهند داشت. علاوه بر این کالاهای عرضه شده در این نمایشگاه‌ها باید دارای کیفیت بوده و نرخ آنها 10تا 15درصد کمتر از فروشگاه‌های سطح شهر باشد. بر این اساس کارشناسان اتاق اصناف کیفیت و قیمت این کالاها را ارزیابی و رصد می‌کنند و فروشندگان حق عرضه هیچ‌گونه کالای خارجی در این نمایشگاه‌ها را ندارند.

آیا طرح فروش فوق‌العاده نیز اجرا می‌شود؟
برخلاف سال‌های گذشته، امسال طرح فروش فوق‌العاده به واحدهای صنفی منتخب دارای تأیید صلاحیت تشکل‌های صنفی ‌ذی‌ربط محدود می‌شود و به‌زودی بخشنامه زمان برپایی و چگونگی اجرای این طرح ابلاغ خواهد شد. اگر در سال‌های گذشته طرح فروش فوق‌العاده به درستی اجرا می‌شد، اکنون نیازی برای برپایی نمایشگاه‌های بهاره وجود نداشت. بر این اساس مقرر شده تا امسال واحدهای صنفی دارای پروانه کسب متقاضی حضور در این طرح، درخواست خود را به اتحادیه مربوطه ارائه کنند که در آن نوع کالا و میزان تخفیف مشخص شده باشد. همچنین علاوه بر نظارت اتحادیه‌های صنفی ذی‌ربط، اتاق اصناف نیز نسبت به قیمت‌گذاری و پلمب نمونه اقلام کالایی عرضه‌شده در نمایشگاه‌های بهاره و طرح فروش فوق‌العاده اقدام کرده و در چارچوب گشت‌های مشترک سیار و طرح تشدید بازرسی که از یک‌ماه پیش شروع شده بر قیمت و کیفیت کالاهای عرضه‌شده نظارت خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید