• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 17 بهمن 1398
کد مطلب : 94515
+
-

وابستگی! آری یا نه؟

فاطمه‌سادات اخوت،  کارشناس ارشد روان‌شناسی
سؤال: سلام ، این روزها احساس می‌کنم که به دوستان و افراد خانواده‌ام خیلی وابسته شده‌ام. چه‌طور می‌توانم این وابستگی را کم کنم؟
حدیث گ. 15ساله از تهران
جواب: حدیث جان، سلام! وابستگی دو نوع است: وابستگی سالم و ناسالم.
اگر منظور تو همان وابستگی سالم است که جای نگرانی نیست؛ چون یکی از نیازهای اساسی همه‌ی انسان‌ها ، نیاز به عشق و تعلق به خانواده و دوستان است و همین علاقه باعث می‌شود در شرایط سخت، احساس امنیت داشته‌باشیم و با اطمینان از نزدیکان خود کمک بخواهیم.
اما وابستگی ناسالم، زمانی ایجاد می‌شود که فرد احساس می‌کند همواره به دیگران نیازمند است و در هیچ‌کاری نمی‌تواند روی توانایی‌های خودش حساب کند.
این افراد، بسیار آسیب‌پذیر وحساس‌اند و اگر روزی کسی که به او وابسته شده‌اند، به آن‌ها توجه نکند، انگار دنیا برایشان به آخر می‌رسد.
اگر تو هم فکر می‌کنی به وابستگی نوع دوم تمایل داری، پس بهتر است هر چه سریع‌تر، به دنبال راه‌هایی برای تقویت احساس ارزشمندی در خودت باشی. برای تقویت عزت‌نفس، چند پیشنهاد دارم:
1. روی کاغذ، توانمندی‌ها و نقاط قوت خود را یادداشت و هر روز آن‌ها را برای خودت مرور کن.
2. هر شب،  به کارهای مثبتی که در طول روز انجام داده‌ای، فکر کن. از جمله کمک به دیگران، درک‌کردن احساس دوستانت، بخشش و ... حالا هر شب خودت را برای این تلاش‌های مثبت تشویق کن.
3. با خودت خلوت کن و تصور کن، آن حدیثی که ایده‌آل تو است، چگونه دختری است و چه ویژگی‌ها و خصوصیاتی دارد؟ حالا که آن تصور برایت روشن‌تر شد، می‌توانی برای رسیدن به آن، برنامه‌ریزی و تلاش کنی.
شما نوجوانان می‌توانید سؤال‌های خود را برای
مشاور دوچرخه بفرستید.
موبایل دوچرخه:09334121489
docharkheh@hamshahri.org

این خبر را به اشتراک بگذارید