• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 14 بهمن 1398
کد مطلب : 94304
+
-

نه می‌آیند نه اجازه می‌دهند برویم

نه می‌آیند نه اجازه می‌دهند برویم

لیلی خرسند|  استرالیا میزبان مسابقات انتخابی المپیک2020 است اما حاضر نیست برای ژیمناست‌های ایران ویزا صادر کند. فدراسیون جهانی بدمینتون هم که پیش از این اعلام کرده بود مسابقات بین‌المللی دهه فجر ایران انتخابی المپیک است، به بهانه امن‌نبودن ایران، امتیاز انتخابی المپیکی بودن این مسابقات را حذف کرد.
مسابقات بدمینتون شیراز از فردا در شیراز آغاز می‌شود. پیش از این 39کشور برای حضور در این رقابت‌ها اعلام آمادگی کرده بودند، اما بعد از اطلاعیه فدراسیون جهانی، 26کشور انصراف دادند. در اطلاعیه فدراسیون جهانی آمده است: «با اینکه فدراسیون بدمینتون ایران اطمینان داده امنیت برای شرکت‌کنندگان فراهم است اما بعضی از بازیکنان به‌دلیل اینکه دولت‌هایشان توصیه کرده‌اند فقط در مواقع ضروری به ایران سفر کنند، از حضور در این مسابقات کناره‌گیری کرده‌اند. به همین دلیل امتیازات این مسابقات در رنکینگ المپیک تأثیر ندارد اما در رنکینگ جهانی اعمال می‌شود.»
این اطلاعیه دیروز در رسانه‌های ایران منتشر شد اما فرشاد نصرتی، دبیر فدراسیون به همشهری می‌گوید فدراسیون جهانی 2هفته پیش اطلاعیه را منتشر کرده بود: « خبر، قدیمی است. 2هفته پیش این اطلاعیه را دادند. وزارت ورزش و کمیته المپیک در جریان قرار گرفتند و پیگیر شدند.»
هم‌اکنون فقط 13کشور حاضرند بازیکنانشان را به ایران اعزام کنند، آمریکا یکی از این کشورهاست. بازیکنان کانادا، بلژیک، اوکراین، هند، اتریش، بلغارستان، اسلواکی، پاکستان، افغانستان، عراق، برزیل و ایسلند هم به ایران می‌آیند. نصرتی می‌گوید حضور این کشورها برای فدراسیون بدمینتون ایران ارزش دارد: «هر سال نزدیک به 40کشور برای حضور در مسابقات دهه‌فجر اعلام آمادگی می‌کنند ولی نزدیک مسابقات وقتی جدول مشخص می‌شود، تعداد ریزش می‌کند. به هر حال بعضی‌ها نمی‌خواهند هزینه کنند و با حریف سخت مسابقه بدهند.» 
برای فدراسیون بدمینتون حذف پیشوند «انتخابی المپیک» از مسابقات دهه فجر اتفاق خیلی مهمی نیست. نصرتی می‌گوید: «بعضی‌ها می‌خواهند بهره‌برداری سیاسی کنند. تصور این است که این، مسابقات انتخابی المپیک است ولی اینطور نیست. بازیکنانی که می‌خواهند سهمیه المپیک بگیرند از 19می‌2019 تا 19می‌2020 باید در تورنمنت‌های مختلف شرکت کنند. امتیاز 10مسابقه برتر 38نفری را که سهمیه می‌گیرند مشخص می‌کند. قبلا مسابقات ایران جزو این 10مسابقه بود و الان نیست. اما همین مسابقات در رنکینگ ورزشکاران مؤثر است و این هم در اطلاعیه آمده است. مهم بالارفتن رنکینگ ورزشکار است، رنکینگ است که سیدبندی را در مسابقات مشخص می‌کند.» 
در بین بدمینتون‌بازان ایرانی فقط ثریا آقایی است که شانس المپیکی‌شدن دارد.
  ژیمناستیک نگران ازدست‌رفتن سهمیه المپیک
ژیمناست‌های ایران هم برای گرفتن سهمیه به دردسر افتاده‌اند. استرالیا حاضر نیست به آنها ویزا بدهد با این بهانه که ممکن است بخواهند پناهنده شوند.
سعیدرضا کی‌خا، عبدالله جامعی و مهدی‌ احمدکهنی، 3ژیمناستی هستند که شانس گرفتن سهمیه المپیک را دارند. روزهای اول آذر قرار بود این 3نفر در مسابقات انتخابی آلمان شرکت کنند اما ویزایی برای آنها صادر نشد. جابه‌جایی ساختمان آلمان در ایران دلیلی بود که برای صادرنشدن ویزا مطرح کردند و حالا هم استرالیا بهانه‌ دیگری برای ندادن ویزا دارد.
آرش عبدی، مدیر روابط عمومی فدراسیون ژیمناستیک به همشهری می‌گوید: «سفارت استرالیا ایمیل زده که با درخواست ویزای شما مخالفت شده است. فدراسیون هم از وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک نامه زد و از آنها خواست که از طریق کمیته بین‌المللی المپیک پیگیر شوند. خود فدراسیون به فدراسیون جهانی هم نامه زده است.» 
در بین 3نماینده ایران که برای مسابقات انتخابی المپیک در ملبورن معرفی شده‌اند، سعیدرضا کی‌خا بیشترین شانس را دارد. درحالی‌که رقیبان اصلی او سهمیه گرفته‌اند، کی‌خا این شانس را دارد که نخستین ژیمناست‌ المپیکی ایران باشد اما او برای رفتن به المپیک، نیاز دارد که حتما در 3انتخابی استرالیا، قطر و آذربایجان شرکت کند و امتیاز بگیرد. اگر ویزای استرالیا صادر نشود، سهمیه احتمالی ژیمناستیک ایران از دست می‌رود.

این خبر را به اشتراک بگذارید