• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 20 بهمن 1398
کد مطلب : 94682
+
-

دردسر آرایشگاه‌های آنلاین و فاقد مجوز

دردسر آرایشگاه‌های آنلاین و فاقد مجوز


افزایش هزینه‌ مواد مصرفی، نرخ بیمه، مالیات و کاهش تعداد مشتریان به‌دلیل شرایط نامناسب اقتصادی، درآمد آرایشگاه‌های مردانه را کاهش داده است. با مصطفی گواهی، رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه شهرستان تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

بازار کار آرایشگاه‌های مردانه چگونه است؟
وضعیت کسب‌وکار آرایشگاه‌های مردانه به‌شدت خراب است با وجود این واحدهای صنفی عضو اتحادیه ناچار هستند تا تمام هزینه‌ها از قبیل مالیات، بیمه‌ و... را بدون داشتن درآمد مناسب پرداخت کنند. گرچه این شغل جزو مشاغل تخصصی است و هرکسی بدون تجربه لازم نمی‌تواند از عهده آن برآید، اما کاهش قدرت خرید باعث شده تا برخی از مشتریان برای کاهش هزینه‌هایشان، این کار را در خانه و با کمک دوست و فامیل انجام داده و تنها وقتی ناگزیر هستند و مو و ظاهرشان خراب و غیرقابل تحمل می‌شود، به آرایشگاه مراجعه می‌کنند. این شرایط موجب شده تا اکنون فقط کسب‌وکار واحدهای صنفی زیرزمینی و بدون مجوز مناسب بوده و درآمد داشته باشند اما واحدهای دارای مجوزدار به‌دلیل تحمیل هزینه‌های بالا، عملا درآمدی ندارند.

سهم غیرمجازها از بازار چقدر است؟
حدود 2700واحد صنفی به‌صورت مجاز فعالیت دارند اما دوبرابر این تعداد نیز بدون پروانه کار می‌کنند. طبق آخرین بررسی‌های اتحادیه حدود 4000واحد صنفی بدون مجوز در آپارتمان‌ها و زیرزمین‌ها فعالند و تعدادی از آنها حتی به‌صورت آنلاین به جذب مشتری پرداخته و با حضور در محل، خدمات خود را ارئه می‌کنند. البته حدود 1800واحد غیرمجاز با پیگیری و ارائه مدارک در حال دریافت پروانه کسب هستند اما سایرین هنوز بدون مجوز به کارشان ادامه داده و تحت نظارت اتحادیه نیستند. همچنین شکایت و پیگیری چنین مواردی معمولا نتیجه بخش نیست و تا طی مراحل اداری، محل کار این آرایشگاه‌ها تغییر می‌کند.

مبنای تعیین نرخ‌ خدمات این صنف چیست؟
نرخ‌ خدمات واحدهای صنفی تحت پوشش این اتحادیه براساس نوع خدماتی که ارائه می‌دهند متفاوت است، البته اتحادیه برای خدمات آرایش و پیرایش نرخ‌های مصوب دارد اما علاوه بر این نرخ‌گذاری اولیه، آرایشگرها می‌توانند براساس توافق با مشتری برای ارائه خدمات اضافی مانند ماسک صورت و مو، ارائه حوله یک‌بار مصرف و... که به نوع مواد مصرفی بستگی دا شته و از دایره قیمت‌گذاری مصوب خارج است، نرخی متناسب با هزینه‌هایشان تعیین کنند و اتحادیه نیز در نرخ‌گذاری آن دخالتی ندارد. البته در تعیین نرخ مصوب مواردی مانند متراژ مغازه، تزیینات داخل و خارج واحد صنفی، شرایط بهداشتی و پذیرایی از مشتری‌ نیز تأثیرگذار است.

آخرین نرخ‌گذاری مصوب اتحادیه برای این خدمات مربوط به چه زمانی‌بوده است؟
سال95 اتحادیه نرخنامه‌ای را برای اتاق اصناف ارسال کرده که هنوز موافقت عملی با آن انجام نشده است، بر این اساس قرار بود طبق هزینه‌های سال93 تا 96 نرخ‌های جدید را اعمال کنند که این اتفاق هنوز نیفتاده است. البته از سال93 تا‌کنون 3دوره نرخ‌گذاری صورت گرفته اما هیچ‌کدام مورد تأیید اتحادیه نبوده است چراکه هزینه‌های آرایشگاه‌ها ده‌ها برابر شده اما قیمت خدمات آرایشگاه‌ها تغییر چندانی نداشته است. آخرین نرخ مصوبی که با تأیید اتحادیه ابلاغ شده مربوط به 5سال پیش است.

این خبر را به اشتراک بگذارید