• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 17 بهمن 1398
کد مطلب : 94504
+
-

این داربی مهدی‌هاست

چهره ویژه استقلال، مهاجمی است که در داربیِ رفت نیمکت‌نشین مرتضی تبریزی بود و فقط 21دقیقه بازی کرد


مجتبی هاشمی

داربی شماره92 تهران از ساعت15:30 امروز در ورزشگاه آزادی آغاز خواهد شد. با رقابت پرسپولیس و استقلال در صدر جدول لیگ، این بازی حساس‌تر شده و حضور 2مربی ایرانی روی نیمکت‌ها نیز بعد از مدت‌ها توجه همه را به یک داربی تمام‌ایرانی جلب کرده است. روی کاغذ، نکاتی هست که حکم به برتری پرسپولیس در این بازی می‌دهد؛ ازجمله اینکه آنها باتجربه‌تر از حریف هستند و تعداد بازیکنانی که تجربه داربی‌های سخت را دارند در جمع سرخپوشان بیشتر است. در فضای سخت داربی، تجربه قبلی بازیکنان و توانایی فرار از زیر فشار حریف و تماشاگرانش، نکته‌ای است که بسیار به درد مربیان 2تیم خواهد خورد.


استقلال غایبان پرشماری دارد اما پرسپولیس تقریبا همه نیروهایش را آماده بازی می‌بیند و برای تنها غایبش یعنی شجاع خلیل‌زاده هم جانشین مناسبی دارد. در اردوی استقلال، شیخ‌دیاباته مهم‌ترین غایب این بازی است. علاوه بر او فرشید اسماعیلی، عارف غلامی و سیاوش یزدانی هم در داربی حضور ندارند که عدم‌حضور آنها کیفیت بازی آبی‌پوشان را در هر 3خط کاهش خواهد داد. این نکته جالبی است که همه از محرومیت شجاع حرف می‌زنند اما توجه نمی‌کنند که با وجود این محرومیت، در خط دفاعی پرسپولیس کنعانی‌زادگانِ ملی‌پوش و باتجربه بازی می‌کند و در خط دفاع استقلال، شاهین طاهرخانی با تجربه‌ای ناچیز در لیگ‌برتر.
 آمارها نشان می‌دهد استقلال روی هوا به‌شکلی آشکار قوی‌تر از پرسپولیس عمل کرده است. البته در نبردهای روی زمین هم آمار استقلال اندکی بهتر بوده اما تفاوت 2تیم روی زمین آنقدرها قابل توجه نیست. پرسپولیس 49درصد نبردهایش را پیروز شده و این درصد برای استقلال 50.3 بوده است. اما در نبردهای هوایی پرسپولیس 48.3درصد پیروز بوده و استقلال 57.3درصد.
 در این بخش اختلاف آنقدر جالب توجه هست که آبی‌پوشان را به برتری روی توپ‌های هوایی امیدوار کند. البته آبی‌ها بخش زیادی از موفقیتشان روی آسمان را مدیون شیخ‌دیاباته هستند که در این بازی غایب است. اما بخشی از آمار پرسپولیس هم مدیون پروازهای شجاع است که او هم در این بازی حضور ندارد؛ بنابراین برتری محسوس استقلال را در بازی امروز هم می‌توان دید.
 براساس آمارهای متریکا در جمع بازیکنان هر دو تیم، مهدی ترابی با نمره7.40 بهترین بازیکن فصل جاری بوده است. پشت سر ترابی 5بازیکن استقلال قرار دارند که 2نفر از آنها امروز به‌دلیل مصدومیت غایبند. شیخ دیاباته(7.38)، علی کریمی(7.17)، عارف غلامی(7.14)، مهدی قائدی(7.07) و وریا غفوری(7.01)، 5بازیکن برتر استقلال هستند که پشت سر مهدی ترابی قرار دارند. در پرسپولیس هم علی علیپور و نوراللهی و با نمرات 6.98 و 6.96 نفرات دوم و سوم بعد از ترابی هستند.
 مهدی قائدی به دلایل مختلف و با اتکا به آمارها چهره ویژه استقلال در خط‌حمله است. از زمانی که استقلالِ استراماچونی راه افتاد و حریفانش را یکی‌یکی قلع‌وقمع کرد، موتور گلزنی قائدی هـم روشن شد و او را در صدر جدول گلزنان نشاند. قائدی علاوه بر زدن 9گل و پیشتازی در جدول گلزنان، در جدول پاس گل هم با 5بار گلسازی صدرنشین است. نکته شگفت‌انگیزتر این است که شماره10 استقلال طی 10بازی اخیر تیمش در 9بازی یا گل زده یا پاس گل داده است. جدال هفته شانزدهم مقابل ماشین‌سازی تنها بازی قائدی در 10هفته اخیر بوده که بدون گل یا پاس گل برای او به پایان رسیده است. تنها شکست استقلال در این هفته‌ها هم در همان بازی رقم خورده است. جالب اینکه قائدی در داربی رفت نیمکت‌نشین بود و به‌جای او مرتضی تبریزی در خط‌حمله استقلال 90دقیقه فیکس بازی کرد! قائدی در آن بازی از دقیقه69 جانشین آرش رضاوند شد و طی 21دقیقه حضور در میدان فقط 9بار توپ را لمس کرد.
  بهترین بازیکن میدان در بازی رفت 2تیم نیز علیرضا بیرانوند بود که با مهار پنالتی علی کریمی نمره فنی 7.98 را از سایت متریکا دریافت کرد. بیرانوند در این فصل 12بار برای پرسپولیس به میدان رفته (دقیقا دوبرابر رادوشویچ)، 6بار کلین‌شیت کرده (دقیقا به اندازه رادو) و 7گل هم دریافت کرده است (دقیقا 7گل بیشتر از رادو)! دروازه‌بان شماره‌یک پرسپولیس در هشتمین داربی عمرش به‌دنبال ششمین کلین‌شیت خودش در داربی‌هاست. او طی 7داربی قبلی فقط در 2بازی گل خورده است. یک گل از وریا غفوری طی شکست یک بر صفر در لیگ هفدهم و 3گل از قربانی، اسماعیلی و کاوه رضایی طی شکست 3 بر 2 در لیگ شانزدهم. در 5بازی دیگر، بیرو سابقه 3برد و 2مساوی مقابل استقلال را دارد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید