• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 19 بهمن 1398
کد مطلب : 94610
+
-

کتاب‌ و رشد عقلی و عاطفی کودکان


کودک از کتاب می‌آموزد و برای او میان دنیای داستان و دنیای واقعی هیچ حد و حصری وجود ندارد. بنابراین باید کتاب کودکان بسیار آموزنده باشد و این فرصت را به آنان بدهد تا از آن آموزه‌ها برای شناخت دنیای اطراف خود استفاده کنند.
این در حالی است که داستان تخیل کودک را فعال می‌کند و توانایی‌های ذهنی‌اش را افزایش می‌دهد. یک داستان خوب می‌تواند تأثیر مثبت و یک داستان بد تأثیر مخرب در ذهن و حتی آینده کودک داشته باشد. جز اینها می‌تواند جنبه‌های شخصیت کودک را ارتقا یا آن را کاهش دهد. داستان در کنار اینکه برای کودک سرگرم‌کننده است، می‌تواند اثر روانی هم برای او داشته باشد. داستان‌ها نقش مهمی در تربیت کودک دارند. به همین دلیل در کشورهای پیشرفته به مضامین داستان‌های کودکان و حتی نوع چاپ، طرح جلد و رنگ‌های کتاب هم اهمیت می‌دهند و به کتاب کودکان به‌عنوان نوعی پرورش‌دهنده روح نگاه می‌کنند.
همچنین مطالعه داستان‌های خوب، تفکر و نتیجه را به همراه دارد و به همین دلیل می‌توان از کتاب‌ها به‌ عنوان منبعی برای افزایش رشد عقلی و عاطفی کودکان نام برد. در کشورهای پیشرفته به‌دلیل اهمیت کتاب‌های کودکان انجمن‌هایی تاسیس می‌شود تا کتاب کودکان را از لحاظ تأثیرات اجتماعی، فرهنگی و روانشناسی مورد بررسی قرار دهند.    در نوشتن کتاب کودکان باید اصول خاصی رعایت شود. ناگفته نماند کودکان از آنچه از کتاب می‌آموزند در زندگی آینده‌شان بهره می‌برند، بنابراین دلیلی وجود ندارد که نویسندگان کودک تنها برای سرگرمی آنها بنویسند، بلکه کتاب کودکان باید حامل پیام‌های اخلاقی درخور باشد.

منبع: بوکسلر - نویسنده:کلیرکمپبل
 

این خبر را به اشتراک بگذارید