• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
سه شنبه 15 بهمن 1398
کد مطلب : 94323
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/M8wGG
+
-

سیر تا پیاز گازسوز کردن خودرو‌های عمومی و شخصی

معاون مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراوردهای نفتی در گفت‌وگو با همشهری، جزئیات اجرا و نحوه ثبت‌نام در طرح دوگانه‌سوز کردن خودروها را اعلام کرد

سیر تا پیاز گازسوز کردن خودرو‌های عمومی و شخصی

طرح دوگانه‌سوزکردن خودروها استارت خورد؛ البته فعلا قرار است در مرحله اول خودروهای عمومی شامل خودروهای باری و مسافری به‌صورت رایگان گازسوز شوند و در مرحله بعد خودرو‌های شخصی با دریافت وام 5میلیون تومانی با نرخ کارمزد 4درصد و باز پرداخت 2ساله دوگانه‌سوز شوند. وزارت نفت اعلام آمادگی کرده تا هزینه دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی را از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت این خودرو‌ها تامین کند. با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، میانگین مصرف روزانه گاز طبیعی فشرده، روزانه ۲میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود با اجرای طرح رایگان دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی، میزان مصرف سی‌ان‌جی در بلندمدت و با اجرای سیاست‌های تشویقی و حمایتی به روزانه ۲۴میلیون مترمکعب افزایش یابد و طی آن با گازسوزشدن خودرو‌ها، مبلغ کرایه خودروهای عمومی نیز کاهش یابد. با حمید قاسمی، معاون مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراوردهای نفتی در این‌باره گفت‌وگو کرده‌ایم.

کدام مرجع قانونی مجوز اجرای طرح دوگانه‌سوز کردن خودروها را صادر کرده است؟
برای انجام فرایند گازسوز کردن خودرو‌ها یک مصوبه از شورای اقتصاد دریافت شده که به وزارت نفت این اجازه را می‌دهد تا یک میلیون و ۴۶۴هزار خودروی باری و مسافربری که فعالیت حمل‌ونقل را انجام می‌دهند دوگانه‌سوز شوند.
استقبال از این طرح چگونه بوده است؟
از زمان آغاز ثبت‌نام تا به امروز ۴۰هزار نفر در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که امیدواریم این میزان تا پایان سال به ۸۰ هزار خودرو برسد.
طرح دوگانه‌سوز کردن، برای مالکان خودروها چقدر هزینه دارد؟ 
دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی یعنی باری و مسافری رایگان اجرا می‌شود. منابع مالی لازم برای دوگانه‌سوز کردن خودروهای شخصی هم با پرداخت وام تامین می‌شود.
خودرو‌های عمومی برای دوگانه‌سوز شدن باید چه کاری انجام دهند؟
فرایند گازسوز کردن خودرو‌های عمومی رایگان است و خود شرکت پالایش و پخش در تعامل با بانک‌های عامل عملیات وام‌دهی و وام‌گیری را انجام می‌دهد و متقاضیان فقط باید در سامانه irngv.ir ثبت‌نام کنند.
بعد از ثبت‌نام، فرایند اجرا چقدر طول می‌کشد؟
2هفته بعد از ثبت‌نام، متقاضی پیامکی دریافت خواهد کرد که در آن، محل گازسوز کردن خودرو مشخص شده است.
قرار است براساس این طرح چه تعداد خودروی عمومی دوگانه‌سوز شود؟
تعداد کل خودروهایی که حمل‌ونقل عمومی را انجام می‌دهند یک میلیون و 464هزار خودروی باری و مسافری است. معیار ما این است که 100درصد خودروهایی که بر اساس سامانه حمل‌ونقل در حال حرکت هستند، تا پایان اجرای این طرح، یعنی ظرف 16ماه، دوگانه‌سوز شوند. انتظار داریم بعد از این دوره  هیچ خودروی تک‌سوزی در ناوگان عمومی وجود نداشته باشد.
ظرفیت کنونی کارگاه‌ها برای گازسوز کردن خودرو‌ها چقدر است؟
گازسوز کردن رایگان خودروها به ظرفیت کارگاه‌ها بستگی دارد، اما به‌طور کلی در هرکدام از 7کارخانه موجود، امکان تبدیل ۱۵هزار مخزن در هر ماه وجود دارد؛  البته قصد داریم این ظرفیت را تا پایان سال به ۳۰هزار مخزن افزایش دهیم.
نحوه گازسوز شدن خودروهای شخصی چگونه است؟
مالکان خودروهای شخصی هم باید در سامانه ثبت‌نام کنند اما آنها باید از طریق دریافت وام، خودروهایشان را دوگانه‌سوز کنند.
برای پرداخت وام مذاکره‌ای شده است؟
مذاکراتی بین وزیر نفت و برخی بانک‌های عامل انجام شده؛ درصورت توافق نهایی، یک فقره وام با کارمزد 4درصد به مالکان خودروهای شخصی پرداخت می‌شود تا از این طریق آنها هم بتوانند خودروهایشان را دوگانه‌سوز کنند، اما بار دیگر تأکید می‌کنم، برخلاف خودروهای عمومی این طرح برای خودرو‌های شخصی رایگان نیست و مالکان خودروهای شخصی باید از طریق دریافت وام، خودروهای خود را دوگانه‌سوز کنند.
به هر خودروی شخصی چقدر وام پرداخت می‌شود؟
طبقه محاسبات انجام شده هزینه گازسوز کردن هر خودرو 377دلار است؛ اگر این رقم را در نرخ دلار در سامانه نیما، یعنی 11هزارو700تومان ضرب کنیم هزینه دوگانه‌سوزکردن هر خودرو معادل 4میلیون‌و300هزار تومان است، بر همین اساس تصمیم گرفته‌ایم به هر متقاضی یک فقره وام 5میلیون تومانی پرداخت شود تا اگر تغییراتی در هزینه‌ها ایجاد شد؛ این رقم بتواند کل هزینه‌ها را پوشش دهد.
مدت بازپرداخت وام چقدر است و آیا دریافت وام به ضامن نیاز دارد؟
خیر، به ضامن نیاز ندارد. در جریان مذاکراتی که با بانک‌ها انجام شده؛ اول اینکه مقررشد اقساط این وام در یک دوره 2ساله از متقاضیان دریافت شود و دوم این که نماینده بانک در همان کارگاه تبدیل خودرو، به‌خودرو گازسوز، مستقر باشد تا پس از مراجعه هر خودرو، عملیات بانکی پرداخت وام بدون ضامن هم انجام شود.
آیا به مالکان خودرو‌های شخصی هم توصیه می‌کنید که خودروهایشان را از طریق دریافت وام، دوگانه‌سوز کنند؟
بله، زیرا دوگانه‌سوز کردن خودرو‌ها در بلندمدت به‌دلیل افزایش هزینه‌های بنزین به نفع هموطنان است به‌ویژه برای خودروهایی که مصرف بالاتری دارند، بنابراین دوگانه‌سوز کردن خودروها صرفه اقتصادی دارد.
آیا امکانات و ظرفیت‌های لازم برای دوگانه‌سوز کردن خودرو‌های شخصی در کشور وجود دارد؟
ظرفیت کارخانه‌ها در سال آینده عموما بر سرویس‌دهی به بخش عمومی متمرکز است و فقط درصد کمی از ظرفیت این کارگاه‌ها برای سرویس‌دهی به‌خودرو‌های شخص خالی باقی می‌ماند با این حال توصیه ما این است که خودرو‌های شخصی هم برای دوگانه‌سوز شدن ثبت‌نام کنند تا هم آمار متقاضیان به‌دست‌ آید و هم ما قادر باشیم در میانه دوگانه‌سوز کردن خودرو‌های عمومی کار دوگانه‌سوز کردن خودرو‌های شخصی را هم انجام دهیم.
گفته می‌شود مصرف سی‌ان‌جی، موتورهای بنزینی را با مشکل مواجه می‌کند، آیا این موضوع صحت دارد؟
خیر. این‌ها بحث‌های بی‌مبنا در فضای عمومی است. 20سال از تولد صنعت سی‌ان‌جی می‌گذرد و در این دوره عموما مشتری‌های وفاداری داشته‌ایم و اغلب کسانی که از سوخت سی‌ان‌جی استفاده کرده‌اند در طول همه این سال‌ها به مصرف این نوع سوخت ادامه داده‌اند. برای اثبات این ادعا کافی است به روند مصرف سی‌ان‌جی در کشور نگاه کنید که در طول همه این سال‌ها به‌طور متوسط در سطح 20میلیون لیتر ثابت بوده است.
پس اینکه گفته می‌شود مصرف گاز؛ کارکرد موتورهای بنزینی را با مشکل مواجه می‌کند و خودرو در زمان مصرف سوخت سی‌ان‌جی، باید از اساس  گازسوز باشد؛ شایعه است؟
اگر تنظیمات موتور و همین‌طور ای‌سی‌یو (کامپیوتر خودرو) درست باشد عملکرد گاز به‌مراتب بهتر از بنزین خواهد بود.اگرچه میزان اکتان، ضرایب به‌سوزی، میزان گرمایش و همینطور مقدار انرژی بنزین و گاز با هم متفاوت است اما همانطور که گفتم اگر تنظیمات عملکرد خودرو درست انجام شده باشد مشکلی در کارکرد خودرو ایجاد نخواهد کرد. باید به این موضوع دقت کنیم که بنزین هم پس از انفجار در محفظه احتراق؛ کاملا به گاز تبدیل می‌شود.
متقاضیان برای گازسوز کردن خودرو‌های خود باید به کجا مراجعه کنند؟
فهرست مراکز مورد تأیید در سایت شرکت پالایش و پخش فراوردهای نفتی وجود دارد. این جایگاه‌ها، درصورتی که گواهی سلامت صادرکنند، مالکان با خودروی خود از نظر عملکرد مشکلی نخواهند داشت.
آیا کمی جزئی‌تر توضیح می‌دهید روال کار چگونه است؟
متقاضیان باید کد رهگیری تحویل بگیرند؛ آن کد در سامانه درج می‌شود و بعدا در پلاک‌خوان‌ها مورد قبول قرار می‌گیرد، علاوه بر این در مراکز مورد تأیید، باید حتما ناظر سازمان استاندارد حضور داشته باشد.
کسانی که قبلا خودروی خود را در کارگاه‌های غیررسمی دوگانه‌سوز کرده‌اند چه کنند؟ آیا به آنها هم سرویس لازم را ارائه می‌کنید؟
بله. هم‌اکنون 4میلیون‌و300هزار خودروی رسمی و غیررسمی گازسوز در کشور داریم. کارگاه‌های استاندارد و مورد تأیید می‌توانند به‌خودروهای گازسوز غیررسمی هم خدمات و گواهی سلامت سوخت بدهند.
مالکان این نوع خودروها چه باید بکنند؟
مالکان خودرو‌های گازسوز غیررسمی می‌توانند به کارگاه‌های موجود در فهرستی که قبلا از آن سخن گفتم، مراجعه و گواهی سلامت دریافت کنند. با دریافت گواهی سلامت، مدارک تبدیل خودرو به دوگانه‌سوز صادر می‌شود و همین موجب می‌شود قیمت خودرو دست‌کم 10میلیون تومان افزایش یابد، در نتیجه به نفع مالک خودرو هم هست.
آیا خودرو‌های گازسوز غیررسمی هم می‌توانند تسهیلات بانکی دریافت کنند؟
 درصورتی که مخزن نصب شده در گذشته دچار مشکل باشد؛ مالکان می‌توانند در این فرایند، مخزن رایگان دریافت ‌کنند.
چه تعداد مرکز و کارگاه‌ برای گازسوز شدن خودروها درنظر گرفته شده است؟ این کارگاه تحت نظارت کدام مرجع فعالیت می‌کنند؟
کارگاه‌های تبدیل خودروها به ‌خودروهای گازسوز زیرنظر اتحادیه سوخت‌های جایگزین فعالیت می‌کنند و اغلب آنها در سطح کشور پراکنده هستند. تاکنون 400کارگاه برای تأیید ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد تاکنون 250کارگاه به سامانه تبدیل خودروها به‌خودروهای گازسوز مجهز شده‌اند. علاوه بر این در تدارک هستیم تا نمایندگی‌های شرکت‌های خودرو ساز هم در این زمینه به ما کمک کنند و بخشی از فرایند تبدیل را انجام دهند.
آیا تعداد این کارگاه‌ها افزایش خواهد یافت؟
تأیید کارگاه‌ها از وظایف وزارت صنعت است. وزارت صنعت به‌صورت دوره‌ای از این کارگاه‌ها بازدید می‌کند و درصورتی که استاندارد‌های لازم را به‌دست بیاورند وزارت صنعت به آنها تأییدیه کارگاه استاندارد می‌دهد؛ در نتیجه این کارگاه‌ها می‌توانند به سامانه اضافه شوند؛ از این روی محدودیتی برای اضافه‌شدن کارگاه‌های جدید به این طرح  وجود ندارد.
  اشاره کردید که در مراکز دوگانه‌سوز کردن خودروها باید ناظر سازمان استاندارد هم حاضر باشد، آیا در اجرای این بخش از طرح جدی هستید؟
بله. پیش‌بینی ما این است که به‌طور متوسط در هر کارگاه تا 10خودرو دوگانه‌سوز شود، بنابراین مقرر شده یک ناظر به‌صورت فیزیکی، به‌صورت شبانه روزی بر این عملیات نظارت کند. برای این کار قرار است 6 شرکت از طریق پرسنل تحت اختیار خود کار بازرسی و کنترل کیفیت را انجام دهند. این شرکت‌ها که تحت نظارت سازمان استاندارد فعالیت می‌کنند در حال آموزش نیروی انسانی خود هستند تا نیرو هایشان را در مراکز دوگانه‌سوز کردن خودروها مستقر کنند.
آیا با اضافه شدن خودرو‌های دوگانه‌سوز جدید برتعداد جایگاه عرضه سوخت سی‌ان‌جی هم اضافه می‌شود؟
در شهر‌های بزرگ به‌دلیل مشکل زمین، جایگاه‌های سوخت سی‌ان‌جی ما پراکندگی مناسبی ندارند. به همین دلیل در حال برنامه‌ریزی برای توسعه جایگاه‌های سیار هستیم. جایگاه‌های سیار براساس مخزن کار می‌کنند و به کمپرسور نیاز ندارند؛ در نتیجه می‌توانند در فضایی به مساحت 88 تا 100مترمربع مستقر شوند و تجهیزات جایگاه در این محدوده نصب شود به همین دلیل در همه زمین‌هایی که دراختیار ما قرار بگیرد، امکان استقرار جایگاه‌های سیار وجود دارد.
این جایگاه‌ها تا چه میزان قدرت سرویس‌دهی دارند؟
این جایگاه‌ها مانند یک جایگاه معمولی فعالیت می‌کنند. تنها تفاوتشان این است که سیار هستند.
  این جایگاه‌ها ایمن هستند؟
تا به‌حال ما هیچ انفجاری در جایگاه‌های سوخت گازی در دنیا نداشته‌ایم. علتش این است که موجودی گازی که در داخل کمپرسور می‌چرخد کمتر از نیم لیتر است؛ یعنی نیم لیتر مکعب کمپرس می‌شود و این مقدار قابل انفجار نیست. ضمن اینکه مخازن ما در جایگاه، مرتباً با دقت  بازرسی می‌شود.

 در مرحله اول، خودرو‌های عمومی به‌صورت رایگان و در مرحله بعد، خودروهای شخصی با پرداخت وام 5میلیون تومانی، دوگانه‌سوز می‌شوند

 

این خبر را به اشتراک بگذارید