• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 19 بهمن 1398
کد مطلب : 94641
+
-

رئیس‌جمهور ژئوپارک قشم را نجات داد

همزمان با رسانه‌ای شدن ماجرای تخریب حریم گنبد نمکی در بخشی از ژئوپارک ثبت جهانی شده قشم با هدف احداث مزرعه پرورش میگو، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری خطاب به وزیر جهادکشاورزی اعلام کرد که بدون هماهنگی در زمین‌های ژئوپارک قشم اقدامی انجام نشود.
احداث مزارع میگو در مناطق محیط‌زیستی و بکر در یک ماه اخیر از چابهار آغاز شد و با اعتراض دوستداران محیط‌زیست و اقدام به موقع دستگاه قضایی متوقف و مستحدثات مربوط به مزرعه کشت میگو برچیده شد. پس از آن بلافاصله خبری دیگر از احداث مزارع پرورش میگو در ژئوپارک قشم منتشر شد که جنجال تازه‌ای به پا کرد و حالا رئیس‌جمهوری در واکنش به ماجرای قشم از وزیر جهادکشاورزی خواسته است بدون هماهنگی هیچ اقدامی در ژئوپارک جهانی قشم صورت نگیرد. پس از ماجرای قشم، خبر دیگری بر خروجی رسانه‌ها قرار گرفت که باز هم از احداث مزرعه پرورش میگو در جزیره هرمز خبر داد. براساس آنچه از اقدامات عمرانی در جزیره هرمز با هدف ایجاد مزرعه کشت میگو منتشر شد، لودرها اقدام به  زیرورو کردن خاک‌های رنگی هرمز کرده بودند تا در ساحل این منطقه یک مزرعه میگو احداث کنند. این اقدام نیز با ورود دستگاه قضایی بی‌نتیجه ماند.با این حال تنها خبر احداث مزرعه میگو در حریم ژئوپارک جهانی قشم منجر به واکنش رئیس‌جمهوری شد. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در نامه‌ای به عباس کشاورز، سرپرست وزارت جهادکشاورزی در تاریخ ۱۲ بهمن ۹۸ نوشت: نامه سازمان منطقه آزاد قشم با موضوع گزارش «واگذاری زمین در محدوده ژئوپارک و غار نمکدان قشم» که تصویر آن به پیوست ارسال شد، به استحضار ریاست محترم جمهوری رسید. پی‌نوشت فرمودند: «حفظ مناطق مهمی که در لیست سازمان یونسکوست، ضروری است. بدون تدبیر و هماهنگی اقدامی صورت نگیرد.»
احداث مزرعه پرورش میگو در حریم ژئوپارک قشم که در فهرست ژئوپارک‌های جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، منجر به خروج این اثر از فهرست یونسکو می‌شد و برهمین اساس رئیس‌جمهوری خواسته است مناطق مهمی که در فهرست یونسکو ثبت شده‌اند حفاظت شوند.
نامه رئیس دفتر رئیس‌جمهوری به سرپرست وزارت جهادکشاورزی و همچنین اعلام نظر رئیس‌جمهوری مبنی بر حفاظت از مناطق مهم موجود در فهرست یونسکو در شرایطی رسانه‌ای شد که همین دیروز، استاندار هرمزگان در حاشیه افتتاح طرح‌های عمرانی قشم، مخالفت‌ها با احداث مزارع پرورش میگو در حریم ژئوپارک قشم را ناشی از منافع برخی و ناآگاهی بعضی از افراد دانست.  براساس آنچه ایرنا اعلام کرد، فریدون همتی گفت: چارچوب اصولی و حریم مزارع میگو در غرب جزیره قشم، ژئوسایت غار نمکدان، ژئوپارک و سواحل جزیره قشم مورد توجه مسئولان قرار دارد و تبلیغات منفی و جوسازی‌ها در این‌باره به‌دلیل منافع برخی و یا ناآگاهی افراد صورت می‌گیرد.
او افزود: برخی براساس یک خبر جعلی و خلاف واقع، برای افکار عمومی دغدغه ایجاد می‌کنند.
وی اعلام کرد: تبلیغات منفی که براساس منافع و یا ناآگاهی شکل می‌گیرد و از طریق فضای مجازی برای افکارعمومی در کشور ایجاد نگرانی و دغدغه می‌کند، راه به جایی نمی‌برد.
استاندار هرمزگان تأکید کرد: این طرح‌ها طبق اصول خود به پیش می‌رود و گزارش آن خدمت رئیس‌جمهوری محترم ارائه شده است و مسائلی که مدنظر دکتر روحانی قرار دارد نیز به‌طور کامل رعایت می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید