• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
شنبه 19 بهمن 1398
کد مطلب : 94643
+
-

آتش باز هم به جان جنگل هیرکانی افتاد

۱۵ هکتار از جنگل‌های هیرکانی تالش در اسالم سوخت

آتش بار دیگر به جان جنگل هیرکانی این‌بار در گیلان افتاد و 15هکتار از این جنگل باستانی و ثبت جهانی شده را سوزاند.
آتش این‌بار به درختان هیرکانی تالش در بهشت اسالم زد و با وجود اولیه، هشدار نسبت به گسترش دوباره آتش در جنگل هیرکانی صادر شده است.
جابر حسینی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تالش به ایسنا گفته است: به‌دلیل افزایش دما و وزش شدید باد گرم در شهرستان تالش، از عصر روز پنجشنبه شاهد وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی شهرستان تالش هستیم.
او افزود: با کمک نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و همکاران اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تالش و نیروهای هلال احمر و آتش ‌نشانی و بسیج صبح جمعه حریق هیرکانی مهار شد.
رئیس منابع طبیعی تالش با بیان اینکه این شهرستان ۲۴۰‌هزار هکتار اراضی ملی اعم از جنگل و مرتع دارد، تصریح کرد: جنگل‌های تالش هیرکانی محسوب می‌شوند و دارای ارزش بسیار هستند.
حسینی، برآورد اولیه از وسعت عرصه‌های آتش گرفته طی روزهای پنجشنبه و جمعه را ۱۵‌هکتار اعلام کرد و گفت: ۱۲۰‌تن از نیروهای حفاظتی به اطفای حریق پرداختند و همچنان در منطقه حضور دارند.
وی با بیان اینکه به‌دلیل دمای بالا و وزش باد، شعله ور‌شدن مجدد آتش امکان‌پذیر است، افزود: شرایط جوی تا فردا مستعد آتش‌سوزی است. لذا مردم از روشن‌کردن هرگونه آتش در عرصه‌های جنگلی به جد خودداری کنند.
سید‌عیسی مهدوی، فرماندار تالش نیز به ایسنا گفت: با تشدید وزش بادهای گرم محلی (گرمیج یا گرمش) بخشی از جنگل‌های هیرکانی در بخش اسالم، از توابع شهرستان تالش از عصر پنجشنبه ۱۷بهمن‌ماه دچار حریق شد.
وی با بیان اینکه حریق در ۹ نقطه از شهرستان تالش گزارش شد، ادامه داد: جنگل های نارنجدون، خرجگیل، کله‌سرا، رستم محله، بره‌سر، طولارود، جنگل‌های داخل شهر و 2 منطقه در جوکندان نیز در آتش سوختند و خاکستر شدند.
مهدوی با اشاره به اینکه برخی مناطق که دچار حریق شدند، راه دسترسی مناسب نداشتند، اعلام کرد: پس از بررسی میزان خسارت وارد‌شده، موارد از طریق مدیریت بحران استانداری گیلان اطلاع‌رسانی می‌شود. او از هموطنان خواست از روشن‌کردن آتش در مناطق جنگلی به‌شدت پرهیز کنند، چون با ادامه روند وزش باد گرم در منطقه، مهار آتش‌سوزی‌ها دشوار می‌شود.
براساس این گزارش، شدت آتش‌سوزی در روستاهای پیرهرات، کله‌سرا و نارنجدون اسالم به حدی است که از کیلومترها دورتر از کمربندی جاده اسالم نیز قابل مشاهده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید