• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 19 بهمن 1398
کد مطلب : 94640
+
-

پیش‌بینی زودهنگام؛ 77میلیون اقامت نفر روز در نوروز99

نوروز 97 براساس اعلام رسمی ‌74 میلیون نفر شب اقامت ثبت شد

گردشگری
پیش‌بینی زودهنگام؛ 77میلیون اقامت نفر روز در نوروز99

معاون گردشگری وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیش‌بینی کرده است که نوروز سال 99تعداد ۷۷ میلیون اقامت نفر -روز در مراکز اقامتی رسمی کشور ثبت شود. بدین‌ترتیب به‌نظر می‌رسد، اگر هوا یاری کند و بنزین برای سفر اختصاص بیابد، امسال نیز براساس محاسبات معاون گردشگری و در خوش‌بینانه‌ترین حالت تنها 18میلیون ایرانی در کشور سفر کنند.
ولی تیموری گفته است، سال گذشته نیز ۷۷ میلیون اقامت- نفر- روز از مسافران داخلی در کشور ثبت شد.
به گزارش همشهری، این مقام مسئول البته در نشست اعلام آمار سفرهای نوروزی در نوروز 98اعلام کرده بود: «74میلیون و 300اقامت شبانه ثبت شده است و به‌طور میانگین می‌توان گفت؛ 18میلیون نفر در طول نوروز سفر کردند.» سال 97نیز که شرایط برای سفر در ایران بسیار مساعدتر از نوروز 98و حتی نوروز 99بود، براساس اعلام رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و وزیر فعلی این وزارتخانه اعلام کرد:« ۷۴ میلیون نفر- شب اقامت در نوروز 97ثبت شد.»
اکنون پیش‌بینی معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از ثبت آمار 77میلیون اقامت نفر روز در نوروز 99آن هم در مراکز اقامت رسمی کشور، شامل هتل‌ها و مهمانپذیرها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی و... دقیقا شبیه به آن‌چیزی است که در نوروز سال 98 و اندکی بیش از همان آماری است که در نوروز سال 97اعلام شد.
به‌نظر می‌رسد آمار سفرهای نوروزی سال 97 اندکی واقعی‌تر است. نه مشکلات آب و هوایی مانند نوروز 98در برابر سفرهای نوروزی ایستاد و بسیاری از سفرها را کنسل کرد و نه مانند امسال بنزین به 3 برابر قیمت فروخته می‌شد. کما اینکه هیچ بعید نیست در نوروز 99باز هم تغییرات آب و هوایی شدید سیلاب‌هایی شدیدتر از نوروز 98ایجاد کند و مقاصد سفرهای نوروزی و جان گردشگران نوروزی را تهدید کند.
گردشگران نوروزی، امسال با اجرایی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده باید بلیت سفرهای داخلی خود برای استفاده از حمل‌ونقل زمینی را 5درصد گران‌تر خریداری کنند. چون براساس لایحه مالیات بر ارزش افزوده که در مجلس به تصویب رسید، از سال 99بر بلیت‌های حمل‌ونقل زمینی 5درصد مالیات بر ارزش افزوده خورده است و بر این اساس کرایه حمل‌ونقل برون شهری 5درصد افزایش خواهد یافت.
جدای از مالیات، سفر با خودروی شخصی نیز به هیچ‌وجه گزینه مناسبی برای گردشگران نوروزی نیست. محاسبه مبلغ سفر از تهران به مشهد با خودروی شخصی بیانگر آن است که مبلغ 600هزار تومان تنها برای هزینه بنزین رفت و برگشت به مشهد نیاز است. گران شدن خدمات در بخش‌های مختلف نیز شاید تأثیر اندکی بر سفر گردشگران نوروزی داشته باشد. ناظران بخش گردشگری معتقدند، اعلام آمار گردشگری داخلی پیش از آغاز نوروز 99و حتی پیش از آغاز سفرهای نوروزی اقدامی نامناسب از سوی معاون گردشگری وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است که می‌تواند به آمارسازی در سفرهای نوروزی کمک کند و رقم‌های غیرواقعی از سفرهای نوروزی منتشر شود.
معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی حتی از پیشنهاد اختصاص 120لیتر بنزین نوروزی به قیمت 1500تومان برای سفرهای نوروزی به دولت خبر داده است که هنوز هیچ تصمیمی در این‌باره گرفته نشده است. معاون وزیر گفته است: اختصاص 120لیتر بنزین سفر می‌تواند در بخش سفرهای داخلی ایجاد انگیزه کند. 120لیتر بنزین سفر در خودروهای معمولی تنها 3 باک بنزین را پوشش می‌دهد که در این نگاه نیز با توجه به ترافیک‌های جاده‌ای و شهرهای مقصد سفر در نوروز، کمک چندانی به ارزان‌تر شدن سفر خانوارهای ایرانی نمی‌کند.
معاون گردشگری وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سال گذشته و پیش از آغاز نوروز وعده اجرای طرح سفرهای آسان را به مردم داد. براساس وعده او، گردشگرانی که قصد سفر در نوروز را داشتند می‌توانستند به شرکت‌های خدمات مسافرتی مراجعه کنند و با استفاده از تسهیلات بانکی سفر قسطی داشته باشند تا بدین‌ترتیب طرح سفر آسان در کشور تحقق یابد. این وعده بر زمین ماند و حالا ولی تیموری وعده داده است که 120لیتر بنزین سفر به مردم ارائه شود تا عاملی برای ایجاد انگیزه در بین مردم برای سفرهای نوروزی باشد و پیش‌بینی او از 77میلیون سفر روز اقامت در نوروز 99واقعی شود.

معاون گردشگری وزیر: اختصاص 120لیتر بنزین سفر ‌در سفرهای داخلی ایجاد انگیزه می‌کند. با توجه به ترافیک‌های جاده‌ای و شلوغی شهرهای مقصد سفر در نوروز، این میزان کمک چندانی به ‌سفر ارزان خانوارهای ایرانی نمی‌کند

این خبر را به اشتراک بگذارید